המודל של דיוויד פרקינס בכיתת הלימוד

דיוויד פרקינס דיבר על שלושה עקרונות יסוד ב"עולם הלמידה" של תלמידים בכיתה:

1. חיבור - כלומר, לשאול עם מה הלמידה של המורה מתחברת אליו? תלמיד מגיע לכיתה עם ידע מוקדם, ידע אשר הוא מכיר וידע אשר מעצב את תפיסת עולמו. בדיוק כמו שתיאוריות מדעיות מהוות "ספרי חוקים" לא רשמיים לענפי מחקר מדעיים שונים, כך קונספציות מסוימות מעצבות ראיית עולם של כל אדם על-ידי כך שהם קובעות מה נכון ומה לא, וכפי שטענות מחקר מקבלות סימוכין מתיאוריות כך נתונים שונים הנקלטים ע"י התלמיד מקבלים פרשנות מהקונספציות שלו.

2. הארכה - איך המורה מצליח להרחיב את החשיבה שלהם? כפי שתיאוריה מדעית יכולה להשתנות כאשר היא נחשפת לנתונים אמפיריים חדשים אשר הוכחו בניסויים, כך גם קונספציה של תלמיד יכולה להתרחב כאשר הוא נחשף לנתונים חדשים ולפיסות מידע חדשות.

3. איתגור - איך המורה מצליח לאתגר את הקונספציות השגויות שלהם (או את הידע המוקדם)? לעיתים קרובות, הכנסת נתונים החדשים לקונספציה הקיימת, משנים אותה מהיסוד. היות שהנתונים זרים לתלמיד, הוא לא חשב אף פעם לקחת אותם לשיקולו בבניית הקונספציה, לפיכך הם עלולים לשנותה לקונספציה אחרת.

לכתבה באתר "חדשות מחלקה ראשונה"

ראו גם:

דייוויד פרקינס

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya