הקפיצה של מערכות תומכות תקשוב בחינוך : שדרוג אורייאנית, דצמבר 2009

אחת ממערכות התקשוב החינוכיות המוצלחות בארץ היא מערכת "אורייאנית" שפותחה ע"י אלישע בביוף וצוותו במחוז הדרום של משרד החינוך. במקום  לדבר גבוה גבוה על תקשוב החינוך, המערכת שפיתח אלישע בביוף שמה לה למטרה לתת כלים מתוקשבים מעשיים למורים בשטח. במשך השנים שבהם פועלת מערכת "אורייאנית" היא אכן הגשימה את מטרותיה וסייעה רבות למורים בשטח לשלב את האינטרנט בהוראה. מערכת "אוריינית" לא שוקטת על שמריה , לפני שנתיים פיתחה מערכת מתוקשבת ליצירת בלוגים בחינוך ממנה נהנים מורים רבים בשטח. ולאחרונה עברה שדרוג טכנולוגי ופדגוגי חשוב. למחולל האתרים "פנדה" נוספה יחידה חדשה בשם "הטבעת דפים" (הכניסה ליחידה החדשה דרך תפריט הפנדה). מטרת היחידה החדשה - הטבעת פרטי מידע מיישומי ה"אורייאנית" השונים ומאתרים אחרים, בדפי ה"פנדה".
 
 
שדרוג אורייאנית, דצמבר 2009 : פירוט  
 
בחופשת חנוכה תש"ע בוצע שדרוג במערכות ה"אורייאנית".
 
להלן פרטים על השדרוג שבוצע-
 
1.      למחולל האתרים "פנדה" נוספה יחידה חדשה בשם "הטבעת דפים" (הכניסה ליחידה החדשה דרך תפריט הפנדה).
מטרת היחידה החדשה - הטבעת פרטי מידע מיישומי ה"אוריאנית" השונים ומאתרים אחרים, בדפי ה"פנדה".
היחידה כוללת את האפשרויות הבאות-
·        הטבעת תאריכונים (הערה- ההטבעה החדשה איננה מבטלת את ההטבעות שבוצעו בדרך הקודמת).
·        הטבעת מיני גלריות.
·        הטבעת דפים ממאגר הדפים של ה"פנדה".
·        הטבעת טפסים ממחולל מט"ף.
·        הטבעת אתרים מקובצים.
·        הוספת תפריטים דינאמיים לדפי הפנדה.
·        הטבעת אלבומי תמונות.
·        הטבעת דפים מאתרים אחרים
.
הדגמת האפשרויות שנוספו על ידי היחידה החדשה ניתן לראות בקישור:
 
סרטוני הדרכה ומדריכים כתובים ליחידה החדשה ניתן לקבל בקישור-
 
2.      הגדלת נפחי אחסון לקובצי מדיה-
Swf - עד 4 מגה.
Wmv - עד 4 מגה.
Wav - עד מגה וחצי.
 
3.      טיפול בבעיית הקבצים שתוכנם נעלם בזמן השמירה. מקווה שהטיפול יפתור חלק גדול מבעיה כאובה זאת.
 
4.      luach1.htm קובץ עזר חדש - הקובץ מאפשר יצירת לוח מודעות, העוצר את תנועת הטקסט עם הצבת סמן העכבר בתוכו.
 
5.      חיבור לחצן הכניסה לבלוגים ב"אורייאנית" לתפריט הראשי של מערכות מש"ל-
6.      תיקונים והגדלת נפח האחסון במערכת תבו"ר.
7.      תיקונים שונים שהצטברו במהלך הזמן.
 
המלצות
 
1.      מאגר חומרי הלמידה (http://www.orianit.edu-negev.gov.il/lemida/) כולל כיום 1610 פרטים. בזמן הקרוב יורחב המאגר, והכוונה היא להגיע ל 3000 פריטים עד סוף השנה.
      זאת ההזדמנות להודות לאודי יוליס על עבודתה הגדולה באיסוף, מיון וקטלוג הפרטים השונים הנוספים למאגר.
2.      המידעון המחוזי (http://www.pisga.org.il/asfan/) צובר תנופה. מידי יום נוספות למידעון כתבות על הנעשה בבתי הספר ברחבי המחוז. אתם מוזמנים לבקר ולהוסיף כתבות במערכות הרש"ת הבית ספריות.
3.      מדריך חדש באתר ההדרכה של אודי יוליס-
התקנת תוכנת ה-- Ispring (הגרסה החדישה) והשימוש בה בפאוור פוינט-
http://www.orianit.edu-negev.gov.il/adelayul/cp/homepage/Ispring.htm
מומלץ לבקר ב"אורייאנית" המדריכים של אודי-
 
 סקירה מורחבת על מערכת "אוריינית"
 
אורייאנית – מערכת תומכת ללמידה מתוקשבת
 
אלישע בביוף – "תקשוב דרום" – משרד החינוך, מחוז דרום.
 
מורים הם במידה מסוימת אנשי מקצוע בודדים - ההוראה הנה על פי רוב מבצע של אדם יחיד. מהות ההוראה המתחדשת היא יצירת רעיונות חדשים והזדמנויות לבחון את דרך ההוראה העצמית של המורה. הפיכת המורה וכיתתו לקהילה לומדת ותומכת, עשויה לסייע בחיזוק התהליך האטי, המתנהל צעד אחר צעד, שיוביל  לבסוף לשינוי עקרוני בפילוסופיית ההוראה וביישומה.
כיום הולך וגדל מספר בתיה"ס המחוברים לאינטרנט. שימושי הרשת הבסיסיים והדואר האלקטרוני, מאפשרים מגוון רב של יישומים קלים ויצירתיים בפרוייקטים של למידה שיתופית, בתוך בתי ספר וביניהם.
אולם מורים זקוקים גם לפרוייקטים שיהיו תפורים באופן מיוחד לצורכי תוכנית הלימודים השוטפת וצרכי הלמידה של תלמידיהם. עיצוב וניהול פרוייקט כזה באינטרנט, שיעסוק בחומר הלימודים השוטף ואף יכלול  שיתוף פעולה בין מספר בתי ספר, אינו קשה לביצוע. כל מה שנדרש הוא מגע ידידותי עם הטכנולוגיה, מעט יצירתיות מצדו של המורה והשקעת זמן, אשר בסופו של דבר, מוכחת ככדאית.
המגע הידידותי עם טכנולוגית התקשוב ויכולת המורה לשלוט בכל מרכיביה, היוו מאז ומתמיד משוכה גבוהה בדרך להטמעת הכלים המתוקשבים בהוראה. כלים שהפעלתם איננה אינטואיטיבית למורה מהשורה, החשש מהמרחב הגדול ומאיים של הרשת ועלויות גבוהות בתשתיות ותוכנות, יצרו את התחושה שהמשוכה  כמעט בלתי ניתנת למעבר.
כדי להתגבר על מעצור זה, נוצרה ה "אורייאנית – מערכת תומכת ללמידה מתוקשבת". המערכת כוללת אוסף של יישומים מתוקשבים וכלי ניהול, המאפשרים למורה ליצור קהילה לומדת מתוקשבת ברשת.
יתרון המערכת בפשטות ובידידותיות הפעלתה. תכונות אלה מאפשרות לכל מורה לנצל את האפשרויות הגלומות בהפעלה המתוקשבת ( הרחבת המגע עם קהל הלומדים גם מעבר לשעות הלימודים, למידה מרחוק וכו'), גם אם איננו "מומחה" לנושא.
כדי להפעיל את המערכת, אין צורך לשלוט במספר רב של תוכנות. כל הפעולות, כולל פעולות הניהול, מתבצעות באמצעות הדפדפן.
 
מערכת ה"אורייאנית" כוללת את הכלים הבאים :
¨       מערכת פורומים - כולל אפשרות לפתיחה של פורומים חדשים ומינוי מנהלי פורומים.
¨       מאגר קבצים -בניית מאגר קבצים ייחודי לקהילה הלומדת, על ידי המורה והתלמידים.
¨       מאגר קישורים - בנית מאגר קישורים מקוטלגים של הקהילה הלומדת.
¨       תאריכון - תאום מועדים לקבוצה, באמצעות לוח רב שנתי מתוקשב.
¨       מחולל טפסים – עריכת טפסים ממוחשבים (שאלונים, מבחנים וסקרים), והעברתם ברשת.
¨        לוח מערכת שעות- הצגת מערכת שעות והודעות עדכניות ברשת.
¨        סקירות מצולמות – הצגת מאגרי תמונות הקשורות לתהליך הלמידה.
¨        מחולל "פנדה" – מחולל ויזואלי ליצירת דפי מידע ברשת (כולל אפשרות למתן הרשאות יצירה לתלמידים).
¨        מערכת תבו"ר (תיק עבודות וירטואלי) - מערכת קבצים וירטואלית, המאפשרת ליצור מחיצות ומאגרי
קבצים בשרת התקשוב, תוך הגדרת הרשאות שימוש מדורגות למשתמשים שונים.
¨        תרגום לשפה הערבית- מערכת ה"אורייאנית" תורגמה לשפה הערבית ברמת ממשק המשתמש ויכולות  הכתיבה.דוגמאות למערכת בשפה הערבית ניתן לראות בקישור-
 
¨        מדריכים כתובים ליישומים השונים ניתן להוריד מהקישור-
¨        מערכת מש"ל - יישום הבלוג הכיתתי מש"ל (מה שרציתי להגיד...) מאפשר להקים ולהפעיל
מערכת בלוגים למורים ותלמידיהם, לייעול וקידום מטרותיהם החינוכיות והלימודיות.
מערכת הדגמה ניתן לראות בקישור:
תפריט ראשי למערכות מש"ל-
מדריך למערכת מש"ל ניתן להוריד מהקישור-
 
¨        מגזין רש"ת (מבוסס על עקרונות הויקי)היישום המתוקשב רש"ת (רצינו שתדעו...), מאפשר להקים ולתחזק בצורה ידידותית מגזין בית ספרי ברשת האינטרנט, כתחליף לעיתון הבית ספרי המודפס.
מערכת הדגמה ניתן לראות בקישור:
תפריט ראשי למערכת רש"ת-
מדריך למגזין רש"ת ניתן להוריד מהקישור-
 
¨     מדריכים תוכנות וקבצי עזר למערכות מש"ל ורש"ת
 
ניהול - המערכת כוללת כלי ניהול , המאפשרים למורה לשלוט באופן מלא בכל מרכיבי ה"אורייאנית".

פרטים נוספים על המערכת -
·       תהליך הפיתוח של המערכת החל בשנת 2001 ונימשך למעשה עד היום. עוד על ההיסטוריה ותפיסת היסוד של "תקשוב דרום" ניתן לקרוא בארכיון –
·       נכון להיום (ספטמבר 2009), פועלות במסגרת "תקשוב דרום" 1072 מערכות "אורייאנית", בהן למעלה מ 120,000 משתתפים רשומים.
·       עוד על מגמות התפתחות באתרים בית-ספרים המבוססים על ה"אורייאנית" (נכון ליוני 2006),ניתן לקרוא בקישור-
 
·       כחלק אינטגרלי מתהליך יצירת המידע ב"אורייאנית", פותח מאגר תוכנות ומדריכים כתובים, המבוסס על חומרים חופשיים. השימוש בכלים המצויים במאגר, מאפשר למורים ולתלמידים ליצור מידע דיגיטלי תוך שמירה על העקרונות האתיים של הרשת. כתובת המאגר:
 

    לפריט זה התפרסמו 16 תגובות

    אלישע שלום רב,נתבקשתי לבנות אתר שירכז בתוכו את כל זמורת התקשוב העירונית אילת . אשמח אם תפתח עבורי אתר בו אוכל לרכז את כל הפעילות .תודה שבוע טובלירון

    פורסמה ב 29/10/2011 ע״י לירון אבולעפיה

    שלום,אני מחנכת כיתה ו' ומנהלת את מרכז התקשוב בכ"ס.הפורומים של בית הספר נמצאים באוריינית, הם שוקקי חיים. ההורים, המורים והתלמידים משתמשים בפורומים מידי יום ואי אפשר בילעדיהם!תודה לאיש הענק – אלישע.

    פורסמה ב 29/12/2009 ע״י ספי זלצמן

    יישר כח עצום לאילשע על השדרוגים הנפלאים – במערכת האוריניתבכובע שלי הקודם כבונה אתרים לבתי הספר בעזרת האוריינית למדתי וחקרתי את יכולותיה הרבות של האוריינית , ותפעולם הקליל ועל כל זאת …אני מצדיע לאלישע על המפעל האדיר שבנה ב 10 אצבעותיו .

    פורסמה ב 28/12/2009 ע״י יפרח שלמה

    בס"דתודה ענקית לאלישע ושאר רכזי האיזורים, גילה מיניקדם ועוד… תודה על מערכת ידידותית למשתמשים, והסבלנות האין סופית למענה לשאלות ובקשות העולות תוך כדי השימוש…ישר כוח לעוסקים במלאכה!

    פורסמה ב 26/12/2009 ע״י אילנה חיים

    בזכות מערכת האוריינית בניינו אתרים רבים ללא תשלום, תוך כדי בניית האתר קיבלנו תמיכה רבה מצוות תקשוב דרום ומאלישע במיוחד.הזדמנות נפלאה להגיד תודה רבה לאלישע על יוזמתו המבורכת בנושא.סיגל מרגלית – מחוז צפון

    פורסמה ב 26/12/2009 ע״י סיגל מרגלית

    אני מכירה את האוריינית כמעט מיום לידתה…. המערכת באמת פשוטה להפעלה ונותנת מענה לצרכים הפדגוגיים דידקטיים אמיתיים של המורים.המאגר הגדול למורים ולגננות הפך לשם דבר בכל מקום שאני מגיעה… אין צורך להציג אותו – וזו עדות לכך שהאוריינית אכן משרתת את צרכי המורים יישר כח לאלישע!!!! על הדבקות במטרה ועל האוזן הקשבתברכה פלד – מכללת בית ברל

    פורסמה ב 26/12/2009 ע״י ברכה פלד

    מערכת האוריאנית משמשת אותנו בביה"ס לצרכים שונים. היא פשוטה להפעלה ומהוה כלי נוח לאינטרקציה עם התלמידים. אנו אסירי תודה לאלישע בביוף על ההענות לבקשותינו, ועל התמיכה והנכונות המידית לפתור כל בעיה ברגע שהיא מתעוררת.

    פורסמה ב 26/12/2009 ע״י פנינה מדן

    אלישע, אתה איש יקר שרואה כל הזמן לנגד עיניו את חשיבות התקשוב, והפיכתו לזמין ונגיש לכל.תודה לך ולצוותך, על הפיתוחים החדשים. ובעיקר תודה, על היותך זמין וקשוב לכל שאלה או בעיה.הכלים שפיתחתם מאפשרים למורים ולתלמידים לבנות אתרים ולתקשר ברשת. והכל פשוט, ידידותי למשתמש, ובעיקר חינם.(- מילה כמעט גסה בעידן שלנו…)כל הכבוד והמון תודה.

    פורסמה ב 26/12/2009 ע״י גולדשטיין שלומית

    מערכת האוריינית משרתת נאמנה אותנו כבר שנים רבות, כל שדרוג בה משדרג את העשייה הפדגוגית בסביבה מתוקשבת. אלישע המון תודה לך, בלעדיך התקשוב במערכת החינוך מחוז דרום היה לוקה בחסר.

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י אילה אבני

    תודה רבה לאלישעולעוזרים בצידו אודי חיה ואחריםישר כוח

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י טלי ב.צ

    לאלישעהמערכת משרתת אותי בנאמנות כבר מספר שנים.אתה קשוב ועוזר לפתור כל בעיה שעולה באופן מיידי.גם המורים בבית ספרי נהנים מהאתר ומהפורמים.המערכת מאוד ידידותית וקלה למשתמשים.כל הכבוד על השדרוגים החדשים.תודה מכל הלב ויישר כוח

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י אתי גולדנברג

    לפני היותי מנהלת עבדתי כמנחת מחשבים ומורה למידענות.אני מכירה את האוריינית מרגע לידתה.המערכת משתדרגת עם הקידמה, אלישע בגדולתו הרבה, משדרג, מוסיף, מעשיר ומעבה את הכלים בהם תומכת האוריינית כל הזמן על פי הצורך.כאשר הפעלנו באשדוד ימים מקוונים וכל בתי הספר עבדו ביחד אלישע סייע, תמך, עזר ייעץ, (לא ישן באותו לילה) על מנת לאפש/ר לעיר שלמה לעבוד בו זמנית בכלי, ההצלחה הייתה גדולה.בזמן מלחמת "עופרת יצוקה" אשדוד הופגזה התלמידים לא ביקרו בבית הספר חודש שלם וכל הלימוד נעשה בלימוד מרחוק באמצעות האוריינית.כל המשימות והתקשורת עם התלמידים נעשתה דרך אתרי בית הספר והפורמים, אלישע לא עצם עין יום וליל על מנת לתת את המענה הנדרש לכלם, וכיום ראו לאן הגענו, עיתון וירטואלי ברש"ת, פורומים, סקרים, תאריכון, והכי חשוב כל זה בחינם מילה מעט מוזרה בימים אלו.תודה לך איש יקר שאתה קיים.

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י רינה גל - מנהלת ארזים אשדוד

    תודה לאלישע על האפשרות שנתן לנו להשתמש באורייאנית.האתרים פעילים ונוח להשתמש ביישומי האורייאנית.כל פעם אנחנו מתחדשים בזכותו. המערכת מתעדכנת כל הזמן ואנחנו משתדלים לעמוד בקצב של השכלולים, השיפורים והיישומים.תודה אלישע!

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י אורלי פיינה

    מערכת האוריינית פשוטה וקלה לתפעול…יישר כח על השדרוגים הנפלאים..פשוט נהדר להיות על המפה בקלות הלחיצה!!

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י מיטל גואטה

    מערכת אורייאנית נותנת מענה אופטימלי לצרכי מערכת החינוך.תודות למערכת זו, שהיא גאונית בפשטותה, גם תלמידי בתי"ס לחינוך המיוחד נהנים משימוש ביישומים מתקדמים.תודה ענקית לאלישע!

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י רלה קורצר

    "המערכת שפיתח אלישע בביוף שמה לה למטרה לתת כלים מתוקשבים מעשיים למורים בשטח.." אין ספק שמורים רבים מאד משתמשים ונהנים בעבודה היומיומית מיישומיה של האורייאנית, ובעקבות כך משדרגים את איכות ההוראה . אלישע קשוב לצרכים שעולים כל העת, זמין לשאלות ומשדרג כל העת את האפשרויות. תודה גדולה לך אלישע

    פורסמה ב 25/12/2009 ע״י סיגלית סידון
    מה דעתך?
yyya