ויסות רגשי של תלמידי תיכון בהכנת שיעורי בית במתמטיקה

מאת: Jianzhong Xu

Xu, J. (2018). Emotion regulation in mathematics homework: An empirical study. Journal of Educational Research, 111, 1, 1-13

שיעורי בית ורגשות

תלמידי חטיבה עליונה מדווחים כי שיעורי בית יכולים להיתפס כחוויה שלילית וטעונה ולעורר מנעד רחב של רגשות כגון: מתח, עצב, כעס, תשישות ושעמום. לא זו בלבד, במהלך הכנת השיעורים חלק מהתלמידים חשים מוטיבציה נמוכה ומתפתים לעסוק בפעולות שגרתיות חלופיות כמו מטלות בית או אכילה. כפי שמוצג להלן, המגמה הזו יכולה להשתנות בעזרת הקניית יכולת ויסות רגשי.

ויסות רגשי

ניתן להגדיר ויסות רגשות כתהליך שבו אינדיבידואל מצליח לשלוט בתחושותיו ובדחפיו, להכיל סיטואציות שונות ומאתגרות ולהתמודד עם רגשות שליליים בצורה מושכלת. למיומנות זו השפעה מכרעת על מצבם הרגשי, התנהגותי וההתפתחותי של ילדים ומתבגרים. שכן, הוויסות הרגשי יכול לסייע להם להתמודד עם חוויות שליליות, לשמור על קור רוח במצבי לחץ, לשפר הישגיות לימודית ועוד.

מתודולוגיה

במחקר זה בוצע מעקב אחר הישגים לימודיים של 1,799 תלמידים סינים בכיתות י' ו-י"א שקיבלו שיעורי בית במתמטיקה מדי יום. כדי למדוד ולהעריך את יכולת הוויסות הרגשי שלהם, הם התבקשו לענות על שאלון שבועי בנושא סביבת העבודה, המשוב מהמורה, המוטיבציה להכין שיעורי בית, ניהול הזמן ותפיסת מקצוע המתמטיקה. כל זאת, למשך חודשיים ותוך שקלול המגדר, הרקע הסוציו-אקונומי ורמת ההשכלה של ההורים.

ממצאים בולטים

● תלמידים שהקפידו לסדר את עמדת הלמידה, או שהוריהם דאגו להם למרחב נוח להכנת שיעורי בית, הפגינו ויסות רגשי במינון גבוה יותר

● נמצא מתאם מובהק בין תלמידים בעלי הערכה עצמית גבוהה לבין אלו שהפגינו יכולת ויסות רגשי בזמן הכנת שיעורי הבית

● הורים בעלי רמה אקדמית גבוהה הרבו לתמוך בילדים ולשדר אופטימיות, ובאמצעות כך סייעו בוויסות הרגשות השליליים שעוררו שיעורי הבית

● ילדים להורים שהפגינו מעורבות, התעניינו בלימודים והציעו עזרה הצליחו לנהל את הזמן בצורה מיטבית ואף זכו לקבל יותר משובים חיוביים ממוריהם

● מבחינה מגדרית, בנות התאמצו יותר (וגם הצליחו) לשלוט ולמתן רגשות שליליים בזמן הכנת שיעורי הבית

דיון והמלצות

לאור היתרונות הברורים של הקניית יכולת ויסות רגשי, כבר בשלבי החינוך הקדם-יסודי והיסודי, מוסדות החינוך צריכים להטמיע בתלמידים אופני חשיבה ומיומנויות של ויסות רגשי. במקביל, מבחינת מורים לתלמידים המגיעים מאוכלוסיות מוחלשות יחסית, כדאי לספק לתלמידים ליווי צמוד ומשוב תדיר. באמצעות כך, אפשר יהיה לחזק את דימויים העצמי, לתמרץ אותם בדרכים שונות וללמד אותם שיטות לניהול זמן.

כדי לעזור להפיג את רגשותיהם השליליים של התלמידים כלפי מקצוע המתמטיקה, על מורים והורים להתייחס לדימויו הסיזיפי, לכאורה, של המקצוע. בהקשר זה, אפשר להציע אוזן קשבת, יחסי אישי, ביקורת בונה ועזרה פדגוגית או לנסות להעניק נופך דמיוני וסיפורי לפתרון הבעיות המתמטיות. למשל, באמצעות ריבוי חידות מילוליות ושילוב משימות קבוצתיות.

לבסוף, תגמול עבור התנהגות טובה מהווה כלי שימושי בהטמעת יכולת למידה עצמאית בקרב תלמידים. אם כך, מוטב כי הורים ומורים יקפידו להציע תמריצים בדמות ציונים לשבח, פעילויות העשרה וחוגים. כך, בזמן השעות הקשות של פתירת שיעורי הבית, ידעו התלמידים כי יש למה לצפות. 

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא שיעורי בית

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya