חונכות וירטואלית: פרויקט אוריינות מקוונת בהכשרת מורים

מאת: Paula Boxie

Cybermonitoring: An Online Literacy Project in Teacher Education

מקור: אתר The Journal

המאמר מציג מקרה מבחן שבו מועמדים להוראה השתתפו בקורס בתחום האוריינות ועשו שימוש בטכנולוגיות מקוונות ואסטרטגיות אוריינות כדי לקדם למידה משמעותית בקרב תלמידים בבית ספר יסודי המרוחק כ-70 ק"מ מקמפוס האוניברסיטה.
הסטודנטים פיתחו מטלות כתיבה מקוונות ושימשו כ"חונכים וירטואליים" ("cybermentors") עבור תלמידי כתות א'-ב'.
התקשורת עם התלמידים נעשתה דרך מאגר מידע שהוקם של שרת האוניבריסטה, ובהמשך חולק מדריך משלים על מנת להעריך ולתעד את ביצועי התלמידים באופן כללי.

שיתוף פעולה במרחב וירטואלי

הפרויקט שנקרא "מסע אל תוך יערות הגשם", הדגים את היכולת לפנות למספר אסטרטגיות של קריאה וכתיבה במסגרת פעילות מקוונת אחת. במסגרת הפרויקט התלמידים גם למדו יותר על האינטרנט, וגם נעשתה הכללה של אוריינות וטכנולוגיה לתכנית הלימודים של הכתה.

בראשית התהליך המועמדים להוראה החלו בהתכתבות מקוונת וישירה בינם לבין התלמידים. בהמשך התלמידים נתבקשו לכתוב סיפור על חיה ביער הגשם.
לפני שהחלו בכתיבה עצמה התלמידים השתתפו במיפוי סמנטי כדי להמשיג ולבנות אוצר מילים בשיתוף עם המורה בכתתם. התלמידים למדו רבות מחבריהם במהלך הדיון על מיפוי הסמנטי כיוון שהתהליך לימד על שיתוף, ידע, הבנה, עבודת צוות ומתן כבוד לרעיונות חבריהם. התהליך גם אפשר לתלמידים לתפוס ויזואלית יחסים בין מילים ולסווגן לקטגוריות בהתאם.

לאחר התגבשות רעיון הסיפור, התלמידים עברו תהליך של חמישה שלבי כתיבה: כתיבה מקדימה, עריכת טיוטה, הגהה, עריכה ופרסום.
את הסיפורים המוכנים העלו התלמידים לאתר מאגר המידע על מנת להציגם לחונכים הוירטואליים, אלה קראו את הסיפורים ושלחו משובים בחזרה לתלמידים, תוך ריבוי בחיזוקים ותגובות חיוביות. החונכים הוירטואליים התמקדו בעיקר בנושאי איות ופיסוק ובתכני הסיפורים של התלמידים.
מאגר המידע נבנה כך שיוכל לשקף באופן מיידי את כתיבת הילדים. ברגע שמשימות התלמידים הושלמו הן הוערכו בתוך טבלת ציונים.

יתרונות וחסרונות

בסך הכל הפרויקט הוגדר כמוצלח. התלמידים היו בעלי מוטיבציה ונרגשים לגבי כתיבת הסיפורים. כאשר העלו בפעם השנייה את הסיפורים לאחר שקיבלו תגובות ותיקונים, הופיע שיפור משמעותי בכתיבה ברוב המקרים. ובעיקר – הפעילות שילבה מיומנויות שפה עם טכנולוגיה.

ההשפעות והיתרונות היו מרחיקי לכת כיוון שהתלמידים לא רק שיפרו את מיומנויות הקריאה שלהם, אלא גם המוטיבציה לקרוא ולכתוב גדלה באופן משמעותי. התלמידים הפכו מעורבים בתהליך הלמידה, בייחוד אלה שלא היו פעילים לפני כן.

התלמידים בחרו נושא, לווו בתהליך הכתיבה וקיבלו משוב חיובי מהחונך הוירטואלי שלהם. למרות מיקומם המרוחק החונכים הוירטואליים סיפקו את היסודות להם נזקקו התלמידים כדי לקדם הלמידה המשמעותית.

מבחינת הקשיים בהם נתקלו החונכים הוירטואליים מציינת המחברת את טענתם למחסור במחשבים בכתות ובאפשרות לתת עזרה פרטנית לכל  תלמיד. לפיכך היא ממליצה לעזור ביתר שאת לכתות להשיג משאבים כדי לקדם ולהמשיך ליישם את הפרויקט.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya