החצר לא פחות מהכיתה: חצרות בתי הספר מקבלות תפקיד חדש

החצר לא פחות מהכיתה: חצרות בתי הספר מקבלות תפקיד חדש, הד החינוך, אפריל 2013 , כרך פ"ז . גיליון מס' 05 , עמודים 14-15 .

המהפך שעובר על חצרות בית הספר בשנים האחרונות צובר תאוצה. המודעות לחשיבות החצר מתחזקת, ובד בבד מצטבר ידע בקרב מתכננים ואנשי חינוך. "היום מתייחסים לחצר כגורם מרכזי בחיים הפדגוגיים של בית הספר, גורם התורם לתהליך החינוכי של התלמיד כמו הכיתה הבנויה", מסבירה מיקי אריאן-כדריה, מרכזת תחום חצרות לימודיות באגף למיפוי ותכנון במנהל הפיתוח של משרד החינוך.

כחלק מרעיון ההתחדשות העירונית והטמעת מושגים כגון מִחזור וקיימות, האגף מפתח חצרות של בתי ספר ותיקים ומעניק להן חיים חדשים. לפי התכנון, בשנת 2014 יוקצבו עד 300 אלף ש"ח לבית ספר לשיפור חזות החצרות, נוסף על הדרכה, ייעוץ וליווי. זהו מהלך מבורך שבא לפצות על הזנחה של שנים, אם כי הוא עדיין מופעל בהיקף נמוך יחסית (ב-2011 טופלו רק 13 חצרות).

ההזנחה הממושכת נובעת מהעובדה שפיתוח החצרות נופל בין הכיסאות של משרד החינוך והרשות המקומית. רבים מבתי הספר החדשים זוכים אמנם לתכנון מפורט של החצר, אך רמת הפיתוח נמוכה ובמקרים רבים השיפוץ לא נעשה כלל בשל מחסור בתקציב. כך, את מקום הגינון ומקומות השהייה תופס משטח ענק של מרצפות בטון סתמיות.

לדבריה של אריאן-כדריה, יש לתת מענה לשלושה היבטים עיקריים כשבאים לתכנן חידוש של חצר:

ההיבט העיצובי - החצר היא מרחב המחזק את הקשר בין התלמיד, ההורה והצוות החינוכי לבין בית הספר.
ההיבט החברתי - החצר היא מרחב המאפשר מפגשים מכל מיני סוגים ובהיקפים מגוונים.
ההיבט הפדגוגי - החצר היא מרחב המאפשר למידה מכוונת או אקראית, הנובעת מהשימוש בחצר.

חצר בית הספר היסודי הממלכתי-דתי תורני
"ברויאר חפץ חיים",
תכנון: אדריכלית נוף יעל
בר מאור, ביצוע: 2010

בבית הספר "ברויאר" בחרו נושא לחצר - שיתוף פעולה וחיזוק הקשר עם הקהילה. "הסתכלנו אילו פעולות הילדים עושים בחצר", מספרת אדריכלית הנוף יעל בר מאור, "ושמנו לב שבהפסקות וגם בשיעורים יש הרקדות במעגלים של כיתה או של כל תלמידי בית הספר". המרחב חולק למעגלים בגדלים שונים, והעצים הוותיקים משמשים נקודת מרכז והתייחסות. כך, המעגל מסמן גם קו לריקוד וגם מקום של שיתוף. גם המתקנים ששולבו בחצר דורשים לצורך הפעלתם שיתוף פעולה של לפחות שני תלמידים.

חצר בית הספר היסודי הממלכתי דתי "עמיח"י", תכנון: אדריכלית נוף יעל בר מאור, ביצוע: 2012
ההנהלה וצוות המורים בבית הספר "עמיח"י" בחרו בסיפורי ילדות קלאסיים כנושא מרכזי שבו תעסוק חצר בית הספר, כדי לעודד פעילות קריאה וכתיבה. סיפורי הילדות הם המניע והמעורר לפעולות אלה ולפעולות נוספות כגון התכנסות ומשחק. לכל סיפור שנבחר עוצבה פינה ייחודית בחצר. "היו בחצר מספר מתקנים ישנים ולא מושכים", מסבירה בר מאור. "רצינו שהמתקנים ימשכו את התלמידים לאורך זמן ויענו על צורכיהם של תלמידים בכל גיל".

בפינות הוצבו שלטי הסבר בצורת ספר. כשמדפדפים בין דפי הברזל מקבלים מידע על הספר ועל משמעותם של הרכיבים בכל פינה. אפשר לשחק גם בלי לדעת על ההשראה לעיצוב, אך המתכננים מצפים שהתלמידים לא יגלו את צפונות המקום מיד, אלא יגלו משהו חדש בכל פעם.

"המטריה הגדולה של אבא" מאת לוין קיפניס היווה השראה לפינה. יש בה יריעת הצללה גדולה המעוצבת כמו מטרייה ומתחתיה קבוצת מתקני משחק. "הילדים בסיפור קופצים יחד בין השלוליות מתחת למטרייה הגדולה", מסבירה בר מאור. "כך, גם המתקנים החדשים שנבחרו דורשים מהמשתמשים לקפוץ יחד".

בהשראת הספר "הארמון על ההר" של רבקה אליצור עוצבה עבור שכבת הגיל הנמוכה תלולית בגובה חצי מטר. התלולית מחופה בגומי ובפסגתה מגלשה המשלבת לוח עם אותיות משחק.

פינת ישיבה שעוצבה ברוח "הבית בקרן פו" של א"א מילן ובהשראת המקום שפו הדב וחזרזיר כינו "מקום למחשבה", ובו נפגשו בכל בוקר כדי להחליט מה יעשו באותו יום. בפינה ספסל בטון מעוצב בקווים רכים ומתפתלים, המזמן מקום התכנסות לקבוצה קטנה. לא רחוק ממוקמת רחבת ההתכנסות הבית ספרית, בחצי גורן מסביב למגרש משחקים המרוצף כלוח שחמט. בחלק אחר בחצר רחבת התכנסות בינונית שעוצבה ברוח "פרלמנט הילדים".

ראה גם :
סיבוב בתי ספר 10: פיתוח חצרות ותיקות


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    ערב טוב אני מעוניינת בקבלת הצעה עבור עיצוב חצר בית ספרי ושיפור החזות של המבנה

    פורסמה ב 09/11/2015 ע״י חסון אקבאל

    יש לנו תקציב _ מעוניינים בפרויקט שהופך חצר בי"הס כמרכז למידה

    פורסמה ב 10/08/2016 ע״י כליב נואל
    מה דעתך?
yyya