הכשרת מורים מלאה בלמידה מרחוק – ממצאי מחקר

מקור:

Anderson, Bill  and Mary Simpson. "From distance teacher education to beginning teaching: What impacts on practice?" Breaking Down Boundaries, A conference on the international experience in open distance and flexible education, University of South Australia, Adelaide, November  6-11 2005.  http://www.unisa.edu.au/odlaaconference/program.htm

השילוב של למידה מרחוק בהכשרת מורים כבר קיים כיום בארה"ב, אירופה וישראל. אך כמעט כל התוכניות האלו מבוססות על שילוב חלקי של למידה מתוקשבת. יש בעולם כמה מדינות בהם החלו להיערך ללמידה מרחוק מלאה של פרחי ההוראה באינטרנט ללא כל למידה פרונטאלית או מפגשים משלימים במוסד להכשרת מורים.

לפני כארבע שנים הופעלה בניו-זילנד תכנית חדשנית להכשרה מלאה של מורים באמצעות למידה מרחוק. כל תכנית ההכשרה הועברה באינטרנט. המשתתפים היו ברובם מורים מתחילים שכבר החלו ללמד בבית הספר, ללא הכשרה והסמכה פדגוגית. פרחי ההוראה שלמדו במסגרת תכנית הלמידה מרחוק לימדו בפועל בבתי ספר יסודיים ותיכוניים ברחבי ניו-זילנד ובמקביל למדו שלוש שנים את כל תכנית הלימודים להכשרת מורים באמצעות האינטרנט.

כל מהלך הלימודים הועבר באמצעות האינטרנט, בעיקר באמצעות מערכת למידה מתוקשבת אסינכרונית. המערכת המתוקשבת כללה את כל תכני הלימודים של הקורסים אותם יכלו המשתתפים להוריד על פי תכנית הקורס. חלק מחומרי הלמידה נשלחו ללומדים על גבי תקליטורים (CD-ROM) לכל קורס היה גם פורום מתוקשב משלו בו נפגשו הלומדים באופן קבוע הן לצורך חילופי מידע והן לצורך דיון משותף במטלות שלהם. בכל קורס מתוקשב נקבעו לוחות זמנים מחייבים להגשת המטלות בדומה להתחייבויות שיש לפרחי הוראה רגילים באוניברסיטאות. הלומדים שהתקבלו למסלול הלמידה מרחוק נדרשו להיות בעלי מיומנויות תקשוב גבוהות ועצמאיות. תכנית הלימודים הועברה במסגרת תכנית הכשרת המורים באוניברסיטת Massey בניו-זילנד. הלומדים בתכנית הלמידה מרחוק היו מורים מתחילים בבתי ספר יסודיים ובבתי ספר תיכוניים. במסגרת הלמידה פיתחו הלומדים גם פורטפוליו דיגיטאלי המשקף את איכות ההוראה שלהם וסביבת הכיתה.

שיטת המחקר: המחקר האיכותני התבסס על איסוף נתונים מראיונות עומק עם המשתתפים, שאלונים וראיונות בקבוצות מיקוד במשך שלוש שנים. כמו כן, תועדו כל האינטראקציות של הלומדים בקבוצות הדיון ובאינטרנט. 35 מורים מתחילים שלמדו באמצעות מערכת הלמידה מרחוק השתתפו במחקר.

ממצאים ודיון

הלומדים בתכנית ללמידה מרחוק הפגינו בטחון עצמי רב ביכולת ההוראה שלהם לאורך כל שלבי הלמידה המתוקשבים ואין ספק כי הדבר נבע מההוראה שלהם בפועל בבתי הספר והעידוד שקיבלו מהנהלות בתי הספר.

הלומדים הצביעו על חשיבות התמיכה שקיבלו מעמיתים ומנחי הקורס במהלך הדיונים בפורומים המתוקשבים. נראה כי הפורומים המתוקשבים הפכו להיות נקודת המפגש הסינכרונית עבור הלומדים כתחליף למפגשים הפיזיים של פרחי הוראה רגילים. הלומדים הצביעו על כך כי הדיונים הפוריים בפורומים הן סביב המטלות והן בנוגע למצבי הוראה בכיתה תרמו יותר מכל לרפלקציה שלהם.

 בניגוד למצופה, התלות של הלומדים בעמיתיהם  הותיקים בבתי הספר לא הייתה גדולה. הלומדים סיגלו לעצמם דפוסי התמודדות של לומדים עצמאיים ונעזרו יותר אחד בשני באינטרנט ופחות בעמיתיהם הותיקים בבית הספר. כלומר, בניגוד להתמחות בתכנית הכשרת מורים רגילה, המורים העמיתים והמנוסים בבית הספר לא היו בהכרח מקור ההשראה העיקרי ללומדים בלמידה מרחוק. הגורם העיקרי לתופעה זו היו הבעיות המשותפות של המורים המתחילים, ערוצי התמיכה ההדדיים שפיתחו באינטרנט וגם העובדה כי מרבית העמיתים בבית הספר לא היו מיומנים בתחומי האינטרנט ויישומי המחשב.

 בזכות דינאמיקה בין-אישית שהתפתחה בתכנית נוצרו ערוצי תמיכה יעילים בין הלומדים. בהעדר מפגשים פיזיים נדרשו הלומדים בתכנית הלמידה מרחוק לעבוד בצוות עם עמיתיהם המרוחקים ושאבו עידוד רב מהסולידאריות של עמיתיהם בתכנית. התמיכה של עמיתיהם ללמידה מרחוק הייתה לעתים משמעותית יותר מאשר תמיכת מנחי הקורס המתוקשבים. הגיבוש המשותף של הלומדים בתכנית הלמידה מרחוק אפשר ללומדים להיעזר האחד בשני לכל אורך הקורס ולהחליף ידע באופן שוטף. כל הלומדים הצביעו על כך כי התכנית הייתה מאתגרת מאד מבחינתם בזכות השילוב בין למידה מרחוק והוראה בפועל.

מידע על החוקרים:

Dr. Bill Anderson is a senior lecturer in the Department of Learning and Teaching at Massey University, New Zealand. His research interests include distance and online education, designing effective online learning environments, and online communication.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya