השפעה ארוכת טווח על למידה מבוססת טכנולוגיה: השימוש בשיעורים דיגיטליים שבועיים במתמטיקה

Kurvinen, E., Kaila, E., Laakso, M. & Salakoski, T. (2020). Long Term Effects on Technology Enhanced Learning: The Use of Weekly Digital Lessons in Mathematics. Informatics in Education, 19, 1, 51-75

ככל שגוברת התלות באביזרי מחשוב ובמכשור דיגיטלי וסלולרי, גדל הלחץ על בתי ספר ומערכות חינוך להתקין, להטמיע ולשלב טכנולוגיות מידע ותקשורת. למשל, כיתות חכמות, תוכנות לימוד, סימולציות ומשחקים חינוכיים.

למידה מבוססת טכנולוגיה (למ"ט) מבוססת על רעיון לפיו תלמידים מתקדמים בקצב אישי, מתייעצים עם חברים לכיתה באמצעות ממשקים מקוונים ומקבלים משובים מקיפים בזמן אמת  – מבלי לפגוש מורה או לשבת בכיתה. במקביל, המורה מקבל מידע רב בטרם פגש את התלמיד ויכול, לפני פתיחת שנת הלימודים, לזהות את קשייו, או חוזקותיו ולהתאים לו את מסלול הלמידה הייחודי לו.

משחקיות כאמצעי להישגיות

המטרה המרכזית של משחקיות בחינוך היא להגביר את הסקרנות, המוטיבציה והמעורבות של התלמידים. לשם כך, תוכנות לימוד מיטביות צריכות לכלול, ככל האפשר, את העקרונות הבאים:

● חזרתיות – תלמידים יכולים לתרגל ככל העולה על רוחם;

● מישוב – התלמידים חייבים לקבל משובים תדירים, מיידיים ומהימנים;

● התאמה – רמת המטלות הפדגוגיות מחולקות לדרגות קושי. התוכנה מניעה את התלמיד לטפס בסולם המאמצים ולא להיתקע באזור הנוחות;

● תמציתיות – מטלות מורכבות מחולקות לתרגילים קצרים ונקודתיים אשר מקיפים את הנושא הכללי;

● חופש בחירה – התלמידים רשאים לבחור אילו תרגילים לפתור ובאיזה סדר;

● הוקרה ותגמול – תוכנות הלימוד כוללות פרסים ותגמולים אשר מדווחים למורים, להורים ולחברי הכיתה.

מתודולוגיה

מחקר זה בחן את השפעת הלמ"ט על הישגיהם של 82 תלמידי כיתה ב'. התלמידים השתייכו לאותו בית ספר יסודי בפינלנד ונחשפו לתוכנת לימוד משחקית בשם ViLLE בשיעורי חשבון – אחת לשבוע, לאורך כל שנת הלימודים. 82 התלמידים פוצלו לשתי קבוצות מדגמיות. האחת, פתרה שיעורים (בכיתה ובבית) באמצעות תוכנת הלימוד החדשנית והשנייה באמצעות עיפרון ונייר.

ממצאים

בהשוואה לכיתת העיפרון והנייר, הקבוצה שהתנסתה בלמ"ט הגיעה להישגים גבוהים בהפרש ניכר. למעשה, הכיתה הטכנולוגית שכללה כישורים מתמטיים, השיגה ציונים טובים בהרבה, חישבה תרגילים בדיוק רב ומצאה תשובות בזריזות יתרה.

אחת הסיבות המרכזיות להתקדמות המהירה הזו יכולה להיות המשוב המיידי וההערכה האוטומטית שקיבלו באמצעות תוכנת ViLLE. המטרה של המשוב והבדיקה היא לספק לתלמידים יותר זמן תרגול ולהימנע ממשכי זמן של ישיבה חסרת-מעש בה ממתינים שהמורה יבדוק את התשובות בחוברת. בנוסף לכך, המשוב המיידי מאפשר לתלמיד עצמו להבין במה הוא מתקשה, לנסות לפתח אסטרטגיות לפתרון בעיות ולבקש את עזרת המורה רק אחרי שניסה להתמודד לבד.

הבדיקה האוטומטית של ViLLE מאפשרת לתלמידים לתרגל ולחזור על החומר פעמים אינספור מבלי להרגיש מבוכה או תסכול. כמו כן, היא יכולה לפנות למורה זמן יקר בבדיקת מבחנים בבית, מפני שהתוכנה יכולה להציע גם פונקציה של בדיקת מבחנים. לא זו בלבד, המערכת מסוגלת למנוע העתקת שיעורי בית מפני שהיא מחלקת לתלמידים תרגילים באופן פרטני ומותאם.

מסקנות

הטמעת למ"ט במערכת החינוך עשויה להניע תלמידים להישגיות ולמטב את המעקב אחר התקדמותם לאורך 12 שנות הלימוד. לשם כך, אין צורך להפוך את כל התשתיות הבית ספריות לפרו-טכנולוגיות. אלא, מספיק לבצע ולפקח על הפעולות הבאות:

◘ אבזרו כמה כיתות ייעודיות בציוד טכנולוגי;

◘ העניקו לתלמידים לפחות יום טכנולוגי אחד בשבוע;

◘ ודאו כי המורים ניחנים באוריינטציה טכנולוגית מספקת.

לסיכום, אפילו שיעור למ"ט בודד בשבוע יכול לקדם את מוסדות חינוכיים ומערכות חינוך אל עבר עתיד חינוכי חדש. מכאן, שהשאלה שצריכה לעמוד בראש מעיינם של מקבלי ההחלטות אינה: האם כדאי להטמיע למ"ט? אלא, כיצד ניתן להטמיע למ"ט באופן שיתאים לתלמידים, למורים ולתוכנית הלימודים?

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חשבון

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya