הסוציולוג זיגמונט באומן: "יש לחשוב על החינוך מחדש

הסוציולוג זיגמונט באומן: "יש לחשוב על החינוך מחדש", הד החינוך , אפריל 2013 , כרף פ"ז , גיליון 05 , עמוד 91

הסוציולוג הנודע זיגמונט באומן מתעניין ב"צורות חיים חדשות", והוא חוקר אותן בניסיונו רב השנים למצוא חלופה לצורת החיים הקפיטליסטית. באחת מההרצאות שנשא במחאה החברתית הגדולה בספרד בשנה שעברה אמר לרבבות צעירים: "צריך ליצור מוסדות חדשים, בשטח, להציע דרכים חדשות לחיי יום יום, חברות לערבות הדדית, קואופרטיבים; וזה לוקח שנים. לא מספיקה הזמנה בטוויטר לבוא לכיכר [...]. אתם תזדקקו לסבלנות, להקדיש מעצמכם, להקריב מעצמכם, לכושר התנגדות מול כל לחצי השוק, לחצי הפוליטיקה, לחצי התקשורת. אני לא נביא, ואינני אוהב להתנבא, אבל אני משוכנע באמת אחת שאקח עמי לקבר – ובקרוב אמות – והיא שאם תרצו ואם לא, המאה העשרים ואחת תוקדש לבנייתן של צורות חיים חדשות".

בתחילת השנה הגיע באומן לארץ לסדרת הרצאות, וביקר בין השאר בקיבוץ המחנכים של תנועת דרור ישראל בראשון לציון.
התנועה החברתית־חינוכית דרור ישראל הוקמה ב־2006, ובמסגרתה פועלים עשרות אלפי חניכים ויותר מאלף בוגרים המגשימים את האידאלים של התנועה, בעיקר בשדה החינוך. מקצת חברי התנועה גרים בקיבוצי מחנכים – בשני קיבוצים בצפון הארץ ובקבוצות משותפות בערים. המחנכים הצעירים חיכו לבאומן בהתרגשות עם שאלה צנועה שניסחו ושלחו לו מראש: "כיצד יוצרים אלטרנטיבה בת קיימה לדיסטופיה של הקפיטליזם המאוחר בעידן המודרניות הנזילה?"

באומן הקשיב בריכוז לחברי התנועה שהתכנסו בראשון לציון. הם סיפרו לו על העשייה החברתית־חינוכית שלהם ושוחחו עמו על הסוגיות החברתיות־חינוכיות שמעסיקות אותם ואותו. הוא אמר להם בין השאר: "כשאני הייתי תלמיד, לא כל כך מזמן, רק לפני כמה עשרות שנים, למורה היה כוח עצום. הוא היה 'שומר הסף של הידע'. אם רצית ידע לא היה מעקף, לא היה מקור אחר להגיע אליו. היום אתה הולך לאינטרנט, מזיז שתי אצבעות ומקבל ידע כרצונך. אם זה כל כך קל, אז למה צריך מורה? המורה איבד כוח, את היכולת לגרום לדברים לקרות, כי הוא נתון בתחרות עם כל כך הרבה מקורות אלטרנטיביים, מעודכנים ומדויקים ממנו, כי הוא סיים את התואר שלו לפני הרבה זמן והזמנים משתנים כל כך מהר [...]. הקושי של החינוך נובע מכך שהידע מופק היום במהירות עצומה; נעשה בלתי אפשרי למוח האנושי להגיע אליו ולהטמיע אותו [...]. ספק אם יש טעם בכלל ללמוד ידע כאשר הוא זמין על השרתים. למעשה, נתנו ייפוי כוח לשרתים לשמור ידע ולשלב ידע – הכישורים המובהקים של המוח שלנו. אני חושב שהמוחות שלנו יאבדו עם הזמן את הכישורים המובהקים שלהם [...]. זהו האתגר של המורים – למצוא גישה לתלמידים שיושבים כל היום מול מסכים ומתקשרים עם מקורות מידע אחרים, מקורות מרתקים, שאינם המקורות שהם, המורים, מעריכים [...]. אין כבר שומרי סף לידע, ולכן המורים אינם יכולים לשלוט בהתפתחות של התלמידים, ולזה אין פתרון לדעתי. בתנאים כאלה, שבהם יש עודף מידע והמורים איבדו את מעמדם כשומרי הסף, יש לחשוב על החינוך מחדש".

ראה גם : על פרופסור זיגמונט באומן בוויקיפדיה

 
עוד על דבריו של פרופסור זיגמנוט באומן

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya