המגדל נפרק : חידושי מילים של ילדים וניתוחם

מיכל סגל .המגדל נפרק : חידושי מילים של ילדים וניתוחם. מכון מופ"ת 2011 /


בספר הַמִּגְדָּל נִפְרַק אוסף עשיר של אמירות מקוריות של בני שנה וחצי עד ארבע וחצי – שכמותן לא שמעו מעולם מפי המבוגרים הסובבים אותם – ואליהן נלווה הסבר לשוני והתפתחותי.
הספר מכוון לכל אלה הרגישים ומתרגשים למשמע יצירות השפה המיוחדות של הילדים, ובתוכם בני משפחתם, סטודנטים ואנשי-חינוך .

בשמונה פרקים, המתחלקים לחמישה עשר תתי פרקים, פורסת מיכל סגל מגוון של נושאים לטעויות לשון. היא מצרפת לכל פרק ולכל נושא שכזה דוגמאות למכביר (עובדה ההופכת את הקריאה למהנה ביותר!). בצורה קלילה ומהנה, חפה מכל התפלספות, היא מסבירה את הגורמים לטעויות בעברית המתפתחת אצל הילדים הרכים, בעיקר בין הגילאים שנתיים + עד ארבע +. בגילאים אלו הילדים לומדים תבניות, מילים ושורשים, וכשהם מחברים את כולם יחד בעת שהם נדרשים למילים חדשות – נולדות להן הטעויות המשעשעות וההגיוניות למדי.

ישנן הטעויות הרווחות של רבים היוצאים מן הכלל כמו: בֵּיצות, נמלות, כיסאים, עופים ודומיהם. ההסבר הפשוט הוא שהיוצאים מן הכלל עדיין לא מוטמעים אצל הפעוטות, והם עושים את ההקשר ההגיוני מבחינתם. כאשר יש יחיד נקבה, הרבים שלו הוא Xות, וצורת הרבים של יחיד זכר היא Xים. כמו ההסבר הזה, כך ההסברים לכל טעות מוגשים בפשטות. טענתה של המחברת היא שמה שאנחנו קוראים בטעות טעויות אינן אלא שלבים נכונים בהתפתחות השפה, ויציקה של מושגים לתוך תבניות שאותן למדו הילדים.
.
הספר מנסה, אכן, להציג את חידושי המלים בצורה קלילה ככל הניתן, אך גם לספק הסברים מקצועיים תמציתיים. 15 פרקיו מייצגים כל אחד חוק לשוני, שאתו מתמודדים הילדים בעת ייצור התחדישים. למשל, ההבנה כי השורש הוא רכיב המשמעות היסודי בעברית עומדת מאחורי חידושי מלים במשפטים כמו "תני לי את המגזריים" (במקום מספריים). חוק אחר בשפה, שלפיו מעבר לשורש יש לשים לב גם לתבנית המלים ולתרומתה למשמעות, עומד מאחורי תחדישים כמו "התייחפתי" (נהפכתי ליחף), או "גמרת לקרם אותי?" (למרוח קרם).

הספר "המגדל נפרק" בוחן את התפתחות השפה דרך תחדישים לשוניים של פעוטות


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    תוכניות טלוויזיה גם תורמות להתפתחות השפה ולחידושי מילים בקרב קטנטנים.

    פורסמה ב 07/12/2011 ע״י בובספוג

    ביקורת של ד"ר צביה ולדן על הספר מוצגת במדור ספרים ב"הארץ":http://www.haaretz.co.il/literature/study/1.1584946פרק מהספר מוצג באתר פסיכולוגיה עברית:http://www.hebpsy.net/books/7dEsqfG8lYmPdz93eQHt.pdf

    פורסמה ב 28/10/2012 ע״י אילנה כהן
    מה דעתך?
yyya