חקר הסקרנות: הגישה האינטגרטיבית של לוינשטיין

מקור:
 
The psychology of curiosity: A reviewand reinterpretation, Psychological Bulletin 116 (1), pp. 75-98
 
לווינשטיין פיתח את התיאוריה של הסקרנות המוגדרת המבוססת על פער המידע. הפער בין מה שאני יודע לבין מה שאני רוצה לדעת. הפער נקרא נקודת התייחסות אינפורמטיבית.
יכול להיות לשני אנשים אותה רמת ידע אבל כל אחד מהאנשים יציב לעצמו נקודת התייחסות שונה ולכן פער המידע יהיה שונה ותיצור סקרנות גבוהה או נמוכה בהתאם לנסיבות.
הוא יכול להציע שעוצמת הסקרנות משתנה לעומת גודל הידע אותו אני רוצה להשיג. אם פיסת מידע מסוימת יכולה לשפוך אור על כל המידע ולתת פתרון הסקרנות תהיה גדולה יותר מפיסת מידע שלא תשפוך אור על כל הפיתרון אלא תקדם אותי בצעד אחד קטן בלבד.
אם יש לי יותר ידע אני אתמקד במידע שחסר לי ואז יודגש פער המידע והסקרנות תתעצם.
תשומת הלב שלנו מופנית לידע שחסר לנו.
סקרנות רצונית – הטענה של לוינשטיין – סקרנות גורמת לנו לאי נוחות, כאשר יש לנו פער במידע יש לנו אי נוחות ומה שגורם לסיפוק זה הפיתרון ולכן זה מה שמסביר שמרצון אנו פונים למצבים מסקרנים.
לוינשטיין מסביר סקרנות לא רצונית, לא מתוך פעילות אקטיבית, אלא נוצרת באופן ספונטני, לדוגמא אם יציגו לנו שאלה או חידה אנו נשים לב שיש פער בין מה שאנו יודעים לבין מה שאנו לא יודעים.
באמצעות התיאוריה שלו הוא מסביר את המאפיינים של הסקרנות באמצעות עוצמה, ארעיות ואימפולסיביות.
את העוצמה הוא מסביר בכך שיש סבל הכרוך בזה שאנו מודעים פתאום לעובדה שאנו לא יודעים, סבל שכרוך בהפסד ובגלל הסבל הזה נוצרת סקרנות מוגברת.
ארעיות – כדי שנשים לב לפער המידע, אנחנו צריכים קשב מאחר שהמשאבים הקוגניטיביים שלנו מוגבלים ואנו נעבור לגירוי אחר, הסקרנות שלנו תדעך.
אימפולסיביות – מדובר בדחף בלתי נשלט, זה מראה שהרבה פעמים מראים לאנשים את פער המידע ופער זה כרוך בסבל, אנו נעדיף לעיתים תמורה קטנה אך מיידית כדי שלא נצטרך לשאת את החסך הזה של אי הידיעה לאורך זמן.
 
קיימות מספר השלכות מעשיות הרלוונטיות לתחום החינוך במאמר זה:
1.                חשוב להקנות ידע התחלתי כדי שתתעורר סקרנות.
2.                חשוב להפוך את התלמידים למודעים לפער בין מה שהם יודעים לבין מה שהם לא יודעים כדי שזה יניע אותם לתקן המצב.
3.                סקרנות גבוהה יותר קשורה לתחום ההתמחות. ככל שאדם (המורה) יודע יותר, כך יהיה סקרן יותר לגבי התחום הזה. מכאן החשיבות של קידום ההתמחות וההתפתחות המקצועית של המורים.

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מאיפה הקטע הזה נלקח??

    פורסמה ב 08/10/2020 ע״י משתמש אנונימי (לא מזוהה)
    מה דעתך?
yyya