הטיעונים בעד בחינה מקוונת

"THE ARGUMENT FOR ONLINE TESTING", Technology & Learning v. 32 no. 2 (September 2011) p. 28-30. 

 אסטרטגיות הערכה מקוונות
מובאה מתוך הדו"ח שהתפרסם בהוצאת Pearson וכותרתו "שיקולים עבור ההערכות של הדור הבא: מפת דרכים לשנת 2014 ".

בעבר, נמתחה ביקורת על תכניות הבחינה בשל מרחקן מהלמידה ומההוראה בכיתה. ההערכה הואשמה ב"הצרת תכנית הלימודים" ובדילול ההוראה של המורה והלמידה המורכבת של התלמיד.

המאמר טוען כי הטכנולוגיה תאפשר שילוב מלא יותר של הוראה והערכה, ייתכן שאפילו תאפשר את יצירתן של פרדיגמות למידה אינדיבידואליות. השימוש בטכנולוגיה יאפשר הוראה, למידה והערכה של פעילויות מסובכות ועשירות לפתרון בעיות, ניתוחים ביקורתיים ויצירה של טיעונים המבוססים על עובדות והגנה על טיעונים אלה – כל המיומנויות הנדרשות להצלחה בקולג' ובמקום העבודה.
סוגי פריטים חדשניים ועשירים יותר .

בחינה מקוונת, עם יכולתה להפעיל טכנולוגיה לאנימציות, סימולציות והערכות מתקדמות אחרות של הבנה עמוקה יותר ומיומנויות הסקה מורכבות, מציעה את היכולת למדוד טווח מלא יותר של המורכבות הקוגניטיבית. ניתן לתכנן את המבחנים בעזרת audio and video streaming שלא רק יקלו על הבנת ההקשר אלא יכולים להגביר את רמת המעורבות של הסטודנט.

audio and video streaming, תרחישים מורכבים וגישה למקורות נתונים מרובים מאפשרים גם קישור בין מספר פריטים יחד כדי להעריך את ההיבטים המרובים של הקונסטרוקט.

יכולות קיימות כגון: הקלקה על פריט וגרירתו מאפשרות לתלמידים להגיב למושגים באופן אינטראקטיבי יותר. לדוגמא, התלמידים יכולים להשלים טבלה על ידי הקלקה על צלמית וגרירה שלה מתפריט האפשרויות למיקום הטבלה. מאפיינים אלה מאפשרים הערכה עמוקה יותר של ההבנה של התלמידים, על ידי שילוב קיבוץ, סדר ומיומנויות קוגניטיביות אחרות הרלוונטיות להערכת מיומנויות החשיבה ושל העומק לגבי הבנת המיומנויות והידע של התלמידים.

סוגי פריטים חדשניים ועשירים יותר אלה יצטרכו שדרוג של יכולות הפס הרחב של תשתיות הטכנולוגיה המקומיות.
התוספת לפס הרחב שידרשו בתי הספר תהיה תלויה במספר סוגי הפריטים החדשניים הללו ובטבעם, אבל קרוב לוודאי שבתי הספר יזדקקו לפס רחב יותר ממה שנדרש כעת לרוב ההערכות המקוונות הנוכחיות.

שיקול עיקרי נוסף שיש לקחת בחשבון בעת תכנון של פריטים דינמיים הוא הזמן והמחויבות לצורת הבחינה המקוונת: כדי לספק את השוויון המתאים עבור האוכלוסייה הנבחנת כולה, שימשו בפריטים חדשניים כאלה המבוססים על טכנולוגיה עשוי לדרוש השתתפות מלאה בבחינה המקוונת.
כאשר חלק מאוכלוסיית התלמידים מסוגל להיבחן באופן מקוון ולהשתמש בפריטים הללו שלא ניתן להיבחן עליהם בשיטה של נייר ועיפרון, מוצג אתגר ברור שמטרתו לתת ניקוד על פריטים ברי השוואה.

לאחר שהמדינה ( הכוונה כאן לארה"ב ) תבין את ההזדמנות העשירה יותר שקיימת בסוגים של פריטי ההערכה שניתן להשתמש בהם במבחנים המבוססים על טכנולוגיה בלבד, בתי הספר יהיו חייבים קודם כל להיות מסוגלים לעבור מבחינה בכתב לבחינה מקוונת.

יכולת יעילה יותר למתן ציון
הבחינה המקוונת הדורשת מערכות ניהול של נתונים שמורים היטב מאפשרת סבב מהיר יותר של שליחת דוחות הציונים של התלמידים ושל נתוני ההערכה שלהם. נתוני ההערכה של התלמידים נמסרים מהר יותר, וניתן להפיקם באופן דיגיטלי, ולהשתמש בהם באופן מעצב כדי לסייע לתכנן או להתאים את השיעורים כך שהתלמידים יהיו יותר מעורבים בשיעור וניתן יהיה לענות על צורכיהם.

אבטחה טובה יותר
פחות אינטראקציה אנושית עם חומר הבחינה מובילה לאבטחה טובה יותר. מחוזות העורכים מבחנים בכתב חייבים לשאת באחריות לכל מסמכי התשובות וחוברות הבחינה וגם מסמכים ופיסות נייר אחרים שבהם השתמשו בהעברת המבחנים. לפני שצוות המחוז יוכל להחזיר את החומרים לבוחן, הצוות צריך לארוז את כל החומר בקופסא לכל כיתה, ואז להסיע את החומר למיקום מרכזי שם יארגנו את החומר, ימיינו אותו, ישמו אותו מחדש בקופסאות וישלחו אותו. בדרך כלל במחוזות גדולים יש צורך בשכירת מאות עובדים המעורבים במאמץ הזה שמסתיים בהוצאות משמעותיות ופוטנציאל לטעויות אנוש או לפרצות באבטחה.

שוויון גדול יותר
נכון להיום, אסטרטגיות להתאמה של המבחן כדי לסייע לאוכלוסיות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים נשקלו לעתים קרובות כשיפורים. אסטרטגיות כאלה יכולות להתפשר על התוקף של תוצאות המבחן בעוד שעדיין לא ישרתו בצורה הטובה ביותר את צרכי התלמידים.
גישות טובות יותר, כגון אלה שמבוססות על עקרונות תכנון אוניברסאליים יכולות לסייע לתכנן הערכות גמישות שבוחנות את התלמידים-אפילו תלמידים שלומדים אנגלית כשפה שנייה ותלמידים בעלי מוגבלויות-על הידע והמיומנויות המיועדים.
לדוגמא, אם תלמיד, הלומד אנגלית כשפה שנייה, אינו מכיר את המילה שבה השתמשו בהקשר של בעיה במתמטיקה, התאמה לשונית נפוצה אחת היא לאפשר לאותו תלמיד להשתמש במילון.
אבל לא כל התלמידים חשים בנוח או מיומנים בשימוש במילון-בייחוד אם הם זקוקים לעזרת המילון מספר פעמים במהלך המבחן-ובמקום זאת הם עשויים לנחש את פירוש המלים.

בעזרת הערכה מקוונת שתוכננה היטב, ניתן לאפשר לתלמידים פשוט להקליק על המלים כדי לקרוא או לשמוע את ההגדרות שלהן, ייתכן שאפילו ניתן יהיה לתרגם את המלים לשפה אחרת. בדרך זו, לתלמידים יש גישה לתמיכות אישיות-ופרטיות-ותוצאות המבחן יהיו תקפות.

יעילות משופרת
בחינה מקוונת נשתמש במקורות אלקטרוניים כדי להפחית את הנטל, המאמץ והבזבוז הקשורים להערכות שנעשות בכתב, וכך להפחית הן את המאמץ והן את העלויות הסביבתיות. מדינות בעלות עניין ביוזמות "ירוקות" מעוניינות לראות הן הפחתה בצריכת הנייר-עבור מחברות הבחינה, דפי התשובות, חומרים משניים, תגיות וחומרים אחרים-וכן הפחתה בדלק הדרוש להעברת החומרים המודפסים. ליעילות משופרת זו יש גם פוטנציאל להפחית את עלויות המשלוח הכוללות.

מעורבות מוגברת של התלמיד
בחינה מקוונת מספקת לתלמידים הזדמנויות גדולות להתנסויות אינטראקטיביות.
כמו כן, משום שהתלמידים מתנסים יותר ויותר במדיה הדיגיטלית, בחינה מקוונת יוצרת מעורבות בהתנסות מוכרת ואותנטית יותר עבור התלמידים מאשר מבחני עיפרון ונייר. לדוגמא, התלמידים יכולים לחקור את שאלות המבחן, מה שמאפשר לתוצאות לשקף הבנה עמוקה יותר לגבי המיומנויות והידע של התלמיד.

אף על פי שמעבר לבחינה דיגיטלית מציב אתגרים תקציביים ואסטרטגיים, המאמצים של הטכנולוגיה מוצאים אותה בעלת ערך להשקעה בה. המעבר לבחינה דיגיטלית מציע פוטנציאל לשליטה ואבטחה טובה יותר של הנתונים, מבחנים שוויוניים יותר שיכולים לייעל את תוכנית ההערכה כולה.

קישור לדו"ח המלא

המאמר סוכם ועובד לעברית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya