הפסיכולוגיה הסביבתית ועיצוב הכיתה ככלי לקידום למידה משמעותית

יעל מילוא שוסמן היא דוקטורנטית בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ומרצה במרכז פסג"ה כפר סבא

הפסיכולוגיה הסביבתית (Environmental psychology) דנה בהשפעות הסביבה על השוהים בה (Nagar, 2006; Proshansky, Ittelson, & Rivlin, 1976). היא עוסקת בגורמים שאינם תורשתיים שיש להם השפעה על האדם, גירויים חיצוניים שהאדם יכול לקלוט במערכת החישה שלו ובמרחבי החיים שלו (כגון: אקלים, מבנה החדר, צבעוניות, ריח, חומרים שונים).

כשאנחנו נכנסים למבנה או לחדר כלשהוא יש לו השפעה עלינו. לכולנו יש סביבות בנויות שאנו מרגישים בנוח להיות בהן וסביבות בנויות אחרות שקשה לנו לשהות בהן. זאת מאחר שעיצוב הסביבה יכול להעביר מסרים שונים ולהשפיע על התנהגותנו. לסביבה הפיזית יש השפעה מכרעת הן על תחושתנו במקום מסוים הן על אופן התפקוד והתפיסה האסתטית שלנו.

כאשר סביבות למידה מעוצבות נכון (Landscape for Learning) הן תורמות הן לתלמידים הן למורים. כנגזרת מההשפעה הכללית של סביבת בית הספר על השוהים בה, גם עיצוב סביבת הכיתה הוא אלמנט חשוב, בפרט בגילים הצעירים בבית הספר היסודי. סביבת הכיתה היא מקום המשמש לא רק ללמידה אלא גם לגדילה ולהתפתחות, לאור זאת מן הראוי לשים לב לכלל מרכיביה כדי שיתרמו באופן מיטבי לשוהים בה.

התפקידים המיוחסים לעיצוב הכיתה ולסביבה הפיזית של ילדים הם מגוונים (זבה, 2004; Kershner, 2000; Klein, 2000; Teachernet, 2009; Torelli & Durrett, 2007; Weinstein & David, 1987; Weinstein & Mignano, 1997 ואחרים). על המורים המחנכים לזכור כי סביבת הכיתה היא בעלת השפעה מכרעת על ארבעה היבטים: רגשי, קוגניטיבי, חברתי וסביבתי (אסתטי). אף שהמורים אינם יכולים להשפיע על כלל מרכיבי הסביבה הפיזית (כגון: גודל הכיתה, מבנה הכיתה או התאורה), הרי יש להם השפעה על מגוון מרכיבים פיזיים אחרים בסביבה הכיתתית: אופן סידור הריהוט, רמת הסדר בכיתה, יצירת מרחב אישי, רמת העומס החזותי, הצבעוניות והתצוגה בכיתה. שימוש נכון ויעיל במשאבי הסביבה הכיתתית יכול לקדם למידה משמעותית המפרה את כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי ומעודדת צמיחה אישית ומעורבות חברתית.

המאמר מצורף כקובץ PDF בטור המידע מצד שמאל ("חומרים נוספים").

ראו גם:

מה בין תנועה ללמידה משמעותית? ואיך לבנות מרחב למידה המעודד תנועה?


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    איפה בדיוק המאמר?

    פורסמה ב 18/04/2023 ע״י תמר

    שלום, היכן מופיע המאמר המלא.
    לצערי לא ניתן להגיע דרך האתר.
    בכבוד רב,
    אורנה
    ornafried@gmail.com

    פורסמה ב 24/05/2021 ע״י אורנה

    גם אני שואלת את זה

    פורסמה ב 30/11/2020 ע״י משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא מצליח להיכנס למאמר
    אשמח להבין היכן נמצא המאמר
    תודה

    פורסמה ב 22/12/2019 ע״י נועם
    מה דעתך?
yyya