חציית גבול על ידי מורים למדעים-חוקרים בתכנית לדוקטורט

מאת: Anouke Bakx

Anouke Bakx, Arthur Bakker, Maaike Koopman, Douwe Beijaard. "Boundary crossing by science teacher researchers in a PhD program", Teaching and Teacher Education 60 (2016) 76-87.

המחברים ביקשו לבחון כיצד מורים העורכים מחקר חינוכי הצליחו (או לא הצליחו) בחציית גבולות אפשריים בין קהילה אקדמית של חוקרי חינוך לבין קהילה של אנשי מקצוע בתחום החינוך, תוך כיוון לשיפור בפועל של הפרקטיקה המקצועית שלהם.

החוקרים ראיינו ששה-עשר מורים-חוקרים וכן הפרופסורים שלהם ומנהלי בתי הספר שבהם הם עובדים. בנוסף, נחקרו שני סיפורים של מורים חוקרים שנראה כי חצו באופן מוצלח את הגבולות בין שתי הקהילות.

כמעט כל המורים חוקרים דיווחו על אתגרים כתוצאה מהשתתפות בשתי קהילות מעשה. ככל שהפרויקטים שבהם השתתפו ענו על הצרכים או המטרות של בית הספר, כך חציית הגבולות בין קהילת החוקרים לבין קהילת המורים נראתה אפשרית יותר.
נמצאו הבדלים רבים בין שתי הקהילות, לא כולם קשורים לחציית הגבולות.

המחברים מסכמים כי המורים שערכו את המחקר לדוקטורט הראו כי ניתן לצמצם את הפער בין המחקר לבין הפרקטיקה; צמצום הפער בין המחקר לבין הפרקטיקה דורש מאפיינים אישיים מסוימים (מיומנויות קוגניטיביות, שינוי גמיש, מיומנויות תקשורת, פרו-אקטיביות) וגורמים הקשריים (אקלים בית ספרי פתוח, מרחב להתנסויות, עניין וקשר בין המחקר לבין מטרות בית הספר). הפער הרלוונטי עשוי להיעלם בעת עבודה בשותפות בין אקדמאים לבין מורים.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya