השימוש בהרצאות מוקלטות בהשכלה הגבוהה: סקירה של סוגיות הקשורות למוסד, לסטודנט ולמרצה

O'callaghan, Frances; Neumann, David; Jones, Liz; Creed, Peter. The use of lecture recordings in higher education: A review of institutional, student, and lecturer issues. Education & Information Technologies, Jan2017, Vol. 22 Issue 1, p399-415.

בהשכלה הגבוהה נעשה שימוש הולך וגובר בטכנולוגיות הוראה מבוססות-רשת. שיטה אחת אשר נעשה בה שימוש נרחב היא הקלטה של הרצאות שמועברות במהלך הוראה פנים אל פנים של קורסים בקמפוס. ההקלטות הופכות לאחר מכן לזמינות באופן מקוון לסטודנטים והן מאוזכרות בדרכים שונות כלכידת הרצאה (lecture capture), פודקאסט וידאו (video podcasts) וכמערכת להקלטות הרצאות – לקטופיה (Lectopia).

המחברים בחנו את הספרות לגבי הרצאות מוקלטות עבור קורסים בקמפוס מנקודת המבט של הסטודנטים, המרצים והמוסד. הספרות התקבלה מתוך מאגרי מידע אלקטרוניים בין-לאומיים מרכזיים (Elsevier ScienceDirect, PsycInfo, SAGE Journals, SpringerLink, ERIC & Google Scholar). החיפושים נערכו תוך שימוש במונחי מפתח של לכידת הרצאה, פודקאסטים, וודקאסטים (vodcasts), וידאו פודקאסטים, הזרמת וידאו (video streaming), צילום מסך בווידאו (screencast) וובקאסטים (webcasts), ווידאו מקוון. התבצעו גם חיפושים בביבליוגרפיה של כל מאמר ונערך חיפוש של מראי המקום.

על מוסדות מופעל לחץ ממגוון מקורות להטמיע טכנולוגיות מבוססות-רשת, כולל מסטודנטים ומתוך אילוצים כלכליים, אך הבחירה של הטכנולוגיות המתאימות חייבת לשקף את החזון שמחזיק המוסד. לסטודנטים דעות חיוביות לגבי הזמינות של ההרצאות המוקלטות. הם עושים שימוש ניכר בהקלטות, ולהקלטות יש מספר יתרונות עבור תוצרים לימודיים. המרצים מכירים ביתרונות של הרצאות מוקלטות הן עבור סטודנטים הן עבור עצמם, אך גם מוצאים מספר חסרונות פוטנציאליים, כגון השפעתן השלילית על נוכחות ומעורבות, והגבלה על הסגנון והמבנה של ההרצאות.

המאמר מסיק שהנקודות החיוביות של ההרצאות המוקלטות עולות בערכם על השליליות ומומלץ להמשיך ולהשתמש בהן בהשכלה הגבוהה. אולם, נדרש מחקר נוסף כדי להעריך את ההרצאות המוקלטות בהקשרים שונים וכדי לפתח גישות המגבירות את האפקטיביות שלהן.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

ראו גם:

גורמים המשפיעים על סטודנטים בהשכלה הגבוהה לאמץ פודקאסט: מחקר אמפירי

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

על מוסדות מופעל לחץ ממגוון מקורות להטמיע טכנולוגיות מבוססות-רשת, כולל מסטודנטים ומתוך אילוצים כלכליים, אך הבחירה של הטכנולוגיות המתאימות חייבת לשקף את החזון שמחזיק המוסד. לסטודנטים דעות חיוביות לגבי הזמינות של ההרצאות המוקלטות. הם עושים שימוש ניכר בהקלטות, ולהקלטות יש מספר יתרונות עבור תוצרים לימודיים. המרצים מכירים ביתרונות של הרצאות מוקלטות הן עבור סטודנטים הן עבור עצמם, אך גם מוצאים מספר חסרונות פוטנציאליים, כגון השפעתן השלילית על נוכחות ומעורבות, והגבלה על הסגנון והמבנה של ההרצאות.
המאמר מסיק שהנקודות החיוביות של ההרצאות המוקלטות עולות בערכם על השליליות ומומלץ להמשיך ולהשתמש בהן בהשכלה הגבוהה. אולם, נדרש מחקר נוסף כדי להעריך את ההרצאות המוקלטות בהקשרים שונים וכדי לפתח גישות המגבירות את האפקטיביות שלהן.
קישור לתקציר המאמר באנגלית
ראו גם:
גורמים המשפיעים על סטודנטים בהשכלה הגבוהה לאמץ פודקאסט: מחקר אמפירי

yyya