הערכת ביצועי תפקיד המנהל בעיני מורים בזיקה לשביעות רצונם ומחויבותם לבית הספר

מקור וקרדיט : המכללה האקדמית לחינוך , מכללת גורדון , חיפה , כנס מגמות מינהל החינוך 2013 , 26 ליוני 2013

מטרת המחקר היא לבחון את הערכתם של מורים את ביצועי התפקיד של המנהל בזיקה לשביעות רצונם ומחויבותם לבית הספר.

במחקר השתתפו 138 מורים מבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים במחוזות חיפה והצפון. הנתונים נאספו באמצעות שאלון לדיווח עצמי אשר הוסב משאלון המסוגלות העצמית המקצועית של מנהל בית הספר (ברמה, 2004; פרידמן וברמה, 2010), ובו היגדים המשקפים את ביצועי תפקיד המנהל בחמישה ממדים: ניהול כללי, מנהיגות, יחסי אנוש, ניהול קשרי חוץ וניהול פדגוגי.

השאלון כלל גם היגדים לבדיקת שביעות רצון ומחויבות המורים. שיערנו (1) שמורים יסברו שיש לאפשר להם להעריך את ביצועי תפקידיו של המנהל, (2) שמורים יתפסו את תפקידו כמנהל כללי-אדמיניסטרטיבי כגבוה מבין התפקידים, (3) שימצא קשר חיובי בין תפיסות ביצועי תפקיד המנהל לבין שביעות רצונם ומחויבותם של מורים לבית הספר, (4) שביצועי תפקיד המנהל בממד של ניהול משאבי אנוש ינבאו את שביעות רצונם ומחויבותם לעבודה. ממצאי המחקר מעידים שמרבית המורים תופסים עצמם כמי שצריכים להעריך את ביצועי תפקיד המנהל (73%).

הממצאים מראים שהמשיבים תופסים את תפקוד המנהל כממוקד בעיקר בניהול משאבי אנוש ובקשרי חוץ, ושמרבית ביצועי תפקידו קשורים באופן חיובי לשביעות רצון ומחויבות המורים. כמצופה, נמצא שביצועי התפקיד של המנהל כמנהל משאבי אנוש מנבאים את שביעות רצון המורים, ואילו ביצועי התפקיד של המנהל כמנהיג מנבאים את תחושת מחויבותם לבית הספר.

לממצאים אלה משמעות קריטית להבנת נקודת המבט של מורים כלפי ביצועיו הניהוליים של המנהל. מורים מעוניינים להעריך את המנהל, אולם בפועל שביעות רצונם ומחויבותם קשורה בעיקר לביצועי המנהל במישור היחסים הבינאישיים ולא במישור המקצועי-פרופסיונאלי והפדגוגי—מישורים אותם מדגישים מקבלי החלטות במשרד החינוך ובמכון "אבני ראשה". מומלץ להאדיר את תחום הניהול הפדגוגי בלימודי הניהול, ולהדגיש את חשיבותו כקריטית להבנה ולקידום מארג הפרופסיה המקצועית בתחום ניהול בית הספר בפני מנהלים ומורים. העלאת יוקרת ניהול בית הספר כמקצוע בעל איכויות פרופסיונאליות עשויה להביא לשינוי בתפיסת התפקיד ובתדמית תפקיד הניהול, ולצמצם את הפער בין עמדות המורים לחזון מקבלי ההחלטות. ראוי ששביעות רצונם של מורים תנבע מהיבטים ניהוליים פרופסיונאליים ולא בינאישיים בלבד.

מקור וקרדיט : המכללה האקדמית לחינוך , מכללת גורדון , חיפה , כנס מגמות מינהל החינוך 2013 , 26 ליוני 2013


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום, שמי שמרית ואני סטודנטית לתואר שני במסלול "ניהול וארגון מערכות חינוך".המחקר המוצג פה מאוד מעניין אותי, האם יש אפשרות לקרוא את כולו? האם יש אפשרות לעשות שימוש בכלי המחקר בבקשהתודה רבה שמרית

    פורסמה ב 02/03/2014 ע״י שמרית נעמן

    שמרית שלום,עבודת הגמר נמצאת במלואה בספריית אקדמית גורדון שבחיפה ובהחלט ניתן לעיין בה. כמו-כן, ניתן גם להשתמש בכלי המחקר ובלבד שבכל מקרה של שימוש שאת עושה בו יש לציין את שמות המחברים. אדגיש, כי כלי המחקר בעבודה הנוכחית מבוסס על כלי מחקרו של פרופ' יצחק פרידמן. בהצלחה בעבודתך, אשמח לענות על שאלות נוספות.

    פורסמה ב 03/03/2014 ע״י שרית אוסט
    מה דעתך?
yyya