חקר פרקטיקות של הערכה חלופית בתוכניות להכשרת מורים להוראת אנגלית

מאת: M Atta-Alla

Atta-Alla, M. (2013). Investigating alternative assessment practices in pre-service English teacher education programs, International Journal of English Language Education, 2013, 1(1), 68-81.


המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ ממכון מופ"ת

מילות מפתח: הערכה חלופית, הערכה, הכשרה להוראת אנגלית

המטרה הכללית של המחקר הייתה לבדוק את מקומה של הערכה חלופית בתוכנית להכשרת מורים להוראת אנגלית במצרים (אסיוט). 100 מתכשרים בשנה ד' ללימודים ענו על שאלון שחובר במיוחד לצורך המחקר. השאלון הסגור כלל 32 אסטרטגיות הוראה חלופיות (למשל, הצגה בעל פה, יומנים, תשובות פתוחות, תלקיט-פורטפוליו, משחק תפקידים, רשימות אנקדוטליות ועוד). המשתתפים דירגו את מידת השימוש שנעשה באסטרטגיות אלה בסולם בן 5 דרגות: תמיד, לפעמים, לעיתים, לעתים נדירות ואף פעם.

ממצאי המחקר הראו ששלוש האפשרויות האחרונות - לעיתים, לעתים נדירות ואף פעם- הן שהופיעו בתדירות הגבוהה ביותר כשהדירוג "אף פעם" הופיע הכי הרבה.

הממצאים מראים שרוב ההערכות נעשות בדרכים המסורתיות- מבחני עיפרון ונייר לבדיקת הישגים-בעיקר. בין ההשתמעויות הפדגוגיות שהחוקר מציין: מבחני עיפרון ונייר הם רק דרך אחת לאיסוף מידע על למידת המתכשרים להוראת אנגלית. על מורי המורים למצוא דרכים טובות יותר להערכה; על מורי המורים לפתח דרכי הערכה שיספקו מידע עשיר ואיכותי יותר על השיגי הלומדים וביצועים ועל יעילות ההוראה; ככל שהתמונה תהייה שלמה יותר כך המשוב ההוראה והציונים יהיו נכונים יותר. הערכה חלופית כוללת דרכי מדידה שונות של הלמידה שכן מכוון למתן מידע שימושי לשיפור פעילות אלה.

על מורי-מורים בהכשרה להוראת אנגלית (שנבדקה במחקר זה) לשלב דרכי הערכה מסורתיות וחלופיות בעבודה עם המתכשרים, לעודד הערכה-עצמית בקרב המתכשרים ולהתאים את ההערכה ללומדים ולא את הלומדים לדרכי ההערכה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya