טיפול בהתמכרות לאינטרנט: מודל לשימוש יועצים חינוכיים

Chibbaro, J., Ricks, L. & Lanier, B. (2019). Digital awareness: A model for social counselors. Journal of School Counseling, 17, 1-27

כדמות מפתח בסגל הבית ספרי, היועץ החינוכי יכול להוביל תוכניות מניעה וטיפול בהתמכרות לאינטרנט בקרב תלמידי חטיבה ותיכון וללמד את חברי הסגל כיצד ניתן לזהות סימנים מקדימים, סימפטומים וסכנות של שימושים כרוניים ברשת. על רקע זה, המאמר מציע מודל טיפול רב-שלבי בתלות מוגזמת באינטרנט בקרב מתבגרים.

מתבגרים והתמכרות לטכנולוגיות דיגיטליות

כ-40% מתלמידי התיכון בארה"ב מגדירים עצמם כיום כמכורים לטלפון חכם, לאינטרנט ו\או למחשב. רמות גבוהות של צריכה ושימוש באינטרנט בכלל, וברשתות חברתיות בפרט, עלולות להשפיע על בני נוער לשלילה ולגרום להם לאבד עניין בלימודים. צריכה כרונית עתידה להוביל לנדודי שינה, הערכה עצמית ירודה, תנודתיות במצבי רוח, חוסר סבלנות, עצבנות-יתר, חרדות חברתיות, מוטיבציה נמוכה, הרגלי אכילה קלוקלים, בעיות נפשיות, נטייה לאלכוהול וסיגריות, ניתוק קשרים חברתיים, צמצום חוויות מציאותיות, חוסר עניין ביחסי אנוש ועוד.

עם זאת, חושב להבהיר כי התמכרות לאינטרנט אינה זהה לצריכה כפייתית של חומרים ממכרים. שהרי, לא באמת ניתן, או כדאי, להימנע ממנה לחלוטין בעולם הדיגיטלי הנוכחי. אדרבא, יש חוקרים הסבורים כי צריכה מוגברת של אינטרנט נחשבת לפריבילגיה אשר מתאפשרת בעיקר לבעלי רמת חיים גבוהה.

גלישה באינטרנט כהתמכרות

כיום, אנשים משתמשים באינטרנט למגוון מטרות. האינטרנט מסייע לבני אדם לתקשר, לקבל שירותים חיוניים, לצרוך מידע, להשקיע בפעילויות פנאי ועוד. אולם, עבור רבים, השימוש בטכנולוגיה נהפך לכפייתי והם מאותתים על תלות כרונית ומקרינים דפוסי התנהגות של מכורים.

הגם שטרם גובשה בקרב קהילת החוקרים הגדרה רשמית להתמכרות לאינטרנט, ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי (American Psychiatric Association) הגדיר את התמכרות לרשת כך: "דפוס התנהגות רפטטיבי שמוביל לפגיעה או מצוקה משמעותית. על אף הפגיעה, ההתנהגות איננה מופחתת על ידי האדם עצמו והופכת למציאות יומיומית שפוגעת משמעותית בתפקוד".

טיפול בהתמכרות לאינטרנט

ישנם חוקרים הסבורים כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (Cognitive behavioral therapy) מתאים לסייע למתבגרים שהתמכרו לרשת. על בסיס שיטת טיפול זו, יכולים יועצי בתי הספר לפעול בשלושה מישורים מקבילים:

1) לחשוף ולהסביר את התופעה לממונים עליהם ולחברי הסגל;

2) לשתף את הורי התלמידים;

3) לעזור לתלמידים שסובלים מההתמכרות (ברגישות ובפיקחות).

חשוב להבהיר, על היועצים לאמץ את המודל באופן שיתאים לאקלים הבית ספרי, לקהילה ולמדיניות המחוז ולהמשיך להשתתף ולהתמקצע בכנסים וסדנאות בנושא התמכרויות דיגיטליות. זאת, בכדי לוודא שהם מעודכנים בפיתוחים האחרונים של התחום המתחדש והמאתגר הזה.

