השיטה הסוקרטית בהוראה רגילה ובהוראה מתוקשבת: אסופת מקורות מידע

השיטה הסוקרטית בחינוך-  רקע
שיטת ההוראה של סוקרטס, מורהו של אפלטון וגיבור מרבית כתביו, הייתה הדיאלוג האינטלקטואלי סביב סוגיה נבחרת. סוקרטס נמנע מפיתויים שאינם ממין העניין. הוא מדובב את בן שיחו, נותן לו להעלות את השערותיו לפתרון הבעיה הנדונה ומנחה אותו בדרכו אל הפתרון, אך לעולם אינו מציג את הפתרון עצמו.
קישור

Socratic-Teaching זהו כלי הוראה מעורר חשיבה המתמקד במתן שאלות לסטודנטים במקום מתן תשובות. המודל מיושם באמצעות חקירה בלתי פוסקת של הנושא בשאלות. ההתמקדות באלמנטים של הסקת מסקנות באופן ממושמע, ביקורתי ועצמאי ובקשרים הלוגיים הנובעים מחשיבה זו, יוצרת אצל הסטודנט את יכולות התחקור הסוקרטי. מטרת השיטה להביא להפנמת צורת התחקור אשר יאפשר להם להשיג רמה גבוהה יותר של הבנה והמחשת התכנים הלימודיים.
השיטה הסוקרטית בלימודי משפטים- האתר מכיל את היתרונות בשימוש בשיטה בבתי ספר למשפטים: למשל, יצירת אווירה של למידה אקטיבית בקרב סטודנטים בכיתות גדולות, ניתן לקרוא לסטודנט ללא מתן התרעה מוקדמת כשיטה ליצור חשיבה ביקורתית.
השיטה הסוקרטית ככלי דיון מועדף לעבודה עם סטודנטים ב Thomas Aquinas College. באתר תיאור יתרונות השיטה הוותיקה והדיאלוג על פני הרצאה. הדיון מתואר כאמצעי האידיאלי לקדם סטודנטים, וכולל את הנדרש מצד הסטודנט והמרצה כאחד.
השיטה הסוקרטית בכיתת הלימוד
מורה מיומן יכול לעודד את תלמידיו לפיתוח מיומנויות חשיבה באמצעות השיטה הסוקרטית. זוהי השיטה הקלאסית היחידה שנועדה לעודד מחשבה עצמאית. קיימים מספר מרכיבים מהותיים לתכנון שיעור כדי שיתאים לשיטה זו:
·        חייבת להיות הסכמה של המורה והתלמיד על נושא השיעור.
·        התלמיד חייב להסכים לנסות ולענות בעצמו על השאלות שנשאלות על ידי המורה.
·        המורה והתלמיד חייבים להיות מוכנים לקבל כל תשובה הגיונית. זאת אומרת שהליך הטיעון ההגיוני חייב להיות חשוב יותר מאשר עובדות או אמונות קודמות הקיימות אצל המתדיינים.
·        שאלותיו של המורה חייבות לחשוף טעויות בטיעוניהם של התלמידים או באמונותיהם. זאת אומרת שהמורה חייב להיות מסוגל לחשוב במהירות ובדייקנות רבה יותר מתלמידיו, ולאחר שזיהה שגיאות בטיעוניהם, לנסח שאלות שעליהן לא ניתן להשיב נכונה אלא על ידי תיקון הטיעון. לצורך כך דרושה הכרות טובה בכשלים ההגיוניים הנפוצים.
·        במידה והמורה טועה בטיעונו הרי שזה מקובל כי התלמיד יתקן את המורה.
 
 
 
 
השיטה הסוקרטית בקהילות מתוקשבות
 
 
USING THE SOCRATIC METHOD AND BLOOM’S TAXONOMY OF THE COGNITIVE DOMAIN TO ENHANCE ONLINE DISCUSSION, CRITICAL THINKING, AND STUDENT LEARNING Link
 
Barrett Kennedy, APT Bulletin, Vol. 30, No. 2/3 (1999), pp. 4-5
 
 
השיטה הסוקרטית בסמינרים/מיפגשים מתוקשבים
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya