חינוך ומדעי המוח: הסתייגות והזדמנויות

מקור וקרדיט :
 
סשנק ורמה, ברוס ד' מקנדליס ודניאל ל' שוורץ . "חינוך ומדעי המוח: הסתייגות והזדמנויות , הד החינוך , אוקטובר 2009 ,  כרך פ"ד , גיליון מס' 01 ,
 
 
 
מאמר זה קיבץ כמה מחשבות רווחות על הסכנות והסיכויים של מדעי המוח החינוכיים, וגיבש אותן באמצעות דוגמאות לדרכי עבודתם של מדעי המוח. תחילה הצגנו שמונה הסתייגויות מן הניסיונות הנוכחיים לחבר בין החינוך למדעי המוח. עמדנו על כך שגם אם יהיה אפשר להתגבר עקרונית על ארבע ההסתייגויות המדעיות – שעניינן מציאה של מכנה משותף לשיטות, לנתונים, לתאוריות ולפילוסופיות של שתי הדיסציפלינות – ייוותרו ארבע הסתייגויות הקשורות בתיאום המעשי ביניהן. אחר כך בחנו מחדש את שמונה ההסתייגויות, והפעם הבאנו דוגמאות מן הספֵרות הנוירו־מדעיות שמצביעות על פוטנציאל לסינרגיה בין חינוך למדעי המוח. טענו שאף על פי שההסתייגויות מאתגרות את מדעי המוח החינוכיים, הן מייצגות גם הזדמנות למחקרים חדשים ופורצי דרך.
בסופו של דבר, ערכם של מדעי המוח החינוכיים נתון להכרעה אמפירית. למי שסבור כי ראוי לעסוק בשאלה, אנו מציעים שתי מחשבות על העשייה בתחום. הראשונה היא שגישור על התהום הפעורה בין החינוך למדעי המוח ידרוש גישור על התהום הפעורה בין קהילות החינוך ומדעי המוח.
מחשבה שנייה היא שצריך להמשיך לנקוט גישה של אופטימיות זהירה. המחקרים בתחומי החינוך ומדעי המוח יכולים לתרום זה לזה, אבל בגבולות מסוימים, אשר עדיין מוטל עלינו לגלותם.
בדומה לפרשנים אחרים גם אנחנו רואים מקום לאופטימיות בנוגע לעתידם של מדעי המוח החינוכיים. ואף על פי כן, הפוטנציאל לשיתוף פעולה אינו בלתי מוגבל, ולתובנות ייקח זמן להתפתח. ראינו שבמדעי המוח מתייחסים לממדי המוטיבציה, הקוגניציה, החברה והרגש של הלמידה ככרוכים זה בזה. ראינו שהמחקר במדעי המוח שופך אור על הבדלים בין־תרבותיים בקריאה ובחשיבה מתמטית. מחקרים על המִתאמים העצביים של חוויות אלימוֹת במשחקי וידאו מתחילים להופיע. כפי שעולה מדוגמאות אלה, היקפם הסופי של מדעי המוח החינוכיים הוא שאלה אמפירית.
תגמוליו של מדע המוח החינוכי יהיו קרוב לוודאי צנועים בדור הראשון של משתפי הפעולה. לחוקרים בכירים יש די ביטחון תעסוקתי לקידומה של עבודה בין־תחומית, אבל אין להם פנאי (או שמא רצון) לרכוש השכלה שהיא שוות ערך לדוקטורט שני ולעשות לעצמם שם בתחום חדש. התגמולים הגדולים ממתינים כנראה לדור הבא של החוקרים, אשר יסתקרנו מן ההצלחות הקטנות של השנים הקרובות ומשם ימשיכו ויפתחו זהויות ותכניות מחקר רב־תחומיות באמת, אשר יבנו גשרים מן המוח אל ההתנהגות ומשם אל בעיות החינוך.
נחתום בתזכורת אחרונה: החינוך אינו מדעי המוח ומדעי המוח אינם חינוך. כל דיסציפלינה מתמודדת עם טווח רחב של שאלות מחקר ומשתמשת במגוון שיטות. האתגר הוא לזהות את השאלות והשיטות שמקיימות ביניהן חפיפה מועילה. כיום, למדעי המוח יש רק מעט לומר על מבנהו החברתי של האי־צדק, ולחינוך יש רק מעט לומר על פונקציית התגובה ההֶמודינמית. מדע המוח החינוכי יצטרך לשים לב לפערים אלה ואחרים – אבל אינו צריך להניח להם להגדיר אותו.         
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya