הצצה לעולמם של ילדים בביה"ס: איך הם רואים את המערכת סביבם

הדיווחים של ד"ר איריס בקשי-ברוש בבלוג האתנוגראפי המעניין והחשוב שלה (בלוג הנקרא משמעות התפקידים של מחנכי כיתות ומורים מקצועיים). מעניין לראות הצצה לעולמם של ילדים ביסודי ובתיכון ואיך הם רואים את המערכת.
הנה לקט של דיווחים מעניינים (מהם אפשר ללמוד רבות הן מבחינת אנשי החינוך והן מבחינת הסטודנטים להוראה) על עולמם של התלמידים בביה"ס היסודי וכיצד הם רואים את מוריהם:
 
"אני מבקשת מגיא לספר לי על המורות המלמדות אותו. בעיני גיא כל המורותנ חמדות(תיאורו את כל מורה נפתח במשפט "אסתי נחמדה...", "גם שרון נחמדה..", "אלונה מורה נחמדה..."). השונה ביניהן, על-פי גיא, הוא הדרך שבה כל מורה משיגה שקט בשיעור, ובמילים שלו - "כמה היא כועסת" (גיא אומר שהוא יודע שאף אחת לא מתכוונת אליו כשהיא כועסת) ואיזה "חוק יש לה כדי שיהיה שקט בשיעור".
מיכל לומדת בחטיבת ביניים בבית ספר שש-שנתי (כיתות ז' - יב'). בית ספר גדול - קרוב ל- 1500 תלמידים. בכיתתה של מיכל 37 תלמידים. מיכל לומדת 12 מקצועות לימוד ב- 30 שעות שבועיות (ש"ש) הנפרשות על פני שישה ימי לימודים.
"מיכל חושבת שזו בעיה שלא כל המורים מתייחסים באופן דומה לתלמידים. הנה, אפילובשיעור אחד - מתמטיקה עם אפרת - לא ברור לה מה נדרש ממנה כתלמידה. לפעמים אפרת מקבלת תשובה שנזרקת לחלל הכיתה ללא הצבעה, ולפעמים היא נוקשה מאוד אל מול התפרצות שכזאת ולא מוכנה לקבל את התשובה, גם אם היא נכונה. "פעם", מספרת מיכל, "היא כעסה עליי שאני לא מצביעה, ושנייה אחרי זה שיבחה תלמידה שישבה לידי, שלא הצביעה, וענתהעל התשובה. אז איך אפשר לדעת?".

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    איריס שלום,המחקר המלא מעניין אותי מאד. היכן אמצא אותו במלואו ?

    פורסמה ב 14/11/2009 ע״י אילנה ויינמן
    מה דעתך?
yyya