מודל הטיפול בהתמכרות דיגיטלית עבור יועצים

שלב 1: תפקיד היועץ – עם שילובן הבלתי-נמנע של טכנולוגיות מידע ותקשורת בבתי הספר ובמערכת החינוך, היועצים צריכים להיות מוכנים להתמודד עם הסוגיות שמולידה ההתמכרות לאינטרנט. לשם כך, עליהם להתריע בפני המנהלים והמפקחים על הסכנות הטמונות בשימוש מופרז, לזהות ולסייע לתלמידים ששוקעים אל תוך ההתמכרות ולספק שירותי ייעוץ למורים, מחנכים והורים.

שלב 2: פיתוח מקצועי – לאור העובדה שהתמכרות לאינטרנט הינה תופעה חדשה, על היועצים להיות מחויבים להשתתף בסדנאות פיתוח מקצועי, להכיר דרכי טיפול חדשות ומומלצות, להיוועץ ביועצים מבתי ספר אחרים ולעיין בעלונים ומחקרים שעניינם התמכרות לאינטרנט.

שלב 3: מעורבות בית ספרית – על היועצים להיות מסוגלים להוציא לפועל סדנאות והשתלמויות פנים-בית-ספריות אחרי שעות הלימודים, במהלך ימי ההכנה לשנת הלימודים, באופן פרטני בשעות החופשיות של המורים או דרך פלטפורמות וידיאו מקוונת.

היועצים צריכים להכשיר את המורים, שפוגשים את תלמידיהם על בסיס יומיומי, לזהות, לייעץ ולטפל בתסמיני התמכרות של תלמידים. לחילופין, היועץ רשאי להקים בבית הספר צוות שמטרתו לזהות ולטפל בהתמכרות התלמידים לרשת.

שלב 4: תקשורת עם הורים – כידוע, את מירב זמנם מבלים התלמידים מחוץ לכותלי בית הספר. לכן, היועצים חייבים להדריך את הורי התלמידים על אודות הסכנות הטמונות בהתמכרות לרשת. בעזרת סבבי טלפונים, פגישות וסדנאות, יכולים היועצים לעזור להורים להבין, לווסת ולהגביל את השימוש באינטרנט במרחב הביתי.

שלב 5: ההתערבות – היועצים צריכים לדעת לדבר עם כלל התלמידים על התופעה ולהכווין ברגישות, בהיגיון ובתבונה תלמידים שנחשבים למכורים.

● קדם-התערבות – היועץ צריך להבין שהתערבות הינה פעולה מורכבת ביותר. בטרם ייגש לתלמיד, עליו להשתדל לצפות בהתערבויות של מכורים, להשתתף בהתערבות של מכור לאינטרנט, למפות את צרכי התלמיד, להבין שיש השלכות להתערבות ולערב את הורי התלמיד.

● התערבות כיתתית – אפשר ורצוי לשלב בתוכנית הלימודים השכבתית שיעורים בנושא התמכרות לאינטרנט (ראו מערכי שיעור בנושא מטעם איגוד האינטרנט הישראלי, התוכנית לייעוץ חינוכי באוניברסיטת חיפה ועמותת שיעור אחר). מטעם בשיעורים הללו ייחשפו וידונו התלמידים בידע הקיים בנושא ויוענקו להם כלים להתמודדות עם התופעה. לאחר מכן, היועצים יוכלו לנתח את הרגשות והדעות שהביעו התלמידים, לעיין בשאלונים שהם מילאו ולמפות את תוכניות ההתערבות המתאימות ביותר.

● ייעוץ קבוצתי – דיונים קבוצתיים יכולים לעודד תלמידים להיפתח מבחינה רגשית, לשתף את חבריהם (שלעיתים חשים כמוהם) ולהוות קבוצת תמיכה בגובה העיניים.

● ייעוץ פרטני – במקרה שזוהה תלמיד שסובל מהתמכרות כרונית, ניתן לחשוב על דרכי הטיפול המתאימות ביותר עבורו. עם זאת, לא נהוג שבית הספר יעניק סיוע פסיכולוגי מקצועי ופרטני ארוך-טווח. לכן, במקרה שהבעיה אינה נפתרת בתוך מספר שבועות, יש לשלוח את הילד לאבחון מקצועי חיצוני, לערב את הוריו ולהמשיך ללוותו בהתאם.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא ייעוץ חינוכי

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya