הקניית אסטרטגיית למידה באמצעות כרטיסי ניווט

מקור: משרד החינוך, האגף לחינוך מיוחד.

כרטיסי ניווט הם כלי המסייע לתלמיד בתהליך הלמידה, באמצעותם רוכש התלמיד אסטרטגיות למידה להתמודדות טובה יותר עם החומר הנלמד.

תהליך הלמידה עם ילדים לקויי למידה, שונה מתהליך הלמידה הרגיל, ומחולק לשלושה שלבים:

שלב ההוראה המתווכת - בו מעביר המורה לילד את התהליכים תוך פיתוח קוגניציה ומטאקוגניציה.

שלב הביניים (כרטיסי הניווט) – מעניק לילד קביים להתנתקות מהמתווך, כך יוכל להגיע הילד בהדרגה להיות'לומד מומחה'. בשלב זה על המתווך לדאוג שהילד יפעל על פי כרטיס הניווט פעמים רבות עד להפנמה מלאה. יש להקפיד שהניתוק מכרטיס הניווט לא ייעשה בשלב מוקדם מדי, אלא יותאם לשלב בו הלומד מתפקד באופן עצמאי.

שלב העבודה העצמית – בשלב זה הלומד הפנים כבר את אופן הלמידה, ויכול לתפקד ללא שלב הביניים, אך עדיין פועל לפי הכרטיס שלמד, מפעיל מנגנון פיקוח ובקרה ולבסוף בוחן את תוצריו.

 בשלב בו עוסקים בהקניית כרטיסי הניווט ניתנות הנחיות ברורות ומדורגות לפי שלבים, כך שהילד ידע מה עליו לעשות בכל שלב בהתמודדות עם המשימה העומדת לפניו. כרטיסי הניווט מלווים בהסברים, מתאימים לנושא הנלמד ונשענים בראש ובראשונה על הבנה. השימוש בכרטיסי הניווט הוא תהליך מטאקוגניטיבי בו הלומד נהייה מודע להבדל בין זכירת מידע לבין שימוש במידע.

 רציונל: לאחר תרגול רב ושימוש בכרטיס הניווט, יפנים אותו הלומד ויוכל להגיע לעבודה עצמאית, תוך התנתקות הדרגתית מכרטיסי הניווט ומהמתווך.

תהליך למידה המלווה בכרטיסי ניווט, אינו פותר את הלומד מלחשוב ולפעול, שכן עליו לאתר את הבעיה העומדת בפניו, להגדירה ולחפש את כרטיס הניווט המתאים לפתירתה – ולפתור אותה בהתאם. אם כן, כרטיס הניווט הינו כוח עזר בתהליך הפרוצדורלי של שלבי העבודה.

הרווח בצד השימוש בכרטיסי הניווט כפול, שכן השגנו ריסון של אימפולסיביות, רכישת שליטה ובקרה עצמית, זימנו חוויות הצלחה, ונתנו אפשרות לביטוי היכולת הטמונה בלומד.


    לפריט זה התפרסמו 6 תגובות

    אל: כרמית סלמון וכרמית שלו קראתי את התכנית שהכנתן בנושא אסטרטגיות למידה ומצאתי שהיא בנויה היטב. ברשותכן, הייתי רוצה להשתמש בחלקים ממנה, בשם אומרם, עבור סטודנטים הלומדים במכללה. בתודה ובברכה יוספה

    פורסמה ב 30/11/2004 ע״י יוספה איזנברג

    אני סטודנטית לתואר שני במסלול למידה והוראה, אני לא מצליחה להגיע למאמר המקורי "הקניית אסטרטגיות למידה באמצעות כרטיסי ניווט"אשמח אם תשלחו לי במייל, הנושא מעניין מאד וחמובר מאד לעבודתי כמורת שילוב וכמורת שמ"ע תודה מרב ערמון

    פורסמה ב 11/03/2010 ע״י מרב ערמון

    שלום מרב,אנא לחצי על הקישור "למאמר המקורי" בראש הפריט או בקובץ המצורף מימין.

    פורסמה ב 21/03/2010 ע״י פורטל מס"ע

    אני סטודנטית לתואר ראשון בחינוך בדגש על לקויות למידה במכללת תל חי.אני עושה עבודה הקשורה לאסטרטגיות למידה ומאוד התחברתי לכל מה שמצאתי וקראתי על כרטיסי הניווט. אשמח אם תוכלו לשלוח לי את המאמר המלא ע"מ שאוכל למלא את המטלה שלי בהצלחה.תודה מראש!טל

    פורסמה ב 25/05/2011 ע״י טל לייבמן

    אני גננת לומדת תואר שני הוראה ולמידה והשתנשתי במאמר שלכם בעבודתי אבל רציתי לדעת מקור ההוצאה של המאמראמאל.פ

    פורסמה ב 22/01/2013 ע״י אמאל פרחאת

    במסגרת לימודי תואר BED בהוראה נחשפתי לאסטרטגיות הלידה באמצעות כרטיסי ניווט ואף ניסיתי אותה בכתה בה אני מפעילה תוכנית התערבות. אינני מצליחה להגיע למאמר או לספר המקור ע"מ לצרף דברים בשם אומרם בבבליוגרפיה של עבודתי. אשמח להתעדכן, תודה מראש

    פורסמה ב 06/04/2016 ע״י רחל גבריאל
    מה דעתך?
yyya