המחסור במורים במדינות המערב 2008 – תמונת מצב

המשבר הכלכלי שחווה העולם המערבי בשנה האחרונה לא הקל על המחסור במורים , להפך, המחסור במורים ברחבי העולם המערבי נעשה חריף יותר.  המחסור במורים בארה"ב הוא בעיקר בתחומי החינוך במיוחד, המדעים והמתמטיקה. הגידול של אקדמאיים בלשכות התעסוקה לא הביא במקביל להתרחבות הרישום של מועמדים במסלולי הכשרת מורים בארה"ב וגם לא הרחיב את מסלולי ההכשרה האלטרנטיביים. נראה כי המחסור במורים נובע מתופעה יותר מעמיקה הן בארה"ב והן במדינות המערב: בעיית העדר תחושת השליחות אצל מועמדים אפשריים. גם תוספות השכר שמוצעות למועמדים אינן יכולות ליצור תחושת שליחות אצל בוגרי אוניברסיטאות המעדיפים לעבוד במקצעות לא טיפוליים (בעיה דומה קיימת גם לגבי אחיות בעולם). למעשה , יש  כאן התלכדות של שתי מגמות דמוגרפיות עולמיות . מצד אחד דור המורים הוותיקים הגיע  עתה לשיא שנות הוותק, רבים מהם פורשים עתה מהוראה ומחליפים ראויים לא נמצאו. מצד שני, בוגרי אוניברסיטאות וצעירים מוכשרים אינם נמשכים כלל לעבוד בהוראה הן בשל הרצון האישי להתקדם כלכלית  וטכנולוגית והן בשל העדר תחושת שליחות האופייני לעידן הפוסט-מודרני.  המחסור במורים בארה"ב , אנגליה וקנדה הוא בתחומים הבאים : מורים להוראת המדעים , ומורים לחינוך מיוחד אבל גם אין עודף היצע גם במקצועות לימוד אחרים. באנגליה נוצר בשנה האחרונה מחסור חריף ביותר של מורים לפיסיקה ולכימיה וכמעט כל ביה"ס תיכון שלישי מדווח על כיתות שאינן לומדות מקצועות אלו בגלל מחסור במורים.
 בארה"ב התחילו לנסות לפתור את הבעיה בייבוא מורים מהודו השולטים היטב בשפה האנגלית ובתחומי הדעת המדעיים, אך אינם מכירים את התרבות המקומית והמאפיינים התרבותיים של הילדים האמריקאיים. בעיה מהותית שלא נפתרה היא המורים לחינוך מיוחד וכאן לא ניתן להסתייע בייבוא מורים מבחוץ בגלל סוג ההכשרה הפסיכולוגית ובגלל ההתאמה הטיפולית הגבוהה המצופה. בכל מקרה , היקף ההתקשרויות בין מחוזות חינוך בארה"ב ובין חברות הודיות המספקות את המורים הולך וגדל מחודש לחודש .  בקליפורניה , לדוגמא , חסרים כיום 33,000 מורים למתמטיקה ומשרד החינוך של המדינה אינו מתלהב מהבאת מורים הודים לבתי הספר האמריקאיים ומקשה על מתן אישורי עבודה. לעתים מנסים לפתור את הבעיה על ידי יבוא מורים למתמטיקה מהולנד (אוכלוסיה הדוברת בדרך כלל אנגלית טובה). במקביל משקיעים עתה בקליפורניה ובמדינות אחרות בקרנות כספיות המעניקות מענקי עידוד ללימוד מקצוע ההוראה במכללה באוניברסיטה ויש אף מחוזות חינוך המעניקים מענקי דיור מיוחדים למועמדים להוראה שיעבדו לפחות חמש שנים במחוז. מצד שני המגמה של פרישת המורים הוותיקים בבתי הספר בארה"ב ובאנגליה תגיע לשיאה בשנים הקרובות , כך שכל המאמצים הנעשים להרחיב את גיוס המועמדים להוראה לא יענו כנראה על המחסור המתרחב במורים משנה לשנה. המומחים האקדמאיים טוענים כי משרדי החינוך בארה"ב ובאנגליה, שידעו מראש כי פרישת המורים תגיע לשיאה בשנים 2008-2012 , לא פעלו מבעוד מועד ובמחשבה תחילה והמשבר התגלגל לפתחם כאשר הם למעשה לא ערוכים להתמודדות המחייבת פתרונות מעמיקים יותר.  בניגוד לישראל שבה מנסים לגייס מועמדים להוראה ולהכשירם במהלך ההוראה בפועל בבתי הספר ( כגון הניסיון להכשיר בפועל  מורים לאנגלית בבתי הספר בישראל ) .
במדינות המערב החקיקה אינה מאפשרת גיוס מהיר בשיטה כזו . כל המועמדים להוראה חייבים לעבור הכשרה פדגוגית אם במסלול רגיל או במסלול אלטרנטיבי וגמיש לפני שיוצבו כמורים בשטח.
 
 
מקורות המידע
 
TEACHER SHORTAGES CONTINUE THROUGHOUT MARYLAND , US Fed News Service, Including US State News, October 31, 2008
 
The chronic and increasing shortage of fully certified teachers in special and general education,  Exceptional Children , June 22, 2006 .
 
 
TRAINING GRANTS FOR SPECIAL EDUCATION TEACHERS, US Fed News Service, Including US State News , October 10, 2008
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya