הילד הוא אדם : הגותו החינוכית של יאנוש קורצ`אק

מרק סילברמן ,  הילד הוא אדם , הוצאת מכון מופ"ת , 2012


בין הבקיאים בקורות חייו של יאנוש קורצ'אק, בכתביו ובפועלו החינוכי, שוררת הסכמה רחבה שהוא היה פדגוג מחונן, מקורי וייחודי, אחד המחנכים ההומניסטים הדגולים של המאה ה-20, ועם זאת אין מתייחסים אליו כאל תאורטיקן חינוכי בעל שיעור קומה. בספרות העברית ובמחקר על הגותו החינוכית ועל מורשתו ההומניסטית לא נעשה עד כה ניסיון עקיב לארגן את שיטותיו החינוכיות ואת עמדותיו בענייני חינוך – על בסיס כתביו הפדגוגיים והספרותיים – לכדי תאוריה פילוסופית-חינוכית מובחנת ומסודרת.

 ספר זה נועד למלא חסר זה. למרות האופי הנרטיבי המובהק של כתבי קורצ'אק, הספר מציע המשגה (קונספטואליזציה) של תורתו החינוכית – מציג בשיטתיות את השקפת עולמו ואת התאוריה החינוכית הנגזרת ממנה, מתאר את עשייתו החינוכית המרתקת ומפרש אותה. יסוד היסודות של משנתו החינוכית היא התייחסות לילד כאל אדם מלא ההולך ומתפתח כל הזמן והזכאי לכבוד אמיתי. קורצ'אק האמין עי האפשרות לחנך – לחולל שינויים חיוביים באישיותו של המתחנך – מותנית בהתייחסות כזו בכנות וביושר.הספר כולל מובאות רבות מכתביו המגוונים, ניתוח שלהן ודברי פרשנות.

בנספח שבסוף כל פרק מובאים קטעי קריאה משלו, מלווים בהצעת נושאים לעיון ולדיון.הספר מיועד לציבור רחב של מחנכי-מחנכים, מורי-מורים, מחנכים ומורים, וכן לסטודנטים וכל אדם משכיל, שוחר דעת, רפלקטיבי וביקורתי. העיון בהגות ובשיטות החינוך של קורצ'אק וההתמודדות עמן עשויים לתרום לחשיבה ולעשייה החינוכית שלנו ולסייע לנו למצוא מענים לשאלות פילוסופיות וחינוכיות שמאתגרות או מטרידות אותנו היום.

ד"ר מרק סילברמן הנו חבר הסגל האקדמי של בית הספר לחינוך ושל המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא מרצה, חוקר וכותב מאמרים בשני תחומים עיקריים: מחשבת החינוך הפרוגרסיבית, הרדיקלית, המוסרית והיהודית, וההיסטוריה והאידיאולוגיה של זרמים תרבותיים-חינוכיים יהודיים בני זמננו.

מבוא ותוכן עניינים

לרכישת הספר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya