הישגיות במתמטיקה: תפקידם של שיעורי הבית ואמונות במסוגלות עצמית

Kitsantas, Anastasia; Cheema, Jehanzeb; Ware, Herbert W. " Mathematics Achievement: The Role of Homework and Self-Efficacy Beliefs", Journal of Advanced Academics v. 22 no. 2 (Winter 2011) p. 310-339.


השאלות שאיתם מתמודדים כיום בעולם החינוך, המושפע יתר על המידה מהבחינות הבינלאומיות PISA , היא מה גורם להצלחת התלמידים במבחני ההישגים בלימודים , האם איכות ההוראה של המורים בכיתה או הזמן שמקדישים התלמידים לתרגול וללמידה עצמית בבית.

המחקר הנוכחי השתמש בחלק האמריקאי של מבחני פיז"ה (PISA) כדי לבחון כיצד המשאבים של שיעורי הבית, מסוגלות עצמית במתמטיקה והזמן המוקדש לשיעורי הבית במתמטיקה השפיעו על ההישגיות במתמטיקה לפי מגדר ומוצא אתני.

הממצאים הראו שפערי ההישגיות פחתו עם העלייה בזמינות של משאבים לשיעורי הבית ועם העלייה במסוגלות העצמית במתמטיקה. כלומר , ככל שהוקדש יותר זמן לתרגול בהכנת שיעורי הבית הייתה לכאורה עליה בהישגיות במתמטיקה.

ממצאים אלה מציעים שהמחנכים והמורים צריכים לנסות לספק משאבים מתאימים לתלמידים כדי שישלימו את עבודת הבית שלהם ויבנו את המשימות של עבודת הבית בהתאם. עם זאת, הממצאים גם מציעים שהמחנכים צריכים להתמקד בהגברת המסוגלות העצמית ביחס למתמטיקה בקרב כל התלמידים. לסיכום , הניתוח של ממצאי בחינות PISA בארה"ב מגלה כי לכאורה מסוגלות עצמית של תלמיד והשבחתה בעבודת בית במהלך השנה חשובים יותר מאיכות ההוראה הישירה בכיתה.

ראה גם :

SCHOOL FACTORS RELATED TO QUALITY AND EQUITY

Mathematics Teaching
and Learning Strategies
in PISA
 


זמן למידה אפקטיבי בלמידה בביה"ס ומחוצה לו: ניתוח נתוני PISA משנת 2006

מדוע השימוש בתוצאות המבחנים הבינלאומיים שנוי במחלוקת?


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    על שיעורי בית המביאים תועלת ראו בבגיליון מספר 15 של כתב העת 4 הממ"מים, שכותרתו "עיצוב מדיניות בבית הספר היסודי בנושא שיעורי הבית" בקישור http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/30FB0425-3CDB-4467-B5F0-E63A88728FE4/42047/yarkhon191.pdf

    פורסמה ב 10/10/2011 ע״י מלכה וידיסלבסקי
    מה דעתך?
yyya