השימוש בלוח האינטראקטיבי בארץ – עמדות מורים

השימוש בלוח האינטראקטיבי בארץ צובר תאוצה. לוחות אינטראקטיבים ממוחשבים מוטמעים גם בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים , השימוש המוגבר הוא חלק ממדיניות גף יישומי מחשב במשרד החינוך ובעידודו הפעיל. על רקע זה,  מצאנו לנכון ללקט באתר אדיורשת תגובות  ועמדות של מורים על ההתנסות שלהם בלוח ממוחשב אינטראקטיבי ממוחשב בכיתה. 
" אני חווה את הלוח הזה כשלושה שבועות. קשה להסיק מסקנות מבוססות כרגע... אבל ממה שכבר הספקתי להכיר- ראשית ההכנה לשיעור היא שונה מהרגיל. אני למעשה מכינה את הנושא כולו בצורת מצגת בהמשכים ומעבירה בכיתה שניים שלושה שקפים בכל שיעור כשתוך כדי נערך דיון בכיתה ונעשות פעולות על הלוח, על המצגת. (יש אפשרות לשמור את כל זה או למחוק ולחזור למקור שנשמר מלכתחילה). הילדים משתפים פעולה ברמה נהדרת. הם מרגישים שמדברים אליהם ב"שפה שלהם." (אלו המונחים שהם משתמשים בהם!). כרגע אני מרגישה שהלוח ממש משדרג את הלמידה , אני מקווה שנוכל לאסוף נתונים קצת יותר מדוייקים בסיום מספר יחידות לימוד ואז להיות חכמים יותר" .
"אלי הגיע הלוח ממש בתחילת השנה. ללא הכנה מעמיקה וללא היכרות קודמת עם הכלי.
אני משתמשת בלוח בכל שיעור - הוא נמצא בכתת האם שלי ולכן באמת כל השיעורים מקבל גוון אחר.
ראשית, ההכנה - הכנת השיעור לוקחת בחשבון את היכולת להציג את החומר באופן מאורגן ומסודר בפני התלמידים ולכן אני מכינה אותו על גבי מצגת ו/או דף וורד.בד" כמשתדלת למצוא קישורים מתאימים לסרט או אנימציה מדגימים.
שנית, מהלך השיעור - מבוסס על ההכנה של השיעור וכאן המלכודת - צריך להזהר לא לחזור לפרונטליות בשעור ולשלב גם פעילויות יחידניות ו/או קבוצתיות במשימות. סכום השעור נעשה ע"י איסוף המידע הנלמד ומתווסף לדף השעור במצגת או בוורד.
שלישית, אחרי השיעור - השיעור כולו מוכנס לאתר הכתתי ומשמש את התלמידים בבית, לחזרה ו/או ללמידה (לתלמידים שהיו חסרים). כמו גם את ההורים המעוניינים להתעדכן בנעשה בכתה."  קישור
 
"התקנו לוח של פרומיתיאן היום בנווה חנה. עבדתי על הכנת השיעור הראשון שלי עליו היום - שתילת קליפ אנימוטו בדף ויקי. השיעור טכני באופיו. להתחיל להכיר את כלי העריכה ולשלוט בכלי ההצגה בלוח. בעתיד נעשה דברים יותר אינטראקטיביים.
היתה לי שיחת סקייפ מענינת אתמול עם CHRIS BETCHER מאוסטרליה שכתב ספר על השימוש בלוחות אינטראקטיבייםבחינוך. דברנו על השימושים הרצוים בלוחות ודרכי הטמעה. אולי לאחר שבת אספיק לכתוב יותר על השיחה" .
 
"הלוח הלבן כפי שרבים פה מסכימים איתי , אינו הכלי האידיאלי שאנחנו מחפשים , אך רובנו טוענים שזה עדיין שיפור חיובי לעומת מה שקיים כיום בבתי הספר ושזהו צעד בכיוון הנכון , הועלו בדיונים קודמים הנחות שהשימוש החדש בטכנולוגיה יבוא עם הזמן .אני לא מסכימה עם כך ומיד אסביר גם למה.
לא ניתן להגיד שטכנולוגיה היא רק טכנולוגיה , שהכול תלוי במשתמש , הדוגמא הקלאסית היא אקדח , יש שיטענו שהשימוש בכלי הוא רע, ולא הכלי עצמו , אך באמריקה שבה נשיאת נשק חם , היא זכות חוקתית . יש הרבה יותר מוות מאקדחים מאשר באירופה , שם שמורה הזכות לשאת נשק למעטים .
הלוח החכם או הלבן , כשמו כן הוא, הוא המקור להעברת אינפורמציה , כן בצורה מתוחכמת . אבל הוא עדיין הלוח שעיני התלמידים נשואות אליו בין אם הוא חכם (מוסר ידע) , או לבן (מאפשר לבנות עליו שיעור"( . קישור
 
"היום הקדשתי זמן לפתור כמה בעיות במחשב של הלוח, לקידום השימוש בלוח במגמת פיזיקה ולקידום המודעות לשימוש בלוח האינטראקטיבי בהוראה אצל צוות המורים שלנו.

העבודה ברשת של המחשב המחובר ללוח הייתה מאוד איטית ולא אמינה. לקחלנו לא מעט זמן לפתור את הבעיה - שינוי הדרייבר של כרטיס הרשת (REALTEK) הביא לשיפור ניכר במצב.

בעיה נוספת, המחשב היה נגוע בסוס טרויאני. לקח לנו זמן לנקות אותו עד תום.

בעיה שלישית – כל פעם שכיבינו את המחשב היינו צריכים לבצע כיוונון של הלוח, כי הכיוונון הקודם לא נקלט במחשב. זכרנו שהיינו צריכים לבטלאת ההגנה על הזיכרון של המחשב לאחר הכוונן כדי שההגדרות ישמרו. ואמנם גם בעיה זאתנפתרה.

נכנסתי ללוות את שאול שוב בשיעור פיזיקה. הוא מילא כ11 לוחותברישומים בנושא רדיואקטיביות. רעות, תלמידת המגמה, למדה לשמור את קובץ הלוחותבפורמט PDF והקציתי למגמהמקום    במערכתהבלוגים של בית הספר, שם הם יעלו את קבצי הלוח כדי להנגיש אותם לכלהתלמידות.

הזמנתי מורה למחשבת ישראל שהתעניין בשימוש בלוח לבקר אתי בשיעור הפיזיקה. שם הוא התרשם מחלק מהיכולות של המערכת והתחלנו לחשוב איך הוא יוכל להיעזר בה בעבודתו. קבענו שהוא יגיע להשתלמות.

קבעתי עם מחלקת האחזקה שייגשו להתקנתהלוח השני בימים הקרובים. הלוח הראשון כבר מתפקד כראוי, וכדאי להתחיל להשתמש גםבשני.

הצלחתי להיפגש עם המנהל וקבענו תאריך מיועד להשתלמות מיד אחרי חופשת הפסח. הרעיון הוא לקיים השתלמות של כ3-4 שעות. השעה הראשונה תהיה חשיפה רחבה למרב הצוות. אותם המעוניינים להתחיל לעבוד על הלוח מיד, יישארו לעוד כשעתיים – שלוש ללמוד את התוכנה של הלוח ולהתחיל לבנות עליה פעילויות הוראה לשימוש בלוח.

עסקתי בהבאת נושא הלוח למורים נוספים:

תליתי עותקים של הודעות הבלוג שלי בחדר המורים.

עניינתי חלק מהמורים באתרבריינפופ   המציג סרטי אנימציה לרוב, המתאימים לחלק ממקצועות ההוראה שלנו ומתאימים לשימוש בלוח האינטראקטיבי. (וגם במחשביםפרטניים).

פגשתי את האחראית על הכשרת פרחות ההוראה ממכללת הרצוג העובדות ולומדות אצלנו, והצעתי לה להעביר שיעור לדוגמה לתלמידות שלה כדי שיתוודעו להוראה מסוג כזה. היא שמחה לרעיון וסיכמנו לקבוע תאריך לשיעור אחרי החג.

וכך מסתייםהשבוע הראשון של הלוח האינטראקטיבי בנווה חנה. קישור .
 
ראה גם :
 
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya