השפעת כיתות מרושתות (Wireless Classroom ) בחינוך הגבוה על המרצים

הטכנולוגיה  המתקדמת  במהירות של כיתות מרושתות (Wireless Classroom) וחדרי הרצאות מרושתים הולכת ומתרחבת בעולם האקדמאי ובבתי הספר. המרצים והמדריכים בחינוך הגבוה אשר תמכו בתחילה בלמידה בסביבה מתוקשבת ובאינטרנט מגלים עתה כי הם מתמודדים עם מתחרה לא פשוט מבחינת שימת הלב. יחד עם זאת, הם לא יכולים לעצור את המגמה של רישות אלחוטי בכיתות, חדרי הרצאות וסדנאות בקמפוסים ובמכללות. בכיתה מרושתת הלומדים יכולים בכל רגע לגלוש לאתרי קניות או לראות סרטים באתרYoutube . המרצים או המדריכים מנסים להזהיר את הסטודנטים או הלומדים מפני גלישה בשיעור לאתרים לא רלבנטיים, אבל קשה להם לשלוט בנושא.
מתפרסמים יותר ויותר דיווחים על ניסיונות של המרצים לבלום את השימוש ברשתות אינטרנט אלחוטיות תוך כדי שיעור, אך קשה עתה לעצור את הקדמה הטכנולוגית.
 
הסחת הדעת הדיגיטאלית של הלומדים היא עתה מרכיב מרכזי בתכנון שיעורים מתוקשבים והרצאות במכללות ובאוניברסיטאות.
 
 יש מרצים הנוקטים בגישה שונה, במקום להזהיר, לסכל ולאיים הם מתכננים אחרת את כל מערכי השיעור הוותיקים שלהם. אחרי הצגת הנושא בהרצאה של 10-15 דקות הם מבקשים מהלומדים לבצע פעילויות משלימות באינטרנט במחשבים הניידים. הכוונה למטלות הקשורות לנושא ההרצאה, אלו יכולות להיות מטלות של איסוף מידע תוך הצבעה על כתובות מסוימות באינטרנט ועד להדגמת נושא ההרצאה באמצעות מקורות מידע נבחרים באינטרנט. חלק מהמרצים גם מפעילים את הלומדים/סטודנטים בפורומים מתוקשבים לדיון קצר בנושא השיעור. יש גם דיווחים על הפעלת סטודנטים במדיה הזורמת והמתעדכנת של הטוויטר באופן שהסטודנטים צריכים לדווח בקצרה על מה שאיתרו באינטרנט או להמליץ על מקורות מידע מסוימים. במידה מסוימת ניתן לומר כי בעקבות כניסת המחשבים הניידים והכיתות המרושתות האחריות ללמידה עוברת לסטודנטים וללומדים.
 
השקעת הזמן מצד המרצים או המדריכים היא לא מבוטלת כי צריך לכל שיעור להכין דוגמאות באינטרנט, פריטי מידע של מחקרים נבחרים בנושא ההרצאה וצריך גם ליצור דיון מתוקשב במהלך השיעור או ההרצאה.
 
יש מרצים המחלקים את הקורס לכמה קהילות מעשה באינטרנט, כאשר כל קהילת לומדים מתמחה ומתמקדת בהיבט מסוים ובדיון המתוקשב הכללי בפורום מציגה הקבוצה את הממצאים שאספה באינטרנט ואת ניתוח הממצאים על ידה. לסיכום, להצהיר על כך בחוצות ומבלי להכריז על מהפכה פדגוגית הופכות טכנולוגיות התקשורת המרושתות של האינטרנט לגורם מזרז בשינוי דרכי ההוראה של מרצים ומדריכים בחינוך הגבוה.
 
מקורות המידע
 
Distractions in the Wireless Classroom LINK
 
 
Vladlena Benson
Kingston University, UK
Learning and Teaching in Higher Education, Issue 2, 2007-08
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya