זווית ראייה נוספת לשימוש ברשתות החברתיות: שילוב של דפי עבודה אינטראקטיביים

מאת : ד"ר בוריס ליברמן, מכללת לוינסקי לחינוך
שיאה של הפתיחות באינטרנט היא סביבות של רשתות חברתיות. סביבות אילו, מאפשרות לכל מי שמעוניין, להצטרף לחברה וירטואלית המתאימה לו ולהכיר אנשים על פי הפרופיל שלהם, וכן להקים חברה וירטואלית חדשה.
בתחום הלומדות והתוכנות הפתוחות מתחיל שינוי משמעותי בעידן אינטרנט: בניית סביבת למידה אינטראקטיבית.
ההטרוגניות הרבה במסגרות חינוך מצריכה מספר רב של דפי עבודה אינטראקטיביים באותו נושא ובנושאים דומים. למרות שתכנותית דפי העבודה האינטראקטיביים מבוססים על אותה תבנית פדגוגית, יש להתייחס בגישה מיוחדת לכל דיסציפלינה בהתאמה לסוגים שונים של אוכלוסיות.
דפי העבודה האינטראקטיביים נבנים, תוך התייחסות לשלושה היבטים:
  • תכנון ותכנות (תבנית)
  • בסיס פדגוגי שעל פיו המורים והסטודנטים עושים את העבודה
  • משוב התלמידים – על פי תגובת התלמידים, מתבצע שיפור בדפי העבודה
בין שלושת הגורמים יש קשר הדוק. לא ניתן לקבל feedback מהתלמידים בלי שהם יכתבו אותו ברשת החברתית. הסטודנטים והמורים הבונים את דפי עבודה האינטראקטיביים זקוקים לבוגרי לוינסקי כדי להתייעץ איתם. יחד הם מהווים חברה רשתית.
במכללת לוינסקי סטודנטים בהתמחות מתמטיקה-מחשבים בונים בשנים האחרונות דפי עבודה אינטראקטיביים, למשל: Boris Class. הסטודנט מקליד שם ומספר זהות והמערכת עוקבת אחרי בהישגים שלהם עם פנייה אישית על פי השם שהוקלד. הסטודנטים שעבדו באתר המוזכר לעיל כבר סיימו את לימודיהם במכללת לוינסקי, והם מורים בבתי ספר שונים בארץ. הם זקוקים עדיין לעזרה ולייעוץ, לנהל שיח עם עמיתים חדשים וותיקים וללמוד מה עושים אחרים.

הרשת החברתית מספקות מענה לצרכים אלו. המטרה של כולם היא מטרה משותפת:
הצלחת התלמידים. כל מי שסיים בהתמחות מתמטיקה-מחשבים במכללת לוינסקי מעלה את דפי העבודה האינטראקטיביים שבנה לאינטרנט, לשימוש חברת המורים כולה, בהיות הסביבה מבוססת על קוד פתוח, היינו – מוצר פתוח לשימוש. הגישה הישירה מהרשת החברתית לדף העבודה אינטראקטיבי באינטרנט (
link) מאפשרת נוחות עבודה תוך שמירה על חיבור לסביבה החברתית, מאחר ששני המרכיבים מצויים באותה הסביבה האינטרנטית.
הרשתות החברתיות בתחום החינוך, למשל "אדיורשת", http://edureshet.ning.com מתחילות להיכנס לחיינו. אני מקווה שתיווצרנה חברות על פי עניין פדגוגי מקצועי בתחומים שונים של דיסציפלינות וסוגי אוכלוסיות.
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya