חוסן אישי: גורם מגן מרכזי בבריונות וקורבנות בקרב תלמידים בבתי הספר היסודיים בישראל
Cohen E., et al. (2019). Individual Resilience: A major protective factor in peer bullying and victimization of elementary school children in Israel. Journal of Interpersonal Violence
נושא האלימות בין תלמידים בני ובנות אותה קבוצת גיל הפך לסוגיה מרכזית עבור בתי ספר ברחבי העולם. המחקר הנוכחי בדק את הזיקה בין המסגרת התרבותית והמאפיינים האישיים המגנים על התלמידים לבין בריונות וקורבנות (ויקטימיזציה) בבית הספר. התכונות המגנות על התלמיד היו הערכה עצמית, תחושת אוטונומיה, ויסות רגשי וחוסן אישי.
במחקר השתתפו 112 תלמידים יהודים ו-55 ערבים בדואים בני 11-10. ההשערה הייתה כי תלמידים יהודים יהיו פחות חשופים לבריונות ולקורבנות מאשר עמיתיהם התלמידים הבדואים, ובהתאמה הונח כי הם יהיו בעלי דירוג גבוה יותר בכל הנוגע למאפיינים ולתכונות המגנות מפני התקפות. עוד שיערו החוקרים כי על אף ההבדלים הללו, תימצא התאמה בין רמה גבוהה של התכונות המגנות לבין בריונות וקורבנות מופחתת. בנוסף הועלתה השערה לפיה חוסן אינדיבידואלי יהיה המנבא העיקרי של בריונות וקורבנות בשתי קבוצות התלמידים. תוצאות המחקר תומכות ברובן בהשערות, ועל בסיסן מציעים החוקרים דרכים אלטרנטיביות לצמצום תוקפנות בין תלמידים עמיתים בבית הספר.
לקריאה נוספת
הקשר בין בריונות וקורבנות בקרב תלמידי בתי הספר
כיצד בתי הספר מעודדים חוסן בקרב תלמידים