חווה חקלאית

גלילי, ת' (יוני, 2014). חווה חקלאית. שיעור חופשי, 109, 22.

חוות "שולמית", המשרתת את בתי הספר היסודיים של רחובות, כבר ותיקה בשטח – אך ליזי עדני, המנהלת החדשה (המכהנת בתפקיד זה שנה), מפיחה בה רוח ערכית וחינוכית שמשתלבת עם עבודת האדמה ולימודי הסביבה. החזון המוצהר של החווה החקלאית הזו גורס:

"אנו מאמינים ופועלים ברוח הגישה ההוליסטית, ההומניסטית, הרואה בתלמיד את מרכז העשייה החינוכית, את המורה כמנחה ואת החווה כמזמנת אפשרויות למידה: אמצעיות, בלתי-אמצעיות ומזדמנות לקראת התפתחות הלומד העצמאי. דיואי טען: 'לאנשים רבים העבודה הגופנית בגינה יוצרת תנאים אופטימליים לפיתוח דפוס התפתחות ייחודי להם'. תפקידינו, העוסקים בחינוך, להסתגל לתמורות הפוקדות אותנו ואת סביבתנו".

בחווה הלימודית הזו מבקרים מבקרים מדי שבוע 38 כיתות מ-15 מוסדות חינוך ברחובות, וצוות החווה מונה 10 מורים. "החווה היא בראש ובראשונה בית ספר ללימודי חקלאות וסביבה", מסבירה עדני. "המטרה היא לחשוף את הילדים לכמה שיותר מכל התחומים הרבים שאנו עוסקים בהם: איכות הסביבה, אורח חיים בריא, גידולי שדה ועוד. במקביל, המטרה היא גם להעמיק".

בשנים האחרונות הצטרפו נושאי הסביבה ללימודי החווה, אך עדיין, הבסיס הוא עבודת האדמה. "אנחנו מתחילים מהזרע אל הזרע", אומרת עדני. "ילד שמגיע לכאן בספטמבר מתחיל לעבד את האדמה, לזרוע, ולשתול וכך הלאה. הוא רואה את כל שלבי הצמיחה ואחר כך נהנה מהיבול. הילדים אוכלים ממנו, קונים ומביאים הביתה".

לצד העבודה בשטח, הילדים לומדים גם על סוגיות משיקות שונות, כמו אורח חיים בריא. "הרעיון הוא הדרך שעובר הירק מהערוגה לצלחת", אומרת עדני. לדבריה, "רוב הילדים מכירים את הדרך של הירקות מהמשאית לסופר ומשם למקרר. לראות אותם ממששים את הכרוב שצמח להם בגן, זה מרגש".

מלבד גן הירק המפואר, החווה מתגאה בחממת צמחי נוי, חממת תבלינים, פינת בעלי חיים, חממת דגים וחממת עצי בונסאי. בתחום לימודי הסביבה והקיימות, בחווה מבנים שנבנו בבנייה אקולוגית להדגמה. הילדים מתנסים בשתילה בכל מיני מערכות טבע עירוני, כמו ערוגות ספירלה, וגם מתוודעים להיגיון ולמחשבה שהושקעה בתכנונם למען הצמחים. הם לומדים על כיווני השמש, על קומפוסט, וכמובן על פסולת ומיחזור.

"ככל שהעולם נעשה טכנולוגי יותר, כך גובר הצורך לעסוק ברגשות", סבורים בחווה. ובמילים אחרות, ילדי המסכים זקוקים לקירבה ולהיכרות עם האדמה. "עבודת האדמה היא עבודה ערכית מאוד ומשפיעה על הרגש", אומרת עדני. היא מספרת על פינת החי, שם עובדת מורה שהתמחתה בעבודה טיפולית עם בעלי חיים, ולשם מכוונים את הילדים המאתגרים יותר, בעצה אחת עם יועצת בית הספר.

בסך הכל, משתלמים בחווה 1,000 תלמידי כיתה ג'. מדי יום עוברים בחווה שלושה סבבים של ילדי בית ספר. החווה מפעילה גם ימי לימוד לגני ילדים. "כל גננת מביאה את הילדים פעמיים בשנה. בסתיו טומנים את החיטה ועכשיו קוצרים ודשים, אולמים אלומות ובסוף טוחנים ומכינים פיתות", מסבירה עדני.

החווה מפעילה מערך של מתנדבים מוותיקי העיר, דרי בית האבות השכן ופנסיונרים מרחבי העיר. חלקם מגיעים פעם בשבוע לעבוד בחממת הבונסאי עם הילדים. כך נוצרת עבודה משותפת, בין דורית. מפגש חשוב נוסף הוא עם ילדים מהחינוך המיוחד. שערי החווה נפתחו לילדים אוטיסטים ובעלי מוגבלות שכלית משני בתי ספר לחינוך מיוחד ברחובות. בחווה מתקיימת גם פעילות תעסוקתית לבוגרים בעלי צרכים מיוחדים, המתגוררים בהוסטל סמוך.

סיכום המאמר נכתב בידי צוות פורטל מס"ע


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    רציתי לדעת כיצד ניתן לתאם פעילות לבנות כתה א-ג ?מחיר ופעילות 0528530408

    פורסמה ב 28/09/2014 ע״י אתי משען
    מה דעתך?
yyya