היישומיות של אימון קשבי להפחתת נדידת מחשבות ולצמצום העיסוק בריבוי משימות (multitasking) דיגיטלי בבתי-ספר תיכוניים
קשב מהווה בסיס חיוני ללמידה. על-מנת להתרכז בלמידה תלמידים צריכים לסנן כמות עצומה של מסיחים, הן אלה המגיעים מהסביבה החיצונית (מדיה דיגיטלית) והן אלה העולים מן הפעילות המוחית (נדידת מחשבות). אחת האסטרטגיות לצמצום הסחות בלמידה היא אימון קשבי. קשב חיוני לא רק ללמידה של תלמידים אלא גם לבריאות הנפשית והרגשית שלהם. מודלים של ויסות רגשי מדגישים את היכולת שיש לבני-אדם להשפיע על מצבם הרגשי על-ידי בחירה להיכן להפנות את הקשב שלהם.
מטרת המחקר
המחקר הנוכחי בחן את מידת היישומיות ואת תוצאותיו של קורס אימון קשבי דיגיטלי בקרב 229 תלמידים בבית-ספר תיכון. התלמידים שהשתתפו במחקר מילאו שאלוני דיווח-עצמי כמותיים לפני הקורס ואחריו.
תאור הקורס
הקורס הועבר באופן מקוון דרך פלטפורמה דיגיטלית. התלמידים יכלו לגשת אל הקורס דרך מחשב, טאבלט או טלפון נייד.
הקורס אימן את התלמידים בשלוש מיומנויות קשב בסיסיות:
- עיגון - החלטה מכוונת להיכן למקד את הקשב.
- מיקוד - כיוונון הקשב לגירוי מסוים.
- שחרור - אי מתן תשומת לב אל המסיח.
הקורס כלל שיעורים וכן תרגול יומיומי שהיה כרוך במיקוד קשב בהיבט אחד של החוויה (למשל, תחושות הנשימה או צלילי מוזיקה) תוך סינון הסחות העולות מן המחשבות או מגירויים חיצוניים.
בסה"כ תלמידים השלימו 92% מהשיעורים ו-79% מהתרגולים היומיומיים.
ממצאים
- התלמידים דיווחו על שיפור ביכולת הוויסות הרגשי ועל צמצום נדידת מחשבות.
- בקרב תלמידים שדיווחו על קשיים בריכוז, הקורס שיפר באופן מובהק את יכולת המיקוד שלהם בשיעור.
- תלמידים אלה דיווחו על הפחתה בעיסוק במספר משימות בו-זמנית (multitasking) בעת הכנת שיעורי-בית.
המגבלה העיקרית של המחקר היא היעדרה של קבוצת ביקורת. ללא קבוצת ביקורת אין אפשרות לקבוע האם הקורס עצמו הביא לתוצאות אלה או שהיו גורמים אחרים בעלי השפעה (למשל, עצם ההתבגרות של התלמידים במהלך הקורס, ההשפעה של המורה או של עצם הבדיקה עצמה). עם זאת, מחקר זה מדגים את הישימות של קורס מקוון כאמצעי לאימון קשבי בבתי-ספר תיכוניים.
לקריאה נוספת
אסטרטגיות למידה והישגים אקדמיים: השוואה בין סטודנטים עם הפרעות קשב לבין סטודנטים ללא הפרעות קשב