הקשר הדיאלקטי בין מרחב לבין מקום בחינוך: כיצד האינטרנט משנה את התפיסות שלנו לגבי הוראה ולמידה

Glassman, Michael and Burbidge, Jonathan. "The Dialectical Relationship Between Place and Space in Education: How the Internet Is Changing Our Perceptions of Teaching and Learning", Educational Theory. Feb2014, Vol. 64 Issue 1, p15-32.

במאמר זה, המחברים חוקרים את הרעיון של הקשר הדיאלקטי בין המקום המסורתי של מסגרות ההוראה/למידה לבין האתגרים לתפיסות שלנו שנוצרו על ידי המרחבים החדשים של האינטרנט.

המחברים בוחנים נושא זה בהקשר של התפתחות תלת-שלבית של הקשרים של אנשים עם הטכנולוגיות החדשות:

(1) החשש מהאופן שבו הטכנולוגיות החדשות ישנו את הפעולות היומיומיות שלנו,
(2) הכרה בטכנולוגיות החדשות ככלים המסוגלים להציע אפשרויות חדשות לפעילויות שלנו,
ו-(3) שילוב של טכנולוגיות חדשות בפעילויות יומיומיות יצרניות.

האינטרנט נע במהירות דרך כל שלושת השלבים הללו, אבל תהליך זה מתרחש בצורות שונות בקרב אוכלוסיות שונות.

מה שהופך את ההכרה בשילוב המהיר של טכנולוגיית האינטרנט לחשובה בתחום החינוך הוא שהתלמידים והמורים נמצאים לעתים קרובות בנקודות שונות בתהליך זה.

זה חיוני שנהיה מודעים לתפקיד שהטכנולוגיה המתוקשבת  ממלאת בכיתה, במיוחד בקשר הדיאלקטי והדינמי שבין המקום למרחב.


קישור לתקציר המאמר באנגלית



    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    לאור ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, והחשיפה הרבה של התלמידים לאמצעי תקשוב שונים ולתכנות מתקדמות חדשות, על המורים להתאים את שיטות ההוראה שלהם למצב הנוכחי. אם לא תיעשה התאמה, יוצר מצב שבו תהליך הלמידה יהפך למיושן ולא מרתק עבור התלמידים. (בייחוד לאור העבודה שיש תלמידים רבים במערכת בעלי לקויות והפרעות קשב וריכוז)כמובן, שתהליך ההתאמה צריך להיעשות בהדרגתיות, ובהתאם לקהילה הספציפית. למשל, בקהילה החרדית קיים חשש שהתלמידים יעשו שימוש לא ראוי באינטרנט ולכן הומצא ה"אנטרנט הכשר".הקהילה החרדית היא אחת הדוגמאות לקריטריון הראשון המוצג "החשש מהאופן שבו הטכנולוגיות החדשות ישנו את הפעילות היומיומיות שלנו". אחד הדברים המעניינים באנטרנט הכשר הוא המסלולים השונים הקיימים, לדוגמא, אחד הספקים של האנטרנט הכשר – "רימון" , חוסם את הגישה לאתרי פורנוגרפיה ואלימות, אך עם זאת רמת החסימה של שאר התכנים מתבצעת על ידי בקרה אנושית. כלומר, בידי המשתמש האפשרות לחסום עצמו מתכנים מסוימים ולאפשר לעצמו לצפות באחרים.לדעתי, זה מעין קונפליקט פנימי משום שאנו מעוניינים לשנות את הסדר היומי ואת המצב הנוכחי של דרכי ההוראה, אך אנו חוששים מהאופן שבו הסדר ישתנה.

    פורסמה ב 24/03/2014 ע״י רנאל זיסו
    מה דעתך?
yyya