הקשר בין קריאת ספרים להבנת הנקרא ולכישורים לשוניים: מחקר התפתחותי פסיכולינגוויסטי

מקור וקרדיט:
דפנה קפלן ודורית רביד. "הקשר בין קריאת ספרים להבנת הנקרא ולכישורים לשוניים: מחקר התפתחותי פסיכולינגוויסטי", מידעת,  גיליון מס' 5, יוני 2009, ע"ע 4-19.
 
הבנת הנקרא הוא אחד הכישורים החשובים ביותר שילדים צריכים לרכוש בשנות בית הספר.
מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון את הקשר בין מידת הקריאה של ספרים, מחד גיסא, וקריאת עיתוני נוער וזמן התכתבות בצ'ט, מאידך גיסא לבין רכישת ידע לשוני (מורפולוגי ותחבירי) והבנת הנקרא בקרב ילדים דוברי עברית.
נבדקו 94 ילדים ממשפחות ממיצב סוציו-אקונומי בינוני-גבוה בשלוש קבוצות גיל: תלמידי כתה ד' (בני 9-10), תלמידי כתה ז' (בני 12-13(, ותלמידי כתה י"א (16-17). כל הנבדקים היו דוברי עברית ילידיים ללא הפרעות שפה או למידה. הנבדקים נבחנו בשני תחומים: בתחום הבנת הנקרא קראו הנבדקים שישה טקסטים משתי סוגות – שלושה סיפורים ושלושה טקסטים אקספוזיטוריים. לבדיקת הידע הלשוני נבנו 20 מבדקים של ידע המתגבש בגיל בית הספר בתחומי המורפולוגיה של הנטיה והגזירה, מורפו-תחביר ותחביר. כל המבדקים הועברו בכתב. לבדיקת מידת הקריאה של הנבדקים חובר שאלון קריאה שכלל שני חלקים: בחלקו האחד נשאלו הילדים שאלות לגבי מידת קריאת ספרים, עיתוני נוער והתכתבות בצ'ט, ובחלקו השני - נערך מבחן התואם למבחן מוכר באנגלית שפותח על ידי סטנוביץ (Title Recognition Test – Cunningham & Stanovich, 1990 ) המבחן כלל רשימת שמות ספרים אמיתיים ולא אמיתיים, והקוראים צריכים היה לסמן אלו מהם הם מכירים. רשימות שמות הספרים הותאמו לגילאים השונים של הנבדקים.
נמצא, שככל שהילד קורא יותר ספרים הוא בעל ידע לשוני טוב יותר ומבין טוב יותר את הנקרא. עוד נמצא, שמבחן סטנוביץ תורם תרומה ייחודית מעבר לגיל להסבר השונות בין הקוראים בהבנת טקסטים ובידע לשוני, כלומר, קשר בין מידת הקריאה לבין הבנת הנקרא וידע לשוני. ואולם מצאנו גם מתאם שלילי בין קריאת עיתוני נוער להבנת טקסטים, וכן בין התכתבות בצ'ט לרמת הידע הלשוני.

    לפריט זה התפרסמו 9 תגובות

    אני מאד מבקשת, האם תוכלו לשלוח לי את המאמר בשלימותו למייל? הוא מאד מאד מעניין אותי. בתודה מראש- דניאלה

    פורסמה ב 01/02/2010 ע״י אמיתי דניאלה

    שלום דניאלה,לא ניתן לשלוח מאמר בקובץ דיגיטלי. מומלץ לנסות ולאתר את כתב העת בספריות

    פורסמה ב 02/02/2010 ע״י פורטל מס"ע

    אשמח לקבל את המאמר בשלמותו למייל, תודה, ויישר כוחאילנה

    פורסמה ב 23/08/2011 ע״י אילנה גרין

    אפשר לקבל את המאמר ?

    פורסמה ב 13/11/2012 ע״י מוסקוב יהודה

    אשמח מאוד מאוד מאוד לקבל את המאמר בשלמותו. אנא אם אפשר לשלוח לי למייל שלי.אלפי תודות מראש…

    פורסמה ב 31/12/2012 ע״י קרן שטיינמץ

    אשמח לקבל את המאמר בשלמותו לאמייל שלי, תודה

    פורסמה ב 29/04/2013 ע״י פרץ גילי

    אשמח לקבל את המאמר בשלמותו.

    פורסמה ב 29/04/2013 ע״י קרן בן אבי

    אני מעוניינת לכתוב סמינריון בנושא אשמח אם תשלחי לי את המאמר השלם ומאמרים נוספים בנושא תודה מראש

    פורסמה ב 20/10/2013 ע״י כתב איילה

    ניתן למצוא את המאמר ב"מידעת",כתב עת לחקר המידע והספרנות, גליון מספר 5 . מצ"ב קישור להורדת הגליון מתוך אתר ה"סיפריה" :http://www.hasifria.org.il/UploadFiles/11_2011/meidat%205.pdf

    פורסמה ב 24/11/2013 ע״י שחר פרוינד
    מה דעתך?
yyya