היעילות של לוח "חכם" בכיתה – מבט כולל על ממצאי מחקר

מאת: Donald Clark

Donald Clark . "Interactive whiteboard or souped-up blackboard?", Plan B, October 02, 2012.


בלוח "החכם" בכיתה משתמשים בעיקר המורים, אולם לעתים קרובות הם פחות בטוחים לגבי מיומנויות השימוש שלהם בו לפני לומדים הבטוחים יותר במיומנויות המתוקשבות שלהם.

סכומי כסף גדולים הוצאו באנגליה ובמדינות אחרות על תכניות לאומיות שנועדו להציג את הערכה היקרה הזו בבתי הספר, אף על פי שלא נמצאה הוכחה ברורה ליעילותם של ה"לוחות" החכמים.

תועלות

המורים יכולים לרשום ולשמור על הלוח החכם הערות והסברים, ניתן להקליט שיעורים לצורך שימוש עתידי על ידי התלמידים שהחמיצו את השיעור בשל מחלה או היעדרות. תוכן תכנית הלימודים באיכות גבוהה שתוכנן עבור לוחות מעין אלה, הפך לזמין עבור המורים. הערכה של כל הכיתה וקבלת משוב מהתלמידים נעשה אפשרי באמצעות שימוש במערכת תשובות אישית (קליקרים) המקבלת משובים מיידיים מהתלמידים או מאגדת תשובות לשאלות, שיפור ההערכה המעצבת.

האם הלוחות ה"חכמים" עובדים?

לארי קובן (Larry Cuban), פרופסור אמריטוס לחינוך באוניברסיטת סטנפורד טוען ש"כמעט ולא קיים מחקר שיראה בבירור ששימוש בלחות "חכמים" אינטראקטיביים ישפר את ההישגים הלימודיים".

שימוש על ידי המורים

חלק מהמחקרים, העוקבים אחר השימוש בפועל בלחות "החכמים" בבתי הספר, מראים למרבה ההפתעה כי המורים משתמשים מעט בלוח החכם. והשימוש שנעשה בלוחות אלה ניתן להשיג באמצעות טכנולוגיה פשוטה יותר וזולה יותר.

מורים רבים משתמשים בלוחות אלה לעתים נדירות או לא משתמשים בהם כלל.

נטען כי טכנולוגיה זו יכולה לערער את הסמכות של המורה. כך שללא הכשרה מתאימה, היא תהווה כוח הרסני הן עבור המורים והן עבור הלומדים. הלוחות החכמים יכולים גם להאט את קצב ההוראה והלמידה של המורה כאשר המורה מתמקד בטכנולוגיה או בצורות טריוויאליות למדי של אינטראקציה.

מחקר קודם  טוען כי כי עוברות כשנתיים של שימוש בלוחות החכמים עד שהמורה חש בנוח דיו כדי להשתמש בטכנולוגיה בביטחון אמיתי כך שתוביל לתועלת עבור הלומדים.

מסקנה

השימוש בלוחות החכמים בכיתה החליף את השימוש בלוח הרגיל.
ללוחות החכמים יש יתרונות ברורים בהוראה, אם כי יתרונות אלה פוחתים על ידי העדר מיומנויות טכנולוגיות בקרב המורים, ולעתים הדבר מעכב את הלמידה המתוקשבת היעילה.

בראייה כולל , למרות העלות הגבוהה, השקעה זו עדיין תניב תועלות למערכות החינוך.

קישור למאמר באנגלית


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    לא כל כך מבינה את המסקנה בראייה כולל , למרות העלות הגבוהה, השקעה זו עדיין תניב תועלות למערכות החינוך.לא בטוחה שהיום עם כל הכלים השיתופיים שניתנים לתיעוד יש מקום להוצאה זוהיתרונות להבנתי הם בעיקר הפרונטליות של המורה בזמן דיון והרצאה פנים אל פנים יש משהו מלהיב את התלמידים הצבעוניות וזה שזה נראה כמסך טלוויזיה או מחשב מוגדלהיתרונות של שמירת ותיעוד השיעור לא מתבצעים במרבית המקרים ובמרבית הלוחות קשה לכתוב על הלוח עם העט או האצבע (הכתיבה יוצאת לא יפה)

    פורסמה ב 14/10/2012 ע״י טובה
    מה דעתך?
yyya