הערכות מתוקשבות בביה"ס הווירטואלי בארה"ב

Davis, Michelle R. "E-Evaluations: 'Watching Your Every Move'", Education Week 30. 4 (Sep 22, 2010): 16.


כבר דיווחנו בעבר על ההתרחבות המתמדת בפעילותם של בתי ספר מקוונים שבהם כל הלמידה נעשית באינטרנט בקשר שבין התלמידים בבית וביה"ס. המסמך הנוכחי מגלה לנו כיצד נעשית ההערכה של תהליכי הלמידה המקוונים בבתי הספר הוירטואליים בארה"ב.

בתי ספר וירטואליים אוספים באופן קבוע נתונים על הפעולות המקוונות של המורים שלהם. מהיום הראשון של כל קורס מקוון , כל chat, כל דיון, e-mail, ציון, מסר מידי והקלדה על מקשי המקלדת שהמורה מבצע מוקלטים ומתועדים על-ידי מערכת ניהול הלמידה של בית הספר הוירטואלי. לעתים קרובות, מוקלטות אפילו שיחות הטלפון או שיחות ועידה באמצעות תוכנת ה-Skype עם תלמידים. מערכות ניהול הלמידה יכולות לבחון את הנתונים ולנתח, לדוגמא, כמה זמן המורה מקדיש למתן ציונים או לפיתוח דיונים עם התלמידים, ומנהלי בית הספר הוירטואלי משתמשים בכל המידע הזה כדי להעריך את המורים.

מומחים מקוונים טוענים כי בגלל המידע, ההערכה הווירטואלית שונה מההערכה המסורתית בבית ספר רגיל. עומק הנתונים שנאספו מהווה הבדל משמעותי כאשר זה מגיע להערכה של מורים מקוונים. בתרחיש של ההערכה המסורתית, המנהל יושב בכיתה של המורה פעמיים או שלוש פעמים בשנה, וכמובן שהמורה תמיד מכין שיעורים לדוגמא מצוינים.

חזרות וירטואליות ראשוניות
ב- Florida Virtual School במחוז אורלנדו- בית הספר המקוון הגדול ביותר שממומן על-ידי המדינה-המדריכים הווירטואלים חייבים לעמוד בציפיות רבות-כולל להיות זמינים עבור התלמידים (אעפ"י שלא בהכרח לעבוד) מ-08:00 עד 20:00, שבעה ימים בשבוע, עפ"י דבריה של Pam Birtolo, מנהלת הלמידה הראשית של בית הספר. המורים מחויבים לתת ציונים לעבודות ומבחנים תוך 48 שעות; ולהחזיר שיחות טלפון לתלמידים תוך 12 שעות.

התלמידים חייבים לקבל משוב ספציפי על משימות-ולא רק הערה של "עבודה טובה". והמורים בבית הספר המקוון חייבים לקיים שיחת טלפון חודשית עם הורי התלמיד או האפוטרופוס שלו.

המנהלים בוחנים את הרשומות האלקטרוניות של המורה מדי חודש כדי לבחון את סוג המשוב, זמן התגובה ודיונים שהמורים קיימו עם התלמידים.
מומחים מקוונים אומרים שיש צורך לבחון את הנתונים מעבר לסטטיסטיקה. בעוד שמערכות ניהול למידה שבהן משתמשים בתי הספר הוירטואליים יכולות בקלות ליצור מספרים לגבי אורך הזמן והדרכים שבהם המורים מתקשרים עם התלמידים, חשוב לבחון את האיכות של האינטראקציות הללו עפ"י דברי Bryan H. Setser, מנכ"ל North Carolina Virtual Public School.

מנהלי בית הספר המקוון מבצעים בדיקות מדגמיות לפחות פעם בסמסטר כדי לבחון, לדוגמא, תעתיקים של chats בין מורה לתלמיד. הם בודקים כיצד המורים משתמשים בתוכנת המסרים המיידים של המערכת ומעירים שמורים מסוימים עשויים לערוך 15 עד 18 שיחות עם תלמידים שונים בכל יום, בעוד שמורים אחרים עשויים לא להשתמש בכלי במשך שבועות.

לאחר בדיקה מדגמית, המורה יקבל דירוג ירוק, צהוב או אדום.
דירוג ירוק משמעו שהמורה עומד בכל הקריטריונים שנקבעו על-ידי בית הספר.
דירוג צהוב מפעיל ועדה שמטרתה להדריך את המורה ולהזהיר אותו שאם הוא לא יפתור את העניין, הדירוג שלו יהפוך לאדום. כאשר המורה מקבל דירוג צהוב, הוא נכנס לתכנית של שיפור הביצוע. מורים כאלה בדרך כלל הם מקבלים סמסטר אחד אחרון כדי להוכיח שהם יכולים לעמוד בציפיות.

כל התהליך יכול להתרחש בטווח של מספר סמסטרים, משום ש-345 המורים של בית הספר עובדים בחוזה ואינם כפופים להסכמים שלהם כפופים מורים העובדים במשרה מלאה בבית ספר ציבורי. במסגרת בית ספר רגיל, איסוף התיעוד המתאים נעשה לרוב כדי להיפטר ממורה לא מוצלח ועשוי לארוך שנים ולא מספר סמסטרים, אמר Mr. Setser. אבל בביה"ס המקוון הוא נועד להעריך את איכות ההוראה של המורה המקוון .

משוב לתלמידים
בתי ספר מקוונים רבים פונים גם למתן משוב לתלמיד ולדירוגי השלמה כדרך להעריך מורים.
Jamey T. Fitzpatrick, הנשיא והמנכ"ל של Michigan Virtual School, המעביר קורסים מקוונים
לכ-16,000 תלמידים, אמר שהוא אוסף משוב מהתלמידים במהלך הסמסטר ודרך סקר מפורט בסיום הקורס המקוון . הסקר כולל שאלות לגבי רצינות הקורס, האפקטיביות של המורה, תקשורת וזמן התגובה.

ל- Idaho Digital Learning Academy יש תהליך הערכה ארוך ומעמיק לגבי המורה הכולל מערכת מתן בונוסים עבור ביצוע. המורים יכולים לזכות בתשלום בונוס על-ידי עמידה בציפיות,
עפ"י דבריה של Donna Hutchison, המנכ"לית של Idaho Digital Learning Academy הממומן על-ידי המדינה. חלק מהציפיות הללו הן טיפוסיות לגבי מחנכים וירטואליים, כמו זמני תגובה מהירים, אבל ניתן גם לשפוט את הביצוע של המורים לפי ההתערבות שלהם ומתן סיוע לתלמידים מתקשים ולפי מספר התלמידים שסיימו את הקורס.
בשונה מבתי ספר וירטואליים אחדים, Idaho Digital Learning Academy משווה את דירוג סיום הקורס של מורה מסוים עם סה"כ הציונים עבור אותו קורס על פני תקופה של שלוש שנים.

אבל התומכים בהערכות המקוונות טוענים שיש דברים שלא ניתן לתרגמם לעולם הווירטואלי.
לדוגמא, בסביבה מקוונת בלבד קשה להעריך את הכריזמה ואת האמפטיה של המורה לתלמידים. בנוסף, ייתכן שחלק מהמורים ירגישו יותר בנוח לשמוע ביקורת בונה באופן אישי.
מגע בינאישי יכול לגרום להבדל כאשר מעריכים את החסרונות ואת היתרונות של המורה וכאשר מניעים את המורה להשתפר.


המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י מיכל זרזבסקי, מידענית ועורכת תוכן

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya