חינוך ישראלי והאפרטהייד בדרום אפריקה: תובנות מתמשכות

Ayman K. Agbaria (2018) Israeli education and the Apartheid in South Africa: ongoing insights, Intercultural Education, 29:2, 218-235

 

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

רב-תרבותיות וחיים משותפים בין יהודים/ות וערבים/ות במוסדות אקדמיים להכשרת מורים ומורות: מסמך המלצות 2018

"ככה זה עובד כאן": מקום הדת בתיכונים ציבוריים באירלנד

 

המאמר מתמקד במדיניות חינוכית ובפוליטיקה בישראל ובוחן כיצד השינויים האחרונים בתכניות הלימודים ששמות דגש מיוחד על זהות יהודית מבססות, לטענת כותבת המאמר, הפרדה אתנית. חלקו הראשון של המאמר סוקר את עליית הימין בישראל ואת מה שהמחברת מכנה "התיאולוגיה הפוליטית" שלו. טענתה היא ששלטון הימין הרואה בציונות ובישראל "פרויקט לא גמור", מאציל על הפרויקט גוונים של גאולה ומשיחיות המעודדת ואף דוחפת להתרחבות טריטוריאלית נוספת, וקושרת בין אמונות ופרקטיקות יהודיות דתיות לבין מושג הריבונות הפוליטית. לדעתה קידום הריבונות היהודית הוא עקרון דתי והוא מאתגר, אם לא סותר, את הדימוי של ישראל כמדינה "יהודית ודמוקרטית".

חלקו השני של המאמר מציג את החינוך בדרום אפריקה של האפרטהייד. בחלק זה סוקרת הכותבת את תפקידי הדת וההפרדה האתנית במסגרת מערכת צידוקים שעושה לגיטימציה לעליונות גזעית ומציגה את החינוך באפרטהייד כ"מתרבת" וכזרז של מודרניזציה. בחלקו השלישי המאמר מתמקד במדיניות תכניות לימוד אחרונות, ומבקש להראות כיצד הפרדה ולאומיות אתנית-דתית יוצרת בישראל מציאות הדומה למציאות האפרטהייד. חלקו האחרון של המאמר מכיל הרהורים מסכמים אודות גזענות וקולוניאליזם.

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya