הכיתה ובית הספר במבט מקרוב – מחקרים אתנוגרפיים על חינוך

שמחה שלסקי, ברכה אלפרט, נעמה צבר בן יהושע  (עורכים) . הכיתה ובית הספר במבט מקרוב – מחקרים אתנוגרפיים על חינוך , מכון מופ"ת 2013 .

החינוך הוא שדה פעולה רווי ניגודים ובעל משמעויות עמומות. החיים במוסדות החינוך אמנם מאורגנים ומעוגנים בשגרות המושתתות על סדר יום, על כללי התנהגות ועל היררכיות תפקיד; ועם זאת מוסדות חינוך מתוארים פעמים רבות גם ככאלה שהחיבורים בין חלקיהם השונים רופפים, שהנהלים מופרים בהם כמעט באופן שגרתי, שהנעשה בהם אינו תואם בהכרח את אשר מטיפים לו, ולעתים קרובות לא ברור כלל אם הושגו המטרות שהגדירו לעצמם.

החינוך הוא שדה פעולה הרווי גם באתוסים, במשמעויות סמויות ובסמלים. הטקסים והאירועים המתקיימים תכופות בבית הספר דורשים פענוח וחשיפה, במיוחד בכל הקשור באופן תפיסתם בעיני המשתתפים השונים. שדה החינוך דורש גם לימוד וניתוח של תכניות הלימוד הנהוגות בו, הן ברובד הגלוי והן ברובד הסמוי שלהן, בהיותן מבטאות באופן מובהק תרבות של מקום ושל זמן. מכלול תכונות זה הוא העושה את מחקר החינוך למורכב, ובה בעת גם למאתגר ומלא עניין.

בספר זה מוצגים מחקרים על חינוך המבוססים ברובם הגדול על תצפיות משתתפות ועל ראיונות פתוחים במסגרות חינוך שונות – בתי ספר וגני ילדים – על פי מסורת המחקר האתנוגרפי. הוא מיועד בראש ובראשונה לאנשי חינוך – מורים וגננות, סטודנטים להוראה, מורי מורים, מנהלי בתי ספר, יועצים חינוכיים ועוד. התבוננות באמצעות טקסטים מחקריים על עבודת החינוך עשויה לסייע לכל אלה בהבנת דרכי פעולתם ובראייה רחבה יותר של עולם התלמידים. בספר יכולים למצוא עניין גם חוקרים וסטודנטים במדעי החברה המתעניינים בחינוך. המבט הקרוב שהספר מציע על המתרחש באתרי החינוך השונים עשוי לתרום אף למקבלי החלטות שאין עתותיהם בידיהם לשהות בהם לאורך זמן.

פרופ' ברכה אלפרט, מרצה במכללה האקדמית בית ברל ומכהנת כדיקנית הפקולטה לחינוך. תחומי המחקר וההוראה שלה כוללים תכנון לימודים, הוראה ומתודולוגיה של מחקר איכותני.

ד"ר שמחה שלסקי, סוציולוג. לימד באוניברסיטת תל-אביב ובמכללות השונות לחינוך. תחומי המחקר והכתיבה העיקריים שלו הם שיטות מחקר איכותניות, מגדר וחינוך ומנהל החינוך.

פרי עטם המשותף דרכים בכתיבת מחקר איכותני: מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט יצא לאור בשנת 2007 בהוצאת מכון מופ"ת וזכה להצלחה רבה.

לקטלוג ההוצאה לאור במכון מופ"ת

תוכן העניינים של הספר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya