חשיבה בקול רם – הערכת ICT

מאת: Ian Addison

Ian Addison. "Thinking Out Loud – Assessing ICT",  Blog of a primary school ICT coordinator , UK, November 27th, 2011.

איך אתה מעריך ICT בבית הספר שלך?

המחבר , רכז  מחשב בבית ספר בריטי,  חושב שתהליך ההערכה צריך להיות כזה:
- שלצוות  ביה"ס יהיה קל להשתמש בו
- לא ידרוש עבודה רבה מדי!
- התהליך יהיה פרוש באופן כזה שהילדים ייכללו בתהליך ההערכה ויידעו מה הצעדים הבאים שלהם.
- התהליך יהיה גמיש, כך שאנחנו יכולים לאמץ אותו לתחומים שונים של ICT כאשר אנחנו משבצים אותו בתוך תכנית הלימודים.

המחבר מצא שתמיד קשה מאוד להעריך את המיומנויות ב-ICT. בזמן ביקורו בבתי הספר במסגרת תפקידו כ- ICT Mark Assessor, הוא מצא שהמורים משתמשים ברשימות של מיומנויות. ברשימות אלה, המורים מסמנים את הרובריקות כאשר התלמידים לומדים לשנות את גודל הגופן או את צבעו.

בבית הספר הקודם שבו לימד, היה למורים ציון רמות מ-1 עד 5 עבור כל תלמיד. לכל תלמיד היה גיליון שעליו צוינה רמתו הנוכחית והרמה הבאה שעליו להגיע אליה. והמורים סימנו את היעדים, כאשר התלמיד השיג אותם. זה עבד כל כך טוב, עד שהמורים בחנו את ההישגים של התלמידים בכל המקצועות האחרים באותה דרך. כלומר, הילדים ניסו להעריך עצמם תוך שימוש ביותר מעשרה גיליונות של יעדים. זה לא מצב אידיאלי.

המחבר מחפש משהו שיזהה את היכולות המצוינות שיש לחלק מהילדים, יאתגר ילדים אחרים לשפר את הלמידה שלהם וימקד יותר את ההוראה כדי להבטיח שהילדים מסוגלים להצליח. בנקודה אחרונה זו, המחבר מעוניין שהמורים יראו את ההתקדמות של הילד החל ביכולות הראשוניות ועד היכולות המתקדמות.

המחבר התרשם מהפוסט בבלוג של Kevin McLaughlin לגבי הרעיון של תג. זו מערכת הנותנת הכרה עבור מיומנויות והישגים. המחבר חשב על שימוש בתגים כאלה ברמות של תכנית הלימודים הלאומית, כך שתג ברונזה יהיה שווה לרמה 2, תג כסף לרמה 3 תג זהב לרמה 4 ותג פלטינה לרמה 5.

כדי לקבל את התג, הילדים יצטרכו לעמוד בקריטריונים מסוימים. ניתן לשלב זאת כחלק משיעורי ה-ICT שלהם בבית הספר או בבית. כך, לדוגמא, ילדים בכיתות ה-ו ילמדו על גלי הקול ויכינו תשדיר רדיו. לאחר מכן, הם יוכלו להעריך את עבודתם ולהחליט אם "לבקש" פרס ברונזה או פרס מזהב. זה יבטיח שהילדים יהיו מסוגלים להעריך את עבודתם בעצמם ואם אנחנו נפרסם את התגים השונים, הם יוכלו לראות כיצד יוכלו להשיג את התג הבא.

המחבר חושב גם שחשוב לכלול את העבודה שהילדים עושים מחוץ לכיתה. הוא אמנם יודע שיש אפשרות שאחיהם או הוריהם יכולים לעזור להם, אבל יש ילדים השמחים לנהל בלוג או להגיב ברשת מהבית, כך שזה יהיה נהדר לתת להם תג עבור המחויבות הזו והיכולת שהם מראים.

התגים יהיו קשורים לתכנון החדש של ICT שיש בבית הספר כך שיהיה קל יותר לנהל את הכול. דבר אחד שעלינו לעשות הוא לרשום את הרמות כאשר אנחנו ממשיכים, כך שנוכל ליצור מסמך עם השמות בצדו ועם הנושאים למעלה. הפרס הנוכחי יהיה רשום ברובריקות ונשנה אותו לפי ההתקדמות של הילדים. הילדים ייהנו לקבל פרסים שונים כאשר הם לומדים בבית הספר.
השלב הבא הוא הכנת תרשים של פרסים לדוגמא. אפשר להתחיל עם פרס לניהול בלוג. לחשוב איך ייראה פרס הברונזה לבלוגר בהשוואה לפרס הפלטינה?

המחבר מציין כי היה מעדיף להשתמש בתמריצים פנימיים בהוראה במקום בתעודות, אבל לשם כך הוא חושב שתמריצים חיצוניים יסייעו. זה לא חייב להיות תעודה מנייר, זה יכול להיות פרס מקוון, אבל עדיין תמריץ חיצוני נראה כגישה הטובה ביותר.

קישור למאמר באנגלית





    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya