התכנית הלאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21" – נייר עמדה

רימון, עופר. "התכנית הלאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21" – נייר עמדה", דפים, כרך 54, 2012 (תשע"ב), 292-284.

 

למאמר המלא

המינהל למדע וטכנולוגיה הוא יחידה במשרד החינוך המופקדת על החינוך המדעי, על החינוך הטכנולוגי ועל שילוב התקשוב בהוראה. בתחילת שנת הלימודים תשע"א (ספטמבר 2010) הופעלה התוכנית הלאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21". בהתאם לתקציב שהועמד לרשות המינהל, ולפי החלטתו של שר החינוך, שולבו בתכנית כמאתיים בתי ספר יסודיים – מחציתם בצפון ומחציתם בדרום. בעוד כעשרים "בתי ספר מדגימים" מכל רחבי הארץ הוטמעה טכנולוגיית המידע בהיקף רחב יותר, והתלמידים בהם קיבלו גם מחשבים ניידים.

מטרתה של התכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 היא להביא לקיומה של פדגוגיה חדשנית בבתי הספר תוך כדי הטמעה של טכנולוגיית המידע (ICT: Information and Communication Technology). המונח 'פדגוגיה חדשנית' מציין גישת הוראה ולמידה אשר משמעותה היא שהתכנים והידע הנלמדים רלוונטיים למציאות המשתנה. התלמידים רוכשים לא רק ידע, אלא גם מיומנויות הרלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21 ("מיומנויות המאה ה-21").

במסגרת התכנית נבנות בבתי הספר תשתיות הנדרשות כדי להפוך את בתי הספר לארגונים מתוקשבים ואת צוות ההוראה לכזה אשר יודע להשתמש ביתרונות התקשוב על מנת לשפר את התהליך החינוכי. המשאבים הניתנים לבית הספר נחלקים לכמה קטגוריות, כמפורט להלן.

א. הצטיידות בתי הספר במשאבים הכוללים מחשב נייד לכל מורה, מקרן בכל כיתה (לרבות אמצעי החשכה, מסך ורמקולים) ואפשרות להתחבר לרשת האינטרנט בכל כיתה.

ב. תקציבי הפעלה רב-שנתיים הניתנים מדי חודש והמחולקים לארבעה גורמים: מורה בבית הספר המשמש כרכז תקשוב בית-ספרי; טכנאי תחזוקה בית-ספרי; קו לגלישה באינטרנט; תוכנות ותכנים דיגיטליים.

ג. פיתוח תוכן והתאמת תכניות לימודים הכוללים בין היתר מיפוי חומרי למידה דיגיטליים ונוהל לאישורם, פיתוח פורטן (פורטל) תוכן המנגיש תכנים דיגיטליים המותאמים לתכניות הלימודים ופרסום קול קורא למורים להציע יחידות הוראה פרי כתיבתם.

ד. לרשות בתי הספר עומדת תוכנה לניהול פדגוגי המאפשרת "לרשום נוכחות", להעיר לתלמידים הערות, לעקוב אחר התקדמות התלמידים, להפיק דוחות, לרשום את נושא השיעור ואת שיעורי הבית ו"לייצא" את הנתונים אל המרחב הכיתתי.

ה. הרחבת התכנית בשנת הלימודים תשע"ב. בשנת הלימודים הנוכחית התכנית פועלת בכ-1,000 בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ.
על מנת להבטיח שמוכנות המורים למהלך תהיה מרבית, הוגדרו חמש פעולות ותפוקות המצופות מהמורים:

א. הטמעת התכנית בבית הספר מצריכה קיום תכנית עבודה מאושרת המפרטת את שילוב הטכנולוגיה בהתנהלות הארגונית, בתהליכי ההוראה, בלמידה, בהערכה ובתחום החברתי-תרבותי בבית הספר.

ב. מערכת מקוונת של ניהול פדגוגי שתכלול ניהול מידע ארגוני ופדגוגי נצבר, ניהול למידה המשקף את הישגי הלומדים, מעקב אחר נוכחותם בפועל ומעקב אחר התקדמותם הלימודית.

ג. שילוב טכנולוגיה: הוראה בסביבה דיגיטלית; שימוש באינטרנט ובמגוון כלים ממוחשבים בהוראה; שילוב חומרי לימוד דיגיטליים בהוראה לצרכי הדגמה, המחשה, הדמיה (סימולציה), תיעוד, קישור לנושאים אקטואליים, מקורות מידע וכן הלאה, תוך הקניית מיומנויות המאה ה-21.

ד. התלמידים יבצעו משימות של למידה שיתופית עם עמיתים באמצעות כלים שיתופיים הזמינים ברשת. המורים ישתמשו בטכנולוגיה לצורך התפתחות מקצועית ולצורך תקשורת ביניהם, כמו גם לשיפור התקשורת בתוך בית הספר והתקשורת בין בית הספר לבין משפחות התלמידים.

ה. פורטן (פורטל) חינוכי בית-ספרי המשמש סביבה מקוונת לצורכי ההתנהלות הארגונית-פדגוגית של בית הספר והפעילות החברתית-קהילתית שלו. נכללים בו המרחבים הכיתתיים אשר המורה מנהל בהם את ההוראה ואת הלמידה.

בנוסף, מפעיל המינהל מערך השתלמויות למנהלי בתי ספר, לרכזי התקשוב ולכל צוות ההוראה בבית הספר. את ההשתלמויות מלוות הדרכות בתחום התקשוב והדרכות דיסציפלינריות. בבדיקות שנערכו בחודש מאי 2011 נמצא כי ב-73% מבתי הספר למעלה ממחצית המורים כבר משלבים כנדרש את התקשוב בהוראה. אשר לשימוש בתוכנת ניהול פדגוגי, רק ב-30% מבתי הספר למעלה ממחצית המורים משתמשים כנדרש בתוכנה לניהול פדגוגי. האתגר העיקרי העומד בפני משרד החינוך הוא לגרום לכך שכל צוות ההוראה בבית הספר ישלב כראוי את הטכנולוגיה בהוראה.


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    למר עיני שלום,לפי שעה, יש לי שלוש שאלות:1. ממתי פדגוגיה מוגדרת על-ידי תכני ההוראה ולא על דרכי ההוראה?2. מדוע התכנים חייבים להיות רלבנטיים למציאות כלשהי ולא לתלמידים, למורים ולחברה?3. מיומנויות "המאה ה-21" ההוגדרו על-ידי יצרני תוכנה וחומרה. מה התוקף החינוכי והפדגוגי שיש להן כדי להשפיע על תכניות הלימודים?בברכת שנה טובה,פרופ' יהושפט גבעון

    פורסמה ב 06/09/2012 ע״י יהושפט גבעון

    1. דרכי ההוראה מוגדרים במידה רבה על ידי תכני ההוראה. עכשיו, אם אחד מקודקודי המשולש (הורים, מורים ותלמידים) חושב שהתוכן מיושן ושהמורים הם דינוזאורים, אזי באמת 90% מהמאמץ ומהכסף, ילך על פדגוגיה. דרישת סף ממורה מצוי במאה 21: תואר II בפסיכולוגיה ?2. התכנים חייבים להיות קודם כל רלוונטיים למציאות. את התכנים הרלוונטיים <האלה> יש לעטוף אותם בציפוי שוקולד ואריזה ציבעונית. מי שמציע לא לתת אנטיביוטיקה לאדם חולה הוא משלה את עצמו. תוסיפו לסלט ירקות רוטב טעים וצלחת יפה. מישהו מכיר את מרי פופינס ?המציאות היא רלוונטית למורים ולחברה!3. אני מסכים עם הנקודה השלישית בהסתייגות הבאה:חברות שונות (בעלות אינטרסים קודם כל מסחריים) נכנסים בנישת הלומדות בגלל וקוום שעדיין קיים בתחום. גם "לומדות" דרך הגב זה כבר "פסאה" (מיושן) בהרבה מקומות והעולם המתקדם הולך על "משחקים חינוכיים". הערה סופית: אחרי כל רעיון טוב צריך ביצוע ומעקב, אחרת הרבה נשמע את המשפט: "אמרתי לכם שזה לא עובד" וישראל זאת באמת הארץ של נבואות מתגשמות (לטוב ולרע) 🙂

    פורסמה ב 24/03/2014 ע״י אנדראס מוסקוביץ
    מה דעתך?
yyya