חוסר נימוס סטודנטיאלי במערכת ההשכלה הגבוהה

מאת: Levent Vural

Vural, L. & Bacioglu, S.D. (2020). Student incivility in higher education. International Journal of Progressive Education, 16, 5, 305-316

סטודנטים

התעסקות במכשיר הנייד (39%), הקמת רעש (30%), חוסר הקשבה (25%), איחורים לשיעורים (18%), השמעת הערות סרקסטיות או מזלזלות (10.8%), נמנום במהלך השיעור (10.4%), אי הכנת שיעורי בית (9.2%), זיוף נוכחות (6%) והעתקת מטלות (5.2%) נמצאו כהתנהגויות הסטודנטיאליות הבלתי מנומסות הנפוצות ביותר במערכת ההשכלה הגבוהה.

עם המעבר מהתיכון למערכת ההשכלה הגבוהה, סטודנטים רבים שרויים בציפיות שגויות לגבי הטבע וההוויה של הלימודים המתקדמים ונשארים במערכת בחוסר רצון, ולו רק כדי לספק את הוריהם. בשל כך, הם מקשים על המרצים לנהל את השיעור ופוגעים באווירה הלימודית.

הגם שהסטודנטים נתפסים כאחראים להתנהגויות אלו, חשוב לומר כי ישנן סיבות חיצוניות נוספות המזמינות את האקטים החריגים. לדוגמה, כיתות צפופות, בעיות בתקשורת בין המרצה לבין הסטודנטים, מדיניות עמומה של טיפול משמעתי מטעם המוסד האקדמי, שיטות הוראה מיושנות ויחס מתנכר מצד מרצים.

ישנם מספר פרמטרים שיכולים לנבא נטייה של סטודנטים לחוש אדישות, להתנהג בחוסר נימוס ולהקרין חוסר-כבוד במערכת ההשכלה הגבוהה. בין היתר, חוסר התאמה לקורס, אי הסתגלות למסגרת האקדמית, חוסר שביעות רצון מהמוסד הלימודי והשגת תואר רק כדי לרצות סביבה או משפחה.

מרצים

שאלונים וראיונות עליהם השיבו 250 מרצים במוסדות אקדמיים בתורכיה בשנים 2019-2018, הצביעו על השיטות הבולטות בהן נוקטים מרצים כדי להתגבר על בעיות משמעת סטודנטיאליות:

● אזהרות מילוליות הנאמרות בטון ידידותי;

● סירובים לבקשות הסטודנטים;

● העלמת עין;

● הענשה.

למרבה הפלא, רוב המרצים האמינו שאינם זקוקים לעזרה להתמודד עם חוסר נימוס סטודנטיאלי. ניתן לפרש את התפיסה הזו בשתי דרכים:

● המרצים מייחסים חשיבות זניחה לחוסר נימוס סטודנטיאלי;

● המרצים סבורים כי תמיכה מקצועית לא תוביל לשיפור.

מדיניות מוסדית

מערכת ההשכלה הגבוהה צריכה לשאוף לסייע לסטודנטים לחוש מחויבות חברתית ומקצועית כלפי המרצה, המוסד אותו הוא מייצג והדיסציפלינה המדעית שנחשפת בפניהם. על קובעי המדיניות במוסדות ההשכלה הגבוהה להציב הנחיות ברורות שמטרתן היא טיפול בהתנהגויות סטודנטיאליות בלתי רצויות ושיפור האווירה החינוכית התוך-מוסדית. לשם כך, יש להגדיר את נהלי אכיפת המשמעת המצופים מהמרצים, לגבות אותם בעשותם כן ולספק להם סדנאות לפיתוח מקצועי בענייני משמעת ולעודד איתם לצאת להשתלמויות מסוג זה.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

ריכוז סיכומי מאמרים בנושא: השכלה גבוהה

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya