הערכה וחשיבות יצירת תרבות של הצלחה בכיתה
(Black & Wiliam, 1998b). בדרך זו, הערכה בכיתה יכולה לשנות את האופן שהתלמידים מתייחסים לעבודתם. היא מתמקדת בלמידה ובהשגת מטרותיהם יותר מאשר בהספקת תשובות מצופות או בהשגת ציון נדרש.
ביבליוגרפיה
בירנבוים, מ., (1997). חלופות בהערכת הישגים. תל אביב: רמות
בירנבוים, מ., (2004א). יחידה 7: משוב והערכה בכיתה. מתוך: בירנבוים, מ., יועד, צ., כ"ץ, ש. וקימרון, ה., בהבניה מתמדת – סביבה לפיתוח מקצועי של מורים בנושא תרבות הל"ה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה. ירושלים: משרד החינוך,התרבות והספורט.
בירנבוים, מ., (2004ב). יחידה 9: מאפייני התרבות הבית-ספרית המטפחת הכוונה עצמית בלמידה ובהוראה, מתוך: בירנבוים, מ., יועד, צ., כ"ץ, ש. וקימרון, ה.,, בהבניה מתמדת – סביבה לפיתוח מקצועי של מורים בנושא תרבות הל"ה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה. ירושלים: משרד החינוך,התרבות והספורט.
דוברת, ש., (2005). כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל, התכנית הלאומית לחינוך, תכנית המלצות. טבת תשס"ה, ינואר 2005.
נבו, ד., (2001). הערכה בית-ספרית. אבן יהודה: רכס.
נבו, ד., (1997). על חוזקה ובעיותיה של הערכה פנימית בבית-הספר, בתוך: פלדי, א., (עורך), החינוך במבחן הזמן, עמודים 432-438 , הוצאת רמות, אוניברסיטת תל-אביב.
שרן ש., שחר ח., לוין ת., (1998), בית-הספר החדשני, ארגון והוראה, תל-אביב, רמות.
Allen, D., (1998), Introduction: Learning from student work. In D. Allen (Ed.), Assessing student learning: From grading to understanding, pp. 1-17. New York, NY: Teachers College Press.
Assessment Reform Group (2002a), Assessment for learning: 10 principles (poster), University of Bristol, UK: Author.
Assessment Reform Group (2002b). Testing, Motivation and Learning. University of Cambridge . http://arg.educ.cam.ac.uk/
Bernhardt, V. (1998). Data analysis for comprehensive school wide improvement, Larchmont, NY: Eye on Education.
Black, P., & Wiliam, D., (1998a), Assessment and classroom learning, Assessment in Education, 5 (1) 7-74.
Black, P., & Wiliam, D., (1998b), Inside the black box: Raising standards through classroom assessment, Phi Delta Kappan, 80(2), 139-148. Corwin Press.
Darling-Hammond, L., Ancess, J., & Falk, B., (1995), Authentic assessment in action: Studies of schools and students at work. New York, NY: Teachers College Press.
Devos, G., & Verhoeven, J.C., (2003). School self-evaluation – conditions and caveats – The case of secondary schools, Educational Management & Administration, 31(4) : 403-420, Sage Publications.
Elmore, R.F., (2002), Bridging the gap between standards and achievement: The imperative for professional development in education. Washington, D.C. Albert Shanker Institute.
Farnsworth, Briant J., Shaha, Steven H., Bahr, Damon L., Lewis, Valerie K., & Benson, Linda F., (2002, September), Preparing Tomorrow’s Teachers to use Technology: learning and attitudinal impacts on elementary students. Journal of Instructional Psychology, 29(3), 121(18).
Gordon, S., & Reese, M., (1997), High stakes testing: worth the price? Journal of School Leadership, 7: 345-368.
Johnson, R. S., (2002), Using data to close the achievement gap: How to measure equity in our schools, Thousand Oaks, CA.
Leonard, L., & Leonard, P., (2003, September 17). The continuing trouble with collaboration: Teachers talk, Current Issues in Education [On-line], 6(15). Available: http://cie.ed.asu.edu/volume6/number15/
Love, N., (2002), Using data/getting results: A practical guide for school improvement in mathematics and science, Norwood, MA: Christopher-Gordon.
MacBeath, J., (1999), Schools Must Speak for Themselves: The Case for School Self-Evaluation, London, Routledge.
Mason, S. A., (2001), Turning data into knowledge: Lessons from six Milwaukee public schools, CC-VI Forum, 6(1), 3–6. Madison, WI: Author. Available at: http://www.wcer.wisc.edu/ccvi/pubs/publication/archive/newsletter/ccviSPR2001_Final.pdf
Mason, S., (2002), Turning Data into Knowledge: Lessons from Six Milwaukee Public Schools Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
Mason, S.A., (2003), Learning from data: The role of professional learning community. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, 2003.
Messick, S., (1989), Meaning and values in test validation: the science and ethics of assessment, Educational Researcher, 18(2), 5-11.
National Research Council, (2001), Classroom assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academy Press.
Nevo, D., (1995), School-Based Evaluation: A Dialogue for School-Improvement, Oxford and New York: Elsevier Science.
No Child Left Behind Act of 2001 (Public Law 107–110, 115 Stat. 1425), Reauthorization of the Elementary and Secondary Education Act; http://www.ed.gov/offices/OESE/esea/
O’Neill, D. K., & Gomez, L. M., (1994), The collaboratory notebook: A distributed knowledge-building environment for project-enhanced learning, In: Proceedings of Ed-Media ’94, Vancouver, BC.
O’Neill, M., and Ryan, C., (2001), Grammatical evolution. IEEE Transaction on Evolutionary Computation, Forthcoming.
Owen, J. M., & Rogers, P. J., (1999), Program evaluation, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Patton, M. Q., (1997), Utilization-focused evaluation (3rd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Peterson, K.D., & Deal, T.E., (2002), Shaping school culture fieldbook, San Francisco: Jossey-Bass.
Popper, M., & Lipshitz, R., (1998), Organizational learning mechanisms: A structural and cultural approach to organizational learning, Journal of Applied Behavioral Science, 34, 161-179.
Preskill, H., & Torres, R. T., (1999), Evaluative inquiry for learning in organizations. Thousand Oaks, CA: Sage.
Riley, K., & MacBeath, J., (2000), Quality Assurance, “Effectiveness” Indicators and Support Systems: Putting Self-Evaluation in Place.
Rosenstein, B., & Levin-Rozalis, M., (2002), Program Evaluation and Organization Learning: A Theoretical Perspective, 5th biennial conference of the EES Available at: http://www.europeanevaluation.org/docs/LEVIN_ROSALIS.pdf
Shepard, L.A., (2000), The role of assessment in a learning culture, Educational Researcher, 29(7), 4-14.
Sizer, T., (1995), In Darling-Hammond, J. Ancess, & B. Falk, Authentic assessment in action: Studies of schools and students at work, pp. ii-ix. New York, NY: Teachers College Press.
Stepanek, J., (2002), Classroom Assessment and the Pursuit of Illuminating Feedback, Northwest Teacher, Volume 3 Number 2.
Torres, R. T., & Preskill, H., (2001), Evaluation and organizational learning: Past, present, and future, American Journal of Evaluation, 22(3), 387-395.