הלקחים הפיניים: מה העולם יכול ללמוד מהשינוי החינוכי בפינלנד? (סדרה על רפורמות בבית הספר)

Pasi Sahlberg. "Finnish Lessons: What Can the World Learn from Educational Change in Finland

2011

הספר מתאר את ההתפתחות של בתי הספר הפיניים, את התרבות שאפשרה להם להתפתח, ואת החשיבה שמאחורי כל צעד חינוכי.
Pasi Sahlberg כתב ספר המראה כיצד פינלנד ביססה מערכת חינוך בעלת ביצועים גבוהים על ידי אימוץ מדיניות המנוגדת למדיניות של מרבית מערכות החינוך המערביות. הוא מכנה זאת ה-GERM – ראשי תיבות של the Global Education Reform Movement, התנועה העולמית לרפורמה בחינוך.

המאפיינים של the GERM הם: סטנדרטיזציה של ההוראה והלמידה תוך שימוש בקריטריונים מקובלים לאיסוף הנתונים ולמדידה; מיקוד מוגבר בנושאי הליבה, בייחוד באוריינות וביכולת חשיבה במונחים כמותיים; הוראה של תכנית לימודים מומלצת; שימוש במודלים של מינהל מעולם התאגידים; מדיניות של אחריות רבה מאוד-בקרה דרך בחינה, פיקוח, חלוקה בין בתי הספר ואתוס של ענישה (עבור המחנכים).

Sahlberg מראה כיצד פינלנד בחרה בנתיב אחר, אולם כזה שהוביל אותה לביצוע גבוה, אפילו לפי פרמטרים בינלאומיים. הצלחתה הושגה על ידי פתרון פשוט של מסגור ההתפתחות של המערכת סביב דיאלוג המבוסס על מקצועיות, אמון ואחריות. היא טיפחה את שינוי הפרקטיקה דרך רפלקציה על פני תיאוריות ומודלים של חינוך בעוד שמדינות אחרות התמקדו בניהול הביצוע, בבחינה מתוקננת ובפיקוח.

מדוע המורים הפיניים משקיעים פחות זמן בהוראה בכיתה עם תוצאות טובות יותר שנמדדו באופן אובייקטיבי? זאת משום שפינלנד בחרה בחוכמה לא לכפות משטר של בחינה מתוקננת על בתי הספר שלה.

הסקרים מציינים שכתוצאה מהאקלים הפיני של למידה מעוררת השראה, התלמידים בפינלנד חשים פחות לחוצים לגבי בית הספר (עם תופעת לוואי של חברה שמחה יותר כפי שצויין ב"סקרי האושר" ש- Sahlberg מצטט ושבהם פינלנד ממוקמת קרוב לראש הרשימה).

קישור לתקציר באנגלית


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    המודל מציין את הלמידה הננוחה הנשענת על למידה מתוך מוטיבציה, השראה, איכות ולא כמות. לדעתי זה מה שצריך להיות בעידן האנפורמציה הפתוחה לכולם. אני עוד מוסיפה: למידה אישית וקבוצתית המסתמכת ל פיתוח מיומנויות חשיבה ולמידה עצמית היא למידה הממשיכה לפעול לאחר הלימודים שבד"כ אנו משיגים אותה לאחר הרבה שנים של למיודים.

    פורסמה ב 26/12/2011 ע״י וורדה ס

    האם הספר תורגם לשפה העברית והיכן אוכל לרכוש אותו? שלחו לי בבקשה לינק.תודה, אלי.

    פורסמה ב 14/10/2013 ע״י אלי .ר.
    מה דעתך?
yyya