חשיבותו של מודל חיקוי להתנהגות מוסרית בכיתה

Margaret Regan. " Modeling Ethical Conduct in the Classroom", 5.3.2012.


המחברת מרגרט רגאן הייתה מורה ומנהלת בניו יורק, מסצ'וסטס וקליפורניה מאז שנת 1973. היא המייסדת של Martha's Vineyard Master Teaching Institute. היא טוענת כי עידוד התנהגות מוסרית בכיתה הינה חיונית להוראה מוצלחת. קיימות תיאוריות רבות לגבי ניהול התנהגות; אולם, באופן בסיסי כל אחת מתיאוריות אלה פועלת על בסיס סט האמונות המשותפות של בית הספר. על כן, מורה חייב להקדיש זמן מתאים לבסס ולחזק את האמונות הללו עם הכיתות שלו או שלה.

מורים מוצלחים מתחילים מתוך כוונה לעזור לתלמידיהם. אבל לאחר זמן קצר, הכוונות הטובות שוחקות אותם. נראה כי חלק מהתלמידים מגיעים לא מוכנים ללמוד ואחרים נעדרים מהשיעור באופן קבוע. לא משנה עד כמה תשקיע בהנעת אחרים, אתה צפוי לחוות תסכול עם ילד אחד או אחר. החברה בכללותה אחראית למחסור בנורמות מקובלות. על כן, חיוני ללמד התנהגות מוסרית בכיתה. התנהגות מוסרית בבסיסה היא מתן כבוד: כבד את האחרים וכבד את עצמך.

תשומת לב ותזמור

אחד מהשלבים הראשונים הוא ללמד את התלמידים האזנה פעילה. לאנשים כבר אין באופן טבעי כישרון להאזין זה לזה. אם התלמיד יכול ללמוד מאחרים על ידי האזנה פעילה למה שהם אומרים, לו או לה יש מקום לחשוב. זה מה שהמורה יוצר כאשר יש האזנה מכבדת בבית הספר.

תשומת לב ממוקדת היא נקודת התחלה משמעותית לחינוך; לפתוח את הראש לרעיונות חדשים ושונים ולשמוע את הדיון מפי אחרים אלה התחלות חיוניות לחינוך של אדם. התנהגות מוסרית דורשת שכל אחד בכיתה יתנסה במתן כבוד כהנעה מרכזית ללמידה. כמורה שלהם, אתה המנצח. כבוד וחמלה משמעם שאתה לא יכול להתעלם מפעולות לא טובות. יש להפנות אותן ללא דיחוי לתהליך של למידה.

המשימה של הכיתה שלך, ציטטות רלוונטיות, לוחות המודעות, המצב של השולחנות והניקיון של החדר כולם הופכים לבסיס של מה שהתלמידים חווים כאשר הם נכנסים לכיתה.

להלן מספר משימות שיכולות להניב תועלות לטווח ארוך:

- הבטח שאתה ניצב מול תלמידים שמדברים בכיתה.
- עמוד כך שתהיה לך נקודת תצפית שתוכל להבחין בכולם.
- הזכר התנהגות טובה של תלמידים והשלמה מוצלחת של משימות לעתים תכופות יותר מאשר אתה מזכיר את אלה שלא הצליחו.
- שב או הפסק כדי להקשיב כאשר תלמיד מעיר הערה חשובה.
- כתוב רעיונות טובים על הלוח לדיון מאוחר יותר.
- למד את התלמידים לקשר בין מה שהם אומרים לרעיונות שאמר האדם שדיבר לפניהם.
- זכור שהנוכחות הפיזית שלך בחדר מהווה מודל לחיקוי למשימה שלך.


כל דבר הוא תרומה
חשוב על כל התנהגות אפשרית כעל ניסיון כן לתרום בפועל. לכן, בחן בזהירות מתי וכיצד תלמיד לוקח תשומת לב מהשיעור ומציב זאת אצלו. האזן למשמעות הנסתרת של מה שהם אומרים ו/או עושים. הראה שאתה מקשיב לתרומה החיובית הקטנה ביותר מהם לא משנה אם זה לא קשור לנושא. הכרה בפעולה טובה היא מניע חזק עבור התלמידים להמשיך להצליח בכיתה.

חיוני לקדם התנהגות אתית/מוסרית במהלך שנת הלימודים. המורים לא מלמדים תוכן בלבד, אלא הם חייבים גם ללמד התנהגות מוסרית שהוזנחה זמן רב בחברה שלנו.

קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya