המשגה של התפתחות מקצועית של מורים חדשים

מאת: J. A. C Vonk

מקור:

Conceptualizing Novice Teachers’ Professional Development: A Base for Supervisory Interventions. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (San Francisco, Ca.  18-22, )

מבוא

הרבה מורים בשנת עבודתם הראשונה – עדיין חווים אותה כמלאה מתח וכבעייתית.
הם מתמודדים עם בעיות לא צפויות ועם מצבים שהם מוצאים לפעמים שקשה להתמודד איתם.
כדי להבין את הקשיים בתהליך של "להיות מורה" צריך לספק כלים מתאימים כדאי לתאר ולהסביר את המרכיבים הבסיסיים בתהליך.

1. מהי התפתחות מקצועית של מורים

"להיות מורה" הוא הצעד הראשון בתהליך הארוך של התפתחות מקצועית. ההכשרה במכללה והכניסה להוראה הם חלק מהקריירה השלמה של המורה. במהלך הקריירה מתרחשים שינויים בחשיבה ובהפעלה במקצוע. אי אפשר להסתכל על ההכשרה והשנה הראשונה במנותק מהקריירה כמורה אלא כיחידה אחת שלמה.

השינויים בחשיבה ובהפעלה הם איכותיים וכמותיים בטבעם. כאשר שינויים אלה הם בכיוון חיובי מתרחשת התפתחות מקצועית.

לדוגמה: פיתוח משמעותי של רפרטואר ההפעלות, הגדלת ההבנה של הקשיים כמורה על ידי תיאור מפורט ומורכב והמשגה של הקשיים, הגדלת ההבנה של תהליך הלמידה בכלל, תובנות על השונות בין התלמידים וקשיים שלהם בתהליך הלמידה.

כל מורה מחובר לאישיותו ולניסיון החיים הקודם שלו, ומייצג מערכת מיוחדת של אמונות פדגוגיות והתנהגות מעשית בהוראה. בהקשר זה התפתחות מקצועית נחשבת כהתפתחות אישית המשולבת, נעוצה, בקשרי חליפין חברתיים, תרבותיים והעשייה בין המורה היחיד והסביבה.

התפתחות מקצועית של מורה אינה נחשבת כתוצאה של תהליכים ספונטניים, אלא תוצאה של תהליך לימוד מורכב שמבוסס על רפלקציה מתמשכת על ניסיונו של כל אחד בהקשר נתון.Calderhead, 1988 McIntyre, 1993)).

התפתחות מקצועית מתרחשת אם כך כתוצאה מתהליכים לימודיים –התנסותיים מתמשכים, בהקשר נתון, המכוונים לרכישת ידע שלם וקוהרנטי, לרכישת תובנות, להבהרת עמדות, ולרכישת רפרטואר של פעילויות שמורה זקוק להם כבסיס לפעילות יום יומית בעבודתו.

כתוצאה מכך רוב התפתחותו המקצועית של המורה מתבססת על למידה בעבודה. זוהי למידה ללא מילים, ידע שמורווח במהלך ההתנסות.

אחד הדברים שמבחינים בין מורים בשנתם הראשונה לבין ומורה אומן היא היכולת של האחרון לנתח סיטואציות הוראה ולרכוש רפרטואר רחב של אסטרטגיות הוראה. (Tom, 1994), לכן התפתחות של תהליך למידה מקצועי משמעותי של מורים בשנתם הראשונה תתרחש רק אם המורים יערכו רפלקציה על התהליך. כלומר: ינתחו ויבינו סיטואציות חינוכיות וכך יפתחו רגש ותובנות כלפי מה שיעיל בסיטואציות כאלה ולמה פעילויות מסוימות מקדמות את מטרתם ופעילויות אחרות – לא.

2. הממדים של התפתחות מקצועית

 Kagan (1992) טוענת כי מורים בשנתם הראשונה צריכים להתמקד תחילה בניהול כיתה והוראה רוטינית (אורינטציה טכנית להוראה) לפני שהם מסוגלים לשקף שאלות תוכניות, אתיות ואחרות.

לעומתה טוען Grossman  (1992) כי מורים בשנתם הראשונה נפגשים כבר בתחילת דרכם בטווח רחב של אתגרים ולכן כבר בתחילת השנה הם צריכים להתמודד באותו זמן הם שאלות של ניהול, חוקים חברתיים, קביעת רוטינות בכיתה ולמידה.

לדעתי מה שמייחד את מקצוע המורה ממקצועות אחרים הוא שכאשר מורה מלמד הוא משתמש בעצמו, באישיותו ככלי עבודה. כתוצאה מכך המורה כאדם מעורב מאוד בתהליך ההוראה.

 אנו חושבים שסגנון הוראה מתפתח לא מניסיון המורה ליישם עקרונות פדגוגיים שהוא למד אלא מיחסיו האישיים עם התלמידים שהוא אוהב. סגנון הוראה הוא צמיחה טבעית של האישיות ונטיות המורה.

המסקנה היא שכל מורה מפתח במשך הזמן את הרפרטואר האישי שלו וסגנון ההוראה שלו שמותאם לו ולטמפרמנט שלו.
לכן ידע תיאורטי על הוראה הוא מסגרת לרפלקציה יותר מאשר הכוונה להפעלה מעשית.

שלושת הממדים של ההתפתחות המקצועית הם:

הממד האישי

הממד של ידע וכישורים

 

הממד האקולוגי:
קשר מורה – סביבה

§   מודעות עצמית "אני כמורה"

§   ידע על עצמי

§   רעיונות על הפעלה טובה

 

§  ידע פדגוגי

§  ידע על כיתה וכישורי ניהול כיתה

§  סגנון הוראה

 

§  לקיחת אחריות חדשה

§  הסתגלות לתרבות בית הספר

§  יחסים הדדים עם הצוות –

§  נתינה ולקיחה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya