השפעת נגיף הקורונה על הוראת קריאה בחינוך יסודי

Nazerian, T. (2020). The pandemic pivot: The impact of COVID-19 on early literacy instruction. Literacy Today, 38, 2, 38-41

עיקרי הדברים:

● כדי לשלב אלמנט חברתי במרחב המקוון, בקשו מהתלמידים להקריא יחדיו בקול רם

● השתמשו בסגנון הוראה חברי יותר ושלבו חידונים, משחקי פנטומימה, משחקי חשיבה ועוד

● היו זמינים עבור ההורים וגלו הבנה במקרה שלתלמיד אין מרחב למידה נוח ו\או תשתית אינטרנטית מאובזרת

● בעת משברית זו, שדרו רוגע, הקרינו ביטחון וצרו מרחב בטוח עבור תלמידיכם

כאשר פרץ והתפשט נגיף הקורונה, ננעלו שערי בתי הספר וההוראה מרחוק הפכה לנורמה החדשה. מורי השכבות הנמוכות בחינוך היסודי, אשר אמונים על הקניית מיומנויות קרוא וכתוב, נדרשו להיכנס לעולם של הוראה מקוונת – ללא התראה או הכנה מוקדמת. על רקע זה, מוצגים להלן האתגרים הפדגוגיים הבולטים שנושא עמו הסגר, לצד דרכי התמודדות אפשריות עבור המורים.

נסו להסתגל ללמידה מקוונת

האתגרים המהותיים של מורי היסודי נובעים מהריחוק הפיזי ומחוסר היכולת לתקשר עם התלמידים פנים-מול-פנים. הדבר קשה כפליים עבור תלמידים שלומדים קרוא וכתוב משום שהם חייבים להיות מרוכזים כדי להאזין ולקלוט את האותיות, ההברות, המילים והצלילים.

כפתרון לכך, יכולים המורים להקריא בשיעורים המקוונים סיפורים בקול רם וברור, לשתף את הטקסט על המסך ולהדגיש ויזואלית את המילים הנשמעות בכל זמן נתון. לחילופין, כדי להעצים את האלמנט החברתי, אפשר לבקש מכל התלמידים להקריא יחדיו או לכתוב מילים על דף, לוח מחיק או לוח מגנטי ולהחזיק מול המצלמה כדי להראות לחבריהם.

מומלץ גם לעודד תלמידים לכתוב יומן שבועי אותו הם יוכלו לשלוח למורה דרך הדואר האלקטרוני, או כל אפליקציה קבילה אחרת, ולצפות לתגובה. כך, יתאפשר למורה להעריך את רמת התלמיד, לתקן את טעויותיו ולעקוב אחר התקדמותו.

התנסו בשיטות לימוד חדשות

אם אפשר, שקלו לקצר ולפשט את השיעורים עבור התלמידים הצעירים. גישת ה"פחות זה יותר" תסייע לתלמידים להגביר ריכוז, לעקוב אחר ההנחיות, להתעלם מהסחות-דעת ביתיות ולשמור על עניין.

המורים יכולים להתנסות בסגנון הוראה חברותי ומשחקי יותר בזמן לימוד האותיות, הניקוד וההגייה. חידונים, משחקי פנטומימה ומשחקי חשיבה, למשל, יכולים להתאים לשיעורים מקוונים. אפילו אפשר לשלוח את התלמידים לשחק חפש את המטמון, ולהטיל עליהם למצוא בבית חפץ שמתחיל באות מסוימת. באמצעות כך, יתאפשר להם לספק לחברים ולמורה הצצה לעולמם הפרטי.

שמרו על קשר עם ההורים

הבהירו להורי התלמידים, שנאלצים לסייע מבחינה אדמיניסטרטיבית, טכנולוגית ו\או פדגוגית במהלך הלמידה מרחוק, שאתם זמינים עבורם בטלפון או במסרונים. עם זאת, חשוב להבין כי לא כל ההורים יוכלו, מבחינת ידע, תשומת-לב, זמן או ציוד, לספק לילדיהם את התשתית והמרחב הדרושים ללמידה מרחוק. לכן, גלו רגישות במקרים בהם תלמידים לא מגיעים לשיעורים הווירטואליים והוריהם אינם זמינים או תומכים. כמו כן, זכרו כי ישנם הורים שעברית אינה שפת האם שלהם. במקרה זה, ודאו כי ילדיהם אינם מפספסים את השיעורים הקריטיים וכי יש להם גישה לספרים בעברית.

ספקו תמיכה רגשית

הלחץ, המתח, החרדה והפניקה אשר מוקרנים ומהדהדים בכלי תקשורת במהלך משבר הקורונה עלולים לחלחל אל נפשותיהם של ההורים והתלמידים. לכן, עוד בטרם הנחלת השפה, יש לשדר רוגע, להקרין ביטחון ולנסות ליצור מרחב בטוח עבור תלמידים בו הם חשים בנוח להאזין, לקרוא, לכתוב, לדבר ואפילו להנות מהתהליך.

כאשר ילדים לומדים תחת לחץ, הם נוטים להתנהג באימפולסיביות, אגרסיביות, לעומתיות ותסכול. המורים צריכים לנסות לזהות את הסממנים של ההתנהגויות האלו בקרב התלמידים, לשוחח עמם במקרה שהם נראים מוטרדים ולתמוך בהם. כמו כן, בזמנים כאלו, מוטב להימנע מלהאשים את התלמידים באי הכנת שיעורי בית או בהתנהגויות בלתי משביעות רצון.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא משבר הקורונה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya