הכוונות מעוררות רפלקציה בקורס מקוון.

Verpoorten, Dominique, Westera, Wim and Specht, Marcus. "Using reflection triggers while learning in an online course", British Journal of Educational Technology; Nov2012, Vol. 43 Issue 6, p1030-1040.


מאמר זה מדווח על ניסוי מבוקר לגבי ההשפעות של שלושה סוגים של  הכוונות מעוררות רפלקציה בקורס מקוון.

 מדובר בחלונות קופצים (prompts) המעוררים פעילויות רפלקטיביות - הראשון סרגל המתייחס למספר הפעילויות של הלומד לעומת הכיתה, השני מבקש דירוג עצמי של הידע במשימה, והשלישי בקשה להסבר על עניין תוכן מסוים באמצעות מיפוי או טקסט.

חמישים וארבעה מתנדבים השתמשו בהזדמנויות המובנות הללו לביצוע רפלקציה במהלך הלמידה.

התוצאות מראות שהגורמים לרפלקציה הופעלו בצורה מקיפה על ידי הנבחנים ונתפסו כשימושיים למדי לעשיית רפלקציה וללמידה.

הנבחנים בקבוצות הניסוי דיווחו באופן ניכר על התעוררות רפלקטיבית יותר ועל רפלקציה אינטנסיבית יותר מאשר אלה שבקבוצת הביקורת.
לעומת זאת, לא נמצאו השפעות חיוביות על הביצוע של הלומד ועל שיעור המתמידים.

תובנות נוספות:

רפלקציה יכולה להיות מכוונת להגברת האפקטיביות של הלמידה ו/או קידום מטא-קוגניציה או רעיונות דומים, כמו 'למידה כדי ללמוד' או 'ויסות עצמי', כולם נחשבים כמיומנויות חיוניות עבור הלומדים.

כיום, סביבות הלמידה הדיגיטלית מרחיבות את האפשרויות לחזק את הרפלקציה על ידי הנעת הלומדים לגבי התוכן ולגבי דרכים משלהם להפנים את התוכן.

מה מאמר זה מוסיף ?

אף על פי שניתן לראות בספרות מגוון רחב של גורמים לרפלקציה, קיימת הוכחה מחקרית קטנה ומפוזרת בלבד לגבי ההשפעות והשימוש בהם.

מאמר זה פונה למחסור בנתונים אמפיריים על ידי סקירה של שלוש תכונות קונקרטיות ומובנות של רפלקציה.

קידום הרפלקציה מקושר כיום לכלים רפלקטיביים לאחר הפרקטיקה/התמחות כגון: פורטפוליו או יומן למידה.

מאמר זה מציב בחזית סוג שונה של מכשיר המכוון לרפלקציה בפעולה.

מאמר זה מראה כי ההערכה החיובית של גורמי הרפלקציה מצד המשתמשים אינה בהכרח עקבית עם העלייה בביצוע ובהתמדה.

השלכות לגבי הפרקטיקה ו/או מדיניות :

חלק מהמוסדות מחפשים דרכים להגביר את המטא-קוגניציה של התלמידים שלהם ולא רק ללמדם לקראת המבחנים..

מחקר זה חוקר את האספקה של גורמי הרפלקציה כאפשרות אחת להפוך את תהליכי הלמידה ואת ההרגלים (טובים או רעים) לברורים יותר.

המורים עשויים להרגיש שחסר להם זמן כדי לקדם מטא-קוגניציה.
אולם, ההכוונות מעוררות הרפלקציה המוצעות  במאמר זה עשויים להסתכם בתקופות זמן קצרות.
גישת העלות-תועלת עשויה לאפשר למורים להימנע מ'הקרבת' התוכן או מהטלת מעמסה על הלומדים.



    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    נכנסתי למאמר בעקבות הכותרת והתרגום (לדעתי) לא מדויק. אין מדובר כאן בגורמים אלא בחלונות קופצים (prompts) המעוררים פעילויות רפלקטיביות – הראשון סרגל המתייחס למספר הפעילויות של הלומד לעומת הכיתה, השני מבקש דירוג עצמי של הידע במשימה, והשלישי בקשה להסבר על עניין תוכן מסוים באמצעות מיפוי או טקסט. אולי במקום גורמים – "הכוונות מעוררות רפלקציה"….

    פורסמה ב 25/01/2013 ע״י מירב אסף

    תודה לך מירב על התובנה וההבהרה . אנו נתקן בהתאם. תמיד יש מה ללמוד מאנשי מקצוע בתקשוב חינוכי .

    פורסמה ב 25/01/2013 ע״י עמי סלנט

    עמי שלומות,ראשית תודות על המאמר, חשיבותו בכך שהוא מציג פן נוסף של הנושא.לצערי, אני לא מצליחה להגיע למקור.אולי תוכל לעזור?בברכה,ענת

    פורסמה ב 27/11/2014 ע״י ענת יעקובוביץ

    ניתן למצוא את המאמר במרכז המידע של מכון מופ"ת. פרטים נוספים בכתובת: http://infocenter.macam.ac.il

    פורסמה ב 27/11/2014 ע״י צוות פורטל מס"ע
    מה דעתך?
yyya