השפעת הדגמות כיתתיות על המעורבות והידע של תלמידי כימיה בחינוך העל-יסודי

מאת: Luka Vinco

Vinco, L., Delaney, S. & Devetak, I. (2020). Teachers' opinions about the effect of chemistry demonstrations on students' interest and chemistry knowledge. Center for Educational Policy Studies Journal, 10, 2, 9-25

המלצות ליישום

● תוכניות להכשרת מורי כימיה צריכות לשים דגש על עריכת ניסויים והדגמות כיתתיות;

● משרד החינוך או מחוז הלימוד יכולים להקים יחידה שתציע למורי הכימיה סיוע טכני וייעוץ מדעי;

● על בתי ספר בהם פועלות מגמות כימיה להציע למורים אספקה שוטפת של ציוד וחומרי גלם;

● ניתן להקים פרויקט ארצי שמטרתו לבחון, להעריך ולשפר את ההדגמות הכיתתיות במקצוע הכימיה;

● על מורה הכימיה לוודא כי הניסוי מתאים לשכבת הגיל, בטיחותי ואינו יקר מדי;

● מתוך שאיפה למקצועיות ושמירה על כללי זהירות, המורה מחויב לבצע את הניסוי לפחות פעם אחת בטרם יציגו מול התלמידים;

יותר ניסויים, יותר מוטיבציה

הדגמות כיתתיות, השתתפות בניסויים ועבודה במעבדה הינן פרקטיקות חשובות ורצויות בתחום הוראת הכימיה בחטיבות הביניים ובתיכונים. שכן, הן מאפשרות למורים להמחיש רעיונות באופן חווייתי, למקד את התלמידים ולהגביר את מעורבותם, סקרנותם, הנאתם והתלהבותם.

מורים שמשלבים תכנים מדעיים-פרקטיים בשיעוריהם, כמו צפייה בניסויים, רישום מערכי ניסוי, הסקת מסקנות, שימוש במיקרוסקופ, התנסות במעבדה ובחינת תגובות כימיות, מאפשרים לתלמידים לצבור ניסיון מקצועי, להעשיר את הידע, לצבור תובנות, לפתח תודעה מדעית ולהרחיב אופקים.

מתודולוגיה

81 מורי כימיה בכיתות ז'-י"ב בסלובניה השיבו על שאלון שבחן: כיצד משפיעים הדגמות וניסויים כיתתיים על העניין והמעורבות של התלמידים?

ממצאים ודיון

כל המורים הסלובנים, הן המתחילים והן הוותיקים, סבורים כי ההדגמות הכיתתיות הינן מלהיבות, מעלות את קרנו של המקצוע, מוסיפות גוון וצבע לתוכנית הלימודים ומשפרות את הישגי התלמידים. הודות לכך, רובם נוהגים לבצע הדגמות כיתתיות (לפחות אחת לשבוע) ולבקש מתלמידיהם לכתוב, להגיב, להסביר את הניסויים ואף להציע ניסויי המשך.

עם זאת, חלק מן המורים הוותיקים דיווח על קושי לשמור על איכותן של ההדגמות הכיתתיות לאורך זמן. זאת, משום שהמורים אינם מעודכנים במגמות המחקריות הבוערות או נשלחים לסדנאות, השתלמויות וכנסים רלוונטיים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראת הכימיה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya