הרשת החברתית "גוגל פלוס" בחינוך: הערכה בשנית

תחקיר מידעני : עמי סלנט , עורך פורטל מס"ע

אל תמהרו להספיד את גוגל פלוס: 625 אלף מצטרפים מדי יום

עם הכרזתה לפני שנה זכתה הרשת החברתית גוגל פלוס של חברת גוגל לקבלת פנים צוננת ולעתים אך לקיתונות של לעג , בעיקר מ"החברים" הנאמנים של פייסבוק. עתה לאחר שנה נראה כי גוגל פלוס אולי אינה תופסת את מקומה של פייסבוק אבל היא הולכת ומתקדמת בצעדים הדרגתיים להיות רשת חברתית בה משתמשים גורמים מקצועיים ברחבי העולם ( בעיקר במדינות בעולם מחוץ לארה"ב) בכלל וגורמי חינוך בפרט. ברשת גוגל פלוס משתמשים כבר 300 מיליון איש ברחבי העולם ועוד היד נטויה.

מבחינה טכנולוגית יש לרשת החברתית גוגל פלוס כמה יתרונות בולטים בהשוואה לפייסבוק: היא מאפשר לייצור חייץ ברור בין מעגלי פעילות פרטית ובין מעגלי פעילות חינוכיים בבית הספר. תכונה זו מקלה על מחוזות חינוך ועל בתי ספר לשלב את גוגל פלוס בכיתות ללא האיסורים הנלווים בדרך כלל לשימוש בפייסבוק במדינות המערב ( ובתוכם , כמובן גם ישראל).

יתרונות :

א. מנגנון "המעגלים" , אפשריות יצירת קטגוריות מובחנות ונפרדות של חברים עפ"י שיוכים שונים (, מכרים , עמיתים לעבודה , משפחה) .

ב. אפשרויות ניהול התוכן מקצועיות יותר ,כגון הוספת קישורים בגוף הטקסט , הוספת קבצים , חלוקת טקסט ועוד.

בתי ספר , אוניברסיטאות ומכללות הבינו כי יתרונות אלו הם משמעותיים והחלו לשלב את רשת גוגל פלוס במערך הלמידה המתוקשבת שלהם. כך לדוגמא , יש לא מעט מכללות בארה"ב אשר מערכת ההנחיה מרחוק לסטודנטים מבוססת על גוגל פלוס תוך ניצול יתרונות המעגלים והגמישות שלה .

מקור המידע וקרדיט

מורים ומעגלי החברים

מורים מצאו עניין רב בחידוש האחרון של גוגל פלוס :ניתן לשתף את החברים שלהם במעגלי החברים שיצרו, זאת מבלי לחשוף את שם המעגל (אולי כדי למנוע אי אילו אי נעימויות),Share החדש שיופיע בכל מעגל חברים שלהם

  • המורה והמחנך ראובן ורבר השתמש ה בכך עם תלמידים בגוגל פלוס וזה היה מאד חוויתי ומוצלח , הייתה לו התנסות חינוכית מאד מוצלחת עם הפלטפורמה של הגוגל פלוס בכיתה.

• שיטת המעגלים מאפשרת למורים או מרצים במכללות לגבש  קבוצות למידה של לומדים ( סטודנטים או תלמידים) סביב פרויקטים משותפים.

• בגוגל חשבו על דרך מרעננת לדמות מפגש עם החברים שלך ברשת, ויצרו את שרות ה Hangouts, זולות. השירות הוא בעצם וידאו צ'אט קבוצתי, המאפשר להזמין לשיחה את החברים והמכרים. ההצטרפות, אגב, כוללת יכולות של שיחת ועידה בוידאו מרובה משתתפים.
ניתן בנוסף להזמין מעגל (Circle) לשיחת ועידה, וכל חבר שנמצא באותו מעגל וצופה בכם מצ'וטט יכול להיכנס ולהתחיל לשוחח עם הנמצאים באותו צ'אט. ממש כמו לצאת החוצה ולפגוש חברים בפגישה לא מתוכננת.

• הטכנולוגיה המתקדמת של הוידאו-צ'אט לקבוצות למידה ( Hangouts) מאפשרת לבתי ספר לייצור מפגשים מקוונים יעילים ( תכונה שחסרה בפייסבוק) .

• המורים יכולים גם להעביר מפגשים מקוונים בלמידה מרחוק ( למידה מבוזרת blended learning ) באמצעות היעילות הטכנולוגית של הוידאו-צ'אט (Hangouts )

• בתי ספר יכולים לנצל את שיטת המעגלים בגוגל פלוס על מנת ליצוק קהילה מקוונת של מורים העוסקת בהתפתחות מקצועית (Staff professional development ).

מקור המידע וקרדיט :

גוגל פלוס - עוד פלוס ללמידה שיתופית

Plus Potentials for Schools

Google+ Hangouts: Six Practical Uses for Online Education 

Ways Teachers Can Use Google+ Hangouts

Why Google+ Is an Education Game Changer

New Possibilities with Google+ for Education 

How to Use Google+ Hangouts for Teaching 

GREAT GOOGLE+ TIPS FOR TEACHERS

Teaching with Google plus

עדויות מהשטח

Report from the Trenches: Evaluating GooglePlus for Online Learning

 Ways Universities are Using Google+ to Enhance Higher Education

 Ways Colleges Are Using Google+ Right Now

כיתת לימוד בהודו המחוברת לגוגל פלוס

Google Plus my experience

Google+ Hangouts Is the Best Free Group Video Chat We’ve Seen


"למרות השקט היחסי ששורר כרגע בגוגל פלוס, הוא עתיד להפוך לספירה פופולארית- כמעט כמו הפייסבוק"

יש משתמשים מנוסים הטוענים כי גוגל+ עולה אלף מונים על Facebook:

ממשק משתמש (UI) חווייתי - לגוגל חשוב מאוד שתיהנו מהמוצרים שלהם. הדבר ניכר בגוגל+, התינוק החדש של גוגל. עקרונית זאת לא חוכמה להמציא את המעגלים, אבל גוגל רוצים גם שתיהנו בדרך ולכן המעגלים הולכים ומשתפרים מבחינת חווית המשתמש .

פשטות – תסתכלו לרגע על הלוגו של גוגל המורכב מ-4 צבעי יסוד. מה הוא אומר לכם על גוגל? גוגל+ הוא פשוט לשימוש ואינטואיטיבי. רק אם נחתתם עכשיו מהירח, תצטרכו הדרכה מסודרת.

תמיכה מלאה - בעוד Facebook הגיעה לממדים שלה על ידי ניסוי ותעייה, הוספת פיצ’רים ופונקציות במשך הזמן ותוך כדי המהלך, הנה גוגל+ מגיעה מוכנה עם תמיכה מלאה. בעברית. והחל מהיום הראשון

מקור המידע וקרדיט

מה הפלוס בגוגל פלוס?

"אם נסתכל על רשתות קיימות, אפשר לראות בזה שילוב מעניין של פייסבוק וטוויטר. הרושם הראשוני שמתקבל שזה נראה ממש כמו פייסבוק בצבעים אחרים. אבל זה לא ממש. הקונספט הכללי דומה בהחלט. אבל מנגנון החברות עובד כמו בטוויטר. מי שמוסיף אתכם יכול לראות את העדכונים שלכם כל עוד שיתפתם במעגל ציבורי. אתם מצידכם לא צריכים לאשר אותם. ממש כמו בטוויטר.

בדף שלכם תראו רק את מי שאתם הוספתם למעגלים. והמעגלים הם כמו רשימות בפייסבוק. קבוצות של אנשים שאיתם אתם רוצים לשתף תוכן מסויים. אז בפייסבוק בעצם כל מה שאתם משתפים נצפה על ידי כל מי שאישרתם. בטוויטר, כל מה שאתם משתפים נצפה על ידי כל מי שעוקב אחריכם. בגוגל פלוס, יש לכם שליטה יותר טובה על מי שרואה את מה שאתם משתפים. הדרך ליצור מעגלים גם כן יותר פשוטה מליצור רשימה של אנשים בפייסבוק."

מקור המידע וקרדיט , אורלי יקואל ,

התכונות של גוגל פלוס מבט מקרוב

גוגל פלוס – רשת חברתית אינטימית
אחד המאפיינים הבולטים ביותר ברשת החדשה הוא האינטימיות שהיא מציעה. עד כמה שזה יישמע אירוני גוגל יצרו עבורנו רשת חברתית שתהיה אינטימית, ואולי בכך הצליחו למצוא את הנקודה הרגישה ביותר במודל של פייסבוק.

פייסבוק פועלת לפי מנגנון בו הקשרים בין אנשים מוגדרים כ"חברים". גוגל פלוס לעומתה, זיהתה את הבעייתיות בהגדרה זו ובחרה להגדיר את היחסים בינינו באסטרטגיה שונה – בעוד בפייסבוק היחס הנו בין אחד לאחד בהגדרה הבסיסית של "חברים", בגוגל היחס הנו בין אדם לקבוצות. גוגל מבין שהקשרים בינינו לבין חברינו אינם זהים ויש צורך לחלק את האנשים ל"מעגלים" וכאן למעשה היתרון הגדול ביותר של גוגל+.

המעגלים של גוגל + – שינוי תפיסה בשיתוף החברתי
אחת הבעיות הגדולות ביותר של פייסבוק היא בעיית הפרטיות. מעצם ההגדרה הזהה של היחס בינינו לבין כל אחד מחברינו בפייסבוק, נוצרת בעיה בה כל פעם שאנו מעוניינים לשתף מידע, הוא יהיה גלוי לכל חברינו. (מעטים ממשתמשי הפייסבוק חילקו את חבריהם לקבוצות לפי נושאים מסוימים, כיוון שפונקציה זו נוספה בשלב מאוחר יותר).

גוגל + מכתיבה עבורנו מראש את הדרך בה נתנהל ברשת. גוגל מתייחסת לכל מערכות היחסים בדומה ל-Twitter ומאפשרת לנו "לעקוב" אחר האנשים שמעניינים אותנו, לצד האפשרות לאנשים אחרים "לעקוב" אחרינו.

כך למשל אם נרצה לחשוף משהו למעגל מצומצם של אנשים (כמו למשל תמונה של הילדה החדשה שהצטרפה למשפחה), נוכל בקלות לשתף אותה למעגל המשפחה בלבד.

שיטת המעגלים היא בהחלט יתרון משמעותי, כי היא מאפשרת לנו לקבוע את רמת היחסים שלנו עם כל אחד ואחת.
מלבד המעגלים, שללא ספק מהווים את השינוי המהותי ביותר בין פייסבוק לגוגל פלוס, יש דמיון רב בין הרשתות, אך גם חידושים.

Hangout / זולות:
צ'אט וידאו של גוגל פלוס – מאפשר לנו לנהל שיחות Video conference עד 25 משתתפים. פייסבוק מיהרה לשחרר הצהרה על שיתוף פעולה עם Skype לקיום צ'אט וידאו דומה, אך נכון לימים אלו האיכות אינה דומה וההאנגאאוט של גוגל פלוס עדיף. Skype אולי תוכנה נהדרת בפני עצמה, אך בחיבור עם פייסבוק משהו עדיין לוקה בחסר.

במקרה זה לגוגל היה קל, הצ'אט של גוגל + מתבסס על שירות הצ'אט של Gmail. בכלי זה תוכלו לנהל צ'אטים עם משתמשים רבים במקביל. אפשר להתחיל צ'אטים קבוצתיים עם מעגל מסוים שלכם. כל הצ'אטים נשמרים. הצ'אט מאוד דומה לצ'אט של פייסבוק, חוץ מהעבודה שלאחרונה הצ'אט של פייסבוק גורם לבעיות רבות בתפעול השוטף.

גוגל פלוס – שיתוף קבצים:
מבחינת יכולות שיתוף הקבצים, גם בגוגל פלוס ניתן לשתף תכנים מהרשת באמצעות העלאת קישור לדף המצורף מהאתר בו הוא נמצא.
גוגל פלוס מאפשר לנו לשתף תמונות, סרטונים ומיקום (רלוונטי יותר לשיתוף באמצעות הסלולר). באמצעות הטלפונים של אנדרואיד ניתן לעשות שיתוף מיידי של תמונות ישירות לאלבום בגוגל פלוס.

הוספה ותיוג של תמונות זהים לפייסבוק, רק שבגוגל פלוס ניתן לבחור עם מי לשתף אותן.

Sparks / ניצוצות:
ניצוצות מאפשר לכם לשתף קבצים ותכנים בהתאם לתחומים שמעניינים אתכם. באזור הניצוצות תוכלו להגדיר באילו תחומים ונושאים הייתם מעוניינים לקבל מידע שוטף מהרשת ולשתף אותם ישירות לפרופיל שלכם בגוגל פלוס. שירות זה פועל על היכולות של גוגל שאנו מכירים מ- Google alert, בהן ניתן לקבל עדכונים שוטפים על נושא מסוים. שירות זה מהווה שינוי גישה בדפוס הפעולה של גוגל, שעד היום דגל בקונספט לפיו הגולש אקטיבי ומחפש אחר מידע ברשת – כעת גוגל מאפשר לנו גם את האופציה השנייה לפיה אנו נשהה ברשת החברתית ונחכה שהתכנים הרלוונטיים והמעניינים בלבד יגיעו אלינו.

יכולות שיתוף לרשת החברתית החדשה:
כפי שאנו מכירים את כפתור ה- share , recommend או send של פייסבוק, כך בדיוק כפי שיש כפתור לייק בכל אתר, הושק גם כפתור +1 של גוגל שניתן לצרף לכל אתר. הכפתור מופיע גם לצד תוצאות החיפוש ואפילו לצד המודעות הממומנות.. לחיצה על הכפתור אוטומטית משתפת את המידע על קיר הגוגל + שלכם. בינתיים נהנים גוגל מהיכולת לשלב בין כל השירותים שלהם כמו Gmail, picasa, מפות, שלל מוצרים נוספים וכמובן מנוע החיפוש שלהם, כדי לאפשר שיתוף ישיר של קבצים לפרופיל הגוגל פלוס שלכם.

מקור המידע וקרדיט

השינויים והשיפורים בגוגל פלוס : אפריל-יוני 2012

  גוגל פלוס משיקה: עיצוב משופר, חווית משתמש חדשה

גוגל פלוס עוברת מתיחת פנים ועיצוב מחדש

תכונה חדשה בגוגל פלוס, Hangouts on Air תאפשר לשדר וידאו לקהלים נרחבים

גוגל מציגה: גוגל פלוס ג'ימייל

גוגל+, הרשת החברתית של ענקית החיפוש אמנם לא גדולה ומרגשת כמו פייסבוק אבל יש לפחות סיבה אחת בגללה כדאי לכם לפתוח ולטפח בה פרופיל: מנוע החיפוש של גוגל, מושפע מאוד ממה שהולך לכם בפלוס

 מדריכי עזר ( אנגלית וגם בעברית)

איך להרשם לגוגל פלוס (Google plus)

מה תוכל לעשות ב-Google+‎ - מדריך של חברת גוגל בעברית ( כולל מדריך להורדה)

קישור למדריך באנגלית

How you connect on Google plus

How to Use Google plus+

Google Plus 101: How to Get Started

How to Get Google Plus Hangout Secret Extra Features

Ways to Use Google+ Hangouts - wikiHow

מדריך גוגל פלוס 1 בעברית – טיפים למתחילים ומתקדמים

 גוגל פלוס: מדריך וידאו למשתמשים חדשים

מדריך מצולם לגוגל פלוס

איך להשתמש בצ'אט של גוגל פלוס (Google plus chat)

קישור ישיר

איך לערוך את הפרופיל בגוגל פלוס (Google plus)

איך לשלוח הזמנות בגוגל פלוס (Google plus)

איך להעלות ולחלוק תמונות בגוגל פלוס (Google plus)

איך לפתוח דף ייעודי בגוגל פלוס

HOW TO: Create A Google+ Page For Your School

HOW TO SHOW YOUR GOOGLE PLUS STREAM IN WORDPRESS

לשלוט במעגלים
המעגלים (Circles) של גוגל+ הם דרך מצוינת לארגן את החברים ברשת החברתית, שמאפשרת גם לשלוט במידע שאתם מפרסמים ובמידת החשיפה שלו. אבל אליה וקוץ בה: המבוכה יכולה להיות רבה אם, לדוגמה, עמית מהעבודה שחשב שהוא חברכם הטוב ביותר מגלה שצירפתם אותו דווקא למעגל מלא בקולגות, ולא למעגל של אנשים קרובים.

כדי למנוע ממשתמשים אחרים לראות את חלוקת המעגלים שלכם, היכנסו לעמוד הפרופיל שלכם, והקליקו על Edit Profile. בעמוד שנפתח, אתרו את המידע על המעגלים (מופיע מתחת לתמונת הפרופל שלכם בצד ימין), והקליקו על הגלובוס האפרפר. שם תוכלו לשנות את ההגדרות בהתאם, ובאותה הזדמנות למנוע גם ממשתמשים אחרים לראות במעגלים של מי אתם נמצאים.

לנהל מעגלים בקלות
מעגלים מרובי חברים יכולים להיות עסק קשה לשליטה, במיוחד אם רוצים ליצור מעגל חדש או להעביר חברים רבים בין מעגלים. אבל אין שום סיבה לנהל משתמשים אחד אחד. היכנסו לעמוד המעגלים, הקליקו על המעגל המבוקש ובחלונית שנפתחה בחרו View Circle in tab. כעת, הקליקו בזה אחר זה על החברים שאתם מעוניינים לנהל, או פשוט הקליקו על More actions ובחרו Select all. כעת, אפשר לבחור אם למחוק את כל החברים המסומנים, או לגרור אותם למעגל אחר.

מקור המידע וקרדיט

 שינוי ממשק שפה בגוגל פלוס


 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya