השפות השונות של הבלוג החינוכי : כתיבת בלוגים ע"י תלמידים בתיכון

הרצאתה המרתקת של ניבה פרי מתיכון עירוני ה' בחיפה כפי שהועברה ביום העיון המשותף למכון מופ"ת ולאגף חינוך יסודי: "בדק בית לשיעורי בית" ,
ניבה פרי דיווחה על המחקר המתמשך שלה  בביה"ס תיכון עירוני ה' להפעלת תלמידים באמצעות בלוגים חינוכיים.
חדירת האינטרנט לשדה החינוך יצרה אפשרויות למידה והוראה מגוונות. שילוב הטכנולוגיה בתחום החינוך גרמה לתהליכים של למידה אפקטיבית בהבניית ידע בחשיבה ביקורתית ואפשרה תהליך של רפלקציה בקרב הלומדים.  הבלוג החינוכי נוצר מהצורך להשתמש בטכנולוגיה הבלוגית לצרכי למידה. תחילה, ככלי לביטוי אישי וכיום משתמשים בו במרחב האישי ובמרחב השיתופי.  הבלוג החינוכי מהווה הזמנה לרב שיח באינטראקציה בין הבלוגר לקהל הקוראים (תלמידים ומורה). שיח זה הוא לב ליבו של תהליך הלמידה המתועד בבלוג בכל שלב.  מודל הלמידה בעזרת הבלוג החינוכי כלל יצירת טבעת בלוגים כיתתית מקושרת לבלוג המורה (רשימת הבלוגים של התלמידים כקישורים קבועים בכל בלוג), ממשק ידידותי לתלמידים, סרגל כלים פשוט ומותאם ללמידה, יכולת העלאת תכנים פשוטה וזמינה, שימוש ביישומי מדיה מתקדמים כולל יישומי ווב 2, ממשק ניהול פשוט למורה. מטלות הלמידה תועדו בבלוג האישי כמחברת מקוונת בלמידה מהבית בהנחיית המורה. מאפייניה הייחודיים של למידה זו במגוון תחומי דעת מושתתים על תרבות הקריאה/כתיבה ברשת תוך יצירת שינוי משמעותי להרחבת הלמידה מעבר לכותלי הכיתה בעזרת שיח מקוון בבלוג. קידום תרבות למידה עצמאית והעצמת מעמד התלמידים במרכז היו המטרות העיקריות בשילוב הבלוג החינוכי ככלי טכנולוגי מקוון. ממשובי התלמידים ניכר כי הלמידה בעזרת הבלוג החינוכי תרמה והניעה את הלומדים באמצעות שיח חברתי – לימודי בהנחיית המורה ובהשתתפות פעילה דינאמית של התלמידים.חשיבותו של מודל למידה זה מאופיין באיזון שבין למידה עצמאית מצד אחד, ויעילות הלמידה באינטראקציה בתוך קבוצת הלומדים מצד שני. בנוסף, הבלוג הכיתתי בבית הספר מנוהל ע"י נאמני מחשב המתעדים בו את אירועי הכיתה ועדכון שיעורי הבית.
משאב ייחודי הוא העלון המקוון (בלוג ממערכת וורדפרס), כדף הבית של המרחב החינוכי עירוני ה' בחיפה כאמצעי לפיתוח תרבות השיח בין קוראיו, תיעוד אירועי בית הספר, ושילוב הוראה מקוונת של תחומי הדעת.
 
המצגת של ניבה פרי מצורפת מצד ימין

    לפריט זה התפרסמו 8 תגובות

    הי ניבה.בראוו!!! אשלח זאת למורי ביה"ס. שלומות ונשיקות לאה

    פורסמה ב 03/03/2009 ע״י לאה גרוס

    קראתי ומיד הפצתי בין מורי בית הספר.תודה

    פורסמה ב 03/03/2009 ע״י יצחק כהן

    לכבוד הוא לי!

    פורסמה ב 04/03/2009 ע״י ניבה

    גאה בך וסוף סוף את בדרכך ל מ ע ל ה-להמראה אמיתית

    פורסמה ב 06/03/2009 ע״י מרים שלו

    הי ניבה, שוטטנו לנו קצת ברחבי הבלוג החינוכי שיצרת, והתרשמנו עמוקות מהעבודה הענקית שלך ומשליטה במטריה. את מביאה כאן את המילה האחרונה של הלמידה באמצעות המחשב והאינטרנט, תוך אינטראקציה בין המורים,החומר, והתלמידים, יוצא מן הכלל ומרשים, כל הכבוד, דני אומר שמזל שהוא כבר יצא לפנסיה, מכל מקום ישר כח, עשית קפיצה ענקית קדימה. בידידות מאורה ודני

    פורסמה ב 14/03/2009 ע״י דן ואורה לבני

    תודות על המחמאות.הבלוג אכן מייצג את הקידמה באמצעים פשוטים וזמינים ומזמין את כל מי שחפץ להיות שותף ללמוד בדרך חוויתית .

    פורסמה ב 14/03/2009 ע״י ניבה פרי

    החומר נשמע מדהים. איפה הסימון למצגת? נעלם כלא היה.

    פורסמה ב 07/01/2010 ע״י שרה רוטקופ הרמתי

    הקישור למצגת נמצא בלחיצה על קובץ מצורף- ניסיתי והמצגת שלי אכן עולה.מודה לך שהתעניינת בנושא.כותבת לך את הקישור הישיר:http://portal.macam.ac.il/DbImage.aspx?image=file&id=2292

    פורסמה ב 07/01/2010 ע״י ניבה פרי
    מה דעתך?
yyya