התכניות הייחודיות של מסלול הכשרת המורים באוניברסיטת בארה"ב- ניו המפשייר (UNH) בארה"ב. סקירת ספר

Michael D. Andrew (Author, Editor), James R. Jelmberg (Author, Editor). " How Teachers Learn (Educational Psychology: Critical Pedagogical Perspectives) [Paperback]", Publication Date: May 5, 2010.


המטרה החיונית של הכשרת מורים נראית ברורה: לספק לבתי הספר של  ארה"ב את הסטודנטים להוראה הטובים ביותר. אולם ההשלכות של הצהרה זו על הילדים שלנו ועל עתיד המדינה היא קריטית.

במילותיו של העורך עטור הפרסים, מייקל ד. אנדרו (Michael D. Andrew), "מורים טובים נמצאים בלבם של בתי ספר טובים, וייצור של מורים טובים יותר פרופורציונאלי לייצור חינוך טוב יותר".

ספר זה מראה לנו כיצד לספק את ההכשרה הטובה ביותר האפשרית עבור המורים בארה"ב. באמצעות חקר מקרה של תכנית בת חמש שנים להכשרת מורים באוניברסיטת ניו-המפשייר ומאמרים נבחרים ושיחות הקשורות לתכנית זו, הספר "איך מורים לומדים" (How Teachers Learn) מתעד את ההתפתחות ואת ההישגים של התכנית שמהווה מודל לפרקטיקות הטובות ביותר להכשרת מורים.

מחברי הספר הם מייקל ד. אנדרו (Michael D. Andrew) וג'יימס ר. ג'אלמברג (James R. Jelmberg).

אנדרו הוא מייסד בעל חזון ומנהל התכנית בת חמש שנים להכשרת מורים באוניברסיטת ניו-המפשייר, שקיבל בשנת 2009 את פרס דוויד אימיג של איגוד המכללות להכשרת מורים (American Association of Colleges for Teacher Educations David Imig Award) עבור ההישג המכובד להכשרת מורים, שמכיר בהישגו המכובד בתחום של מדיניות או מחקר בחינוך.

ג'יימס ר. ג'אלמברג (James R. Jelmberg) הוא הממונה על ההתמחות בתכנית בת חמש שנים להכשרת מורים באוניברסיטת ניו-המפשייר.

התכנית להכשרת מורים בת חמש שנים באוניברסיטת ניו-המפשייר נוסדה בשנת 1974 והיא התכנית הראשונה מסוגה באוניברסיטה ציבורית ואחת משתי תכניות ראשונות מסוג זה בארה"ב. תכנית זו משלבת לימודי תואר ראשון ולימודי תואר שני להוראה בבתי ספר יסודיים ותיכוניים. הסטודנטים המשלימים את התכנית, מסיימים עם תואר שני בחינוך והם בעלי רישיון להוראה בניו המפשייר.

Tom Schram, פרופסור חבר לחינוך ומנהל התכנית להכשרת מורים באוניבסיטת ניו-המפשייר, טוען כי התכנית באוניברסיטת ניו-המפשייר היא ייחודית בכך שהיא שואפת ליצור מורים שהם מקבלי החלטות רפלקטיביים. "עמדת הלבה של התכנית שלנו היא שהבוגרים שלנו הם אנשי מקצוע רפלקטיביים ומלאי מחשבה שלומדים מתוך הניסיון. 

מפתחי התכנית באוניברסיטת ניו-המפשייר  מכירים בעובדה שעבודת ההוראה מסובכת, ודורשת לא רק בסיס ידע מקצועי מוצק, רקע של החומר הנלמד, ואיכויות אישיות, אלא גם שימוש מתאים ושילוב של פעולות מסוימות המבוססות על ידע ועל הבנת התלמידים ועל יישום של השיפוט המקצועי".

Schram ממשיך ואומר כי "באקלים הלאומי הנוכחי בארה"ב , שבו החלופות הלא-אוניברסיטאיות למתן רישיון למורים גובות מחיר נמוך יותר לגבי האיכות והעומק של מה זה אומר להיות- וחשוב מכך, להישאר – מורה, אנחנו איתנים במחויבות שלנו למודל קפדני של הכשרת מורים שמדגיש, בין יתר השיקולים, את ההנחיה הצמודה ואת הרפלקציה המודרכת דרך ההתנסות".

הספר זכה לביקורות מהללות ממומחים בתחום של הכשרת מורים בארה"ב .

Richard Schwab, דיקן לשעבר ופרופסור למנהיגות בחינוך בבית ספר לחינוך של אוניברסיטת קונטיקט, טען כי "בתקופה שבה "טעם החודש" מדריך את התכנית להכשרת מורים מבחינה לאומית, מרענן לראות מודל של תכנית שממציאה עצמה מחדש באופן שיטתי מדי שנה מאז פתיחתה. אם כל התכניות להכשרת מורים במדינה היו משקיעות בתכנית דומה במשך מסע ארוך, לא היה לנו מחסור במורים, מאחר ולמורים החדשים שלנו היו מיומנויות להצליח".

Jeanne Elis Ormond, פרופסור אמריטוס של אוניברסיטת צפון קולורדו ומחברת הספר "Human Learning and Educational Psychology: Developing Learners" אמרה "לפתע התכניות להכשרת מורים נראות מעט יותר כמו עבודת טלאים של קורסים עם התנסויות בהוראה במהלך הסמסטר התקועות בסופן. לעומת זאת, התכנית בת חמש השנים של אוניברסיטת ניו-המפשייר משלבת בין תכנית לימודים המבוססת על תיאוריה ומחקר לגבי מה שעובד בהכשרת מורים.

" איך מורים לומדים" (How Teachers Learn) חושף את התהליכים הארוכים והמתמשכים של הדיאלוג ושל הרפלקציה העצמית השיתופית של סגל ההוראה שהם המפתח להצלחה של אוניברסיטת ניו המפשייר בייצור מורים-מנהיגים שיכולים להעשיר את חייהם של הילדים ולתרום למאמצי הרפורמה של בית הספר".

"ספר זה מראה מדוע חשובים האיכות והעומק של הכשרת מורים. חוקרים ואנשי מקצוע כאחד יפיקו תועלת מהתובנות לגבי תהליך השינוי השיתופי, התמחות בהוראה אותנטית, והסיכומים המפורטים מאוד של מחקר החושף המפרק את מה שעובד". דיוויד מ. מוס, אוניברסיטת קונטיקט.

למידע על התכנית בת חמש שנים להכשרת מורים באוניברסיטת ניו-המפשייר

לכתבה באנגלית

 למידע נוסף על הספר



    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya