טיפוח הוראת המדעים בסביבה מקוונת. האם אנחנו עדיין שם?

Davis, Kathleen S.; Snyder, Will (2012).Fostering Science Education in an Online Environment: Are We There Yet? Journal of College Science Teaching, Vol. 42, No. 2



מורי מדעים מחפשים דרכים כדי לשפר את ההוראה שלהם ולקבל קרדיט כמורים באיכות גבוהה בתחומם. מכל מקום, הזמן הנדרש לתכניות בתוך הקמפוס והעלויות הגבוהות של הוצאות התחבורה, יכולים להוות מכשולים למורים הגרים הרחק מהקמפוס או שעסוקים בעבודות ולוחות זמנים, אחרי שעות ההוראה בבית הספר. לכן קבוצת הפרוייקט של אוניברסיטת מסצ'וסטס, המורכבת מחברי פקולטה למדעים והוראת המדעים, כולל הכותב הראשון במאמר, ומורי מדעים ותיקי תכנית K-12, התחילו לחשוב, איך צריכה להראות תכנית לימודים לסטודנטים מוסמכים שתטפח למידת מדעים והוראת המדעים, על ידי מורים בסביבה מקוונת.

כיום רבע מהסטודנטים שומעים קורס מקוון אחד, לפחות. למרות זאת, ההוראה המקוונת ממשיכה להיות נושא לויכוח, בו עולות שאלות האם קורסים מקוונים מקנים ללומדים, (א) התנסויות חינוכיות באיכות ומשמעות גבוהה, (ב) האם הם מתוכננים לענות על צרכי הלומדים, (ג) מתוכננים לכוון את ההזדמנויות הנקלטות לתועלת הלמידה. פחות משליש מראשי האקדמיה, מאמינים שחברי הפקולטות שלהם מקבלים את הערך והליגיטימיות של ההוראה המקוונת. מכאן צצה ועולה השאלה, מה צריכה תכנית מקוונת מורכבת כדי שתיהיה הוראה באיכות גבוהה, עם שפע של הזדמנויות למידה ולזרז מורים לרכש צרכים ומיומנויות מתקדמים, שיכשירו אותם להוראה מתקדמת ואיכותית.

לימוד מדעים מקוון

בין שתהיה פנים מול פנים או מקוונת, הלמידה צריכה להיות מקובעת במסגרת תיאורית לימוד מועילה ותומכת, עם סטודנטים המעורבים בחקר בעיות מעניינות ומשמעותיות או נושאים הקשורים לחיי היום יום שהועלו על ידי המנחה או הסטודנטים. כאן סטודנטים מתכננים חקירות וקובעים שיטות לאיסוף נתונים ועיבודם. סטודנטים מעורבים בשיח עם אחרים כדי לתת משמעות לתגליות שלהם ולהרחבת החקר.

סביבה מקוונת יכולה לגרות ולעורר למידה. למרות שמחנכים רבים מעריכים את הלמידה פנים אל פנים כשיטה הנבחרת שבה מתבצעת למידה, אחרים רואים בגמישות ומגע הדדי של הלימוד המקוון, דרכי למידה המאפשרות לסטודנטים דרכי למידה התואמות את הנסיבות האישיות שלהם, סגנון חיים והעדפות. קורס מקוון יכול לגרום למשיכה מיידית שקורס מסורתי איננו יכול, חיזוק אפשרי של חשיבה ביקורתית, לשתף גם בתצפיות דומות וגם מנוגדות ואמונות. יתרה מכך, למידה מקוונת הינה בעלת פוטנציאל להגדלת התיקשורת בין כותלי הכיתה ומחוץ להם, ארצות ומדינות ולהרחיב קהילות לומדות מעבר לתחומי החינוך המסורתיים.
תכנון תכנית לימודים .

מכאן קובעים מחברי המאמר, שתכנית באיכות גבוהה דורשת (א) פעילויות המבוססת על חקר, (ב) אינטראקציה עם חברי פקולטה ועמיתים ו-(ג) מאחר ועובדים עם מורים, צריך להיות קשר להתנסות בכיתה. על בסיס נקודות אלה פותחה תכנית מקוונת Science Education Online- SEO  לתלמידי תואר מוסמך הכוללת 12 קורסים ( היום יש כבר 14 קורסים) עבור בית הספר היסודי וחטיבת הביינים.

כדור הארץ, היקום וגילויו, חקר האוקיאנוס, חקר מזג האויר, תזונה ובריאות בכיתת מדעים, גנטיקה בכיתה להוראת מדעים, כימיה באמצעות הדגמה, חשמל ומגנטיות בכיתת מדעים, תנועה כוח ואנרגיה, שימוש בחרקים בכיתה, אורגניזמים שונות ואינטראקציה, כיתות לחקר מדעים, קורס מקוון בהוראת המדעים ברמה גבוהה ביותר.

שני קורסים ששימשו מודל פתיחה פותחו על ידי חוקרי מדעים והוראת המדעים ונלמדו בקורסים מקוונים במסגרת תכנית מיוחדת ללימודים מקוונים לתואר מוסמך. שני קורסים נוספים נלמדו לפני כן בשיטת פנים אל פנים באותה תכנית.

חוקרים ומנהלי הפרוייקט השתתפו בפיתוח הקורס והגיעו לתאום עם קבוצות הוראה, כל אחת כללה מחנך מקבוצת K-12 על מנת שיסקרו את ההתקדמות ויתנו היזון חוזר. חברי פקולטה קיבלו תמיכה, אחד על אחד, מפוסט דוקטורנט מומחה בהוראה מקוונת, פיתוח קורסים ברשת והוראה אפקטיבית. קבוצות ההוראה, כקבוצה, נפגשו ושיתפו את עמיתיהם כיצד מתקדמת העבודה ובמטרה להדק את הקשר בין תכן לדרך ההוראה. קבוצת ביקורת הכוללת שלושה מורים, סקרה כל קורס לפני שהוא הועבר ללומדים כתוצאה מכך, מורים יכלו לאסוף את איסטרטגיות ההוראה הטובות ביותר מהקולגות שלהם. מורי הקורס בחנו מודלים בהוראה מקוונת וגילו איסטרטגיות הוראה מבוססת חקר וטיפוח של אינטראקציות סטודנט-סטודנט וסטודנט-מרצה.

הערכה

נעשה שימוש בשתי שיטות הערכה, של הקורסים המקוונים בנפרד ושל התכנית בכללותה, האחת- סקירה והשניה-ראיון אישי.
הנתונים נאספו בין השנים,2005-2007 נלקחו תוצאות של סטודנטים שלמדו, לפחות, שני קורסים. הערכת הקורס נעשתה באמצעות סקר (SRTI) Student Response to Instruction Appendix A, available online at (See ) שהוא כלי הערכה של המוסד האקדמי להערכת הקורס , סקר של הסטודנטים –Elements of Effective Online Instruction ((EEOI - כלי הערכה להבנה טובה יותר של האיכות של קורס מקוון וראיונות סטודנטים. בקבוצת סטודנטים הראשונה שהתחילה בשנת 2004 היו 32 סטודנטים ובשניה שהתחילה בשנת 2005 היו 23 סטודנטים.

ניתוח הנתונים

כל מקור נתונים עבר אנליזה וניתוח למציאת ראיות לפעילות חקר והתנסויות הסטודנטים עם סביבה מקוונת. הערות המשתתפים נלקחו מהראיונות והסקרים כדי לתמוך בתבניות. האנליזות כללו ציטטות ישירות, טבלאות, צורות, תרשימים ודברי פרשנות.

למידה באמצעות חקר

הקורסים תוכננו כדי שהלומדים יוכלו לגלות שאלות רלוונטיות ותופעות יומיומיות, תוך שימוש בחומרים מחיי היום יום.
הנתונים תומכים בחזקה בהצלחה לספק התנסויות למידה מבוססות חקר לסביבה מקוונת.

מקוון מול פנים אל פנים

איך רמת הקורסים המקוונים לעומת רמת הקורסים פנים אל פנים? האם הקורסים המקוונים עומדים ברמה האקדמית הנדרשת ללימודי תואר שני? נתוני SRTI מצביעים על כך שרמת הציונים של הקורסים המקוונים נמצאת בתוך תחום הקורסים המסורתיים של פנים אל פנים. ממצא זה מצביע על כך שקורסים מקוונים אלה, יכולים לעמוד בזכות עצמם ברמת איכותם בהשוואה לקורסים פנים אל פנים.

אנליזה של התוצאות מצביעה שקורסים מקוונים אלה עומדים בדרישות והצרכים של לומדים המכוונים לתכנית זאת- מורי מדעים לבית הספר היסודי ולחטיבות הביניים.

תכנית לימודי המוסמך מציעה קורסים מקוונים שתומכים בפעילויות מבוססות חקר ובתקשורת חיובית של דיוני סטודנט-סטודנט ושל סטודנט- מרצה. בנוסף, הסטודנטים מאמינים שהיא עוזרת להם לשפר את ההוראה שלהם. ממצאי דוח זה מדברים על הפוטנציאל ליצירת סביבה מקוונת חינוכית מניבה.

הסיכום נכתב ע"י ד"ר גילה אולשר ממכון מופ"ת

ראה גם :

לימוד והוראת מדעים: ניצול יתרונות הטכנולוגיה לקידום אינטגרציית ידע- KI

פדגוגיות חדשות בהוראת מדע עם סימולציות מחשב

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